2021-08-19, 00:06
Medlem
Bekant har efterträdaren 508.
Skön bil förutom den katastrofalt sömniga automatlådan.
Upp till 18" mil funkade bilen skapligt, men de senaste tusen milen har den rasat i bitar. Bla har fönsterhissarna i samtliga dörrar har gått sönder !!!
Hade 2 st 407 på firman 2006, de var riktigt dåliga även som nya,,många konstiga elfel.
Föraren av ena bilen sa "alltid en ny varningslampa på panelen varje morgon"
Första gången han skulle fälla baksätet, fick han hela dynan i handen. Jag kikade på det och har aldrig sett en klenare konstruktion flr att fälla en dyna, de tog det dock på garantin, som allt annat.
Citera
2021-08-28, 20:15
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
Hade 2 st 407 på firman 2006, de var riktigt dåliga även som nya,,många konstiga elfel.
Föraren av ena bilen sa "alltid en ny varningslampa på panelen varje morgon"
Första gången han skulle fälla baksätet, fick han hela dynan i handen. Jag kikade på det och har aldrig sett en klenare konstruktion flr att fälla en dyna, de tog det dock på garantin, som allt annat.

Än så länge är jag nöjd. Men har bara kört 50 mil max. Jag vet som du säger att Peugeot 407 har ett dåligt rykte om sig. Det är ju en lite halvgammal bil nu men jag kommer ihåg när det var nya, precis som du säger.

Tyvärr är mitt första minne av en Peugeot 407 (en sw var det, min bil är en sedan) det var en pensionär som körde den bilen. Så jag associerar tyvärr 407 med "gubbbil". Jag tycker ändå att designen håller måttet och jag tycker inte det är en gubbil utan en modern bil. Peugeot 407:an skäms inte alls för sig här på gata här i Oslo, tycker jag. Den får av mig högt betyg. Har just nu inga problem alls med bilen. Allt funkar.

Den är såklart ingen BMW vilket är märket jag gillar mest eller en Volvo eller en Saab som också är premium. Men Peugeot 407 är ett bra alternativ till någon som behöver en lite större långfärdsvagn.
Senast redigerad av Hegamon 2021-08-28 kl. 20:21.
Citera
2025-03-03, 00:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Än så länge är jag nöjd. Men har bara kört 50 mil max. Jag vet som du säger att Peugeot 407 har ett dåligt rykte om sig. Det är ju en lite halvgammal bil nu men jag kommer ihåg när det var nya, precis som du säger.

Tyvärr är mitt första minne av en Peugeot 407 (en sw var det, min bil är en sedan) det var en pensionär som körde den bilen. Så jag associerar tyvärr 407 med "gubbbil". Jag tycker ändå att designen håller måttet och jag tycker inte det är en gubbil utan en modern bil. Peugeot 407:an skäms inte alls för sig här på gata här i Oslo, tycker jag. Den får av mig högt betyg. Har just nu inga problem alls med bilen. Allt funkar.

Den är såklart ingen BMW vilket är märket jag gillar mest eller en Volvo eller en Saab som också är premium. Men Peugeot 407 är ett bra alternativ till någon som behöver en lite större långfärdsvagn.

Hur går det med din Peugeot 407?
Citera
2025-03-03, 02:04
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuskfitta
Hur går det med din Peugeot 407?

Det var så mycket som gick sönder på bilen så det var inte mening hålla på och laga. Jag han inte med att laga ikapp. Det var hjullagren baktill som gick sönder, även om jag bytte båda på verkstaden, tror verkstaden måste gjort något fel. Det blev nedslag på diverse saker i framvagnen som spindelleder. Det blev mycket elfel på den, lampor och sensorer. Jag fick en räkning på 20 000 kr från verkstaden som ville fixa 12 fel. Nej, sålde bilen till en zigenare för 1300 kr.

Köpt en 406 istället. Den är ju lite äldre men känns som den håller ihop bättre.
Citera
2025-03-03, 06:44
Bannlyst
Citat:
Det var så mycket som gick sönder på bilen så det var inte mening hålla på och laga. Jag han inte med att laga ikapp. Det var hjullagren baktill som gick sönder, även om jag bytte båda på verkstaden, tror verkstaden måste gjort något fel. Det blev nedslag på diverse saker i framvagnen som spindelleder. Det blev mycket elfel på den, lampor och sensorer. Jag fick en räkning på 20 000 kr från verkstaden som ville fixa 12 fel. Nej, sålde bilen till en zigenare för 1300 kr.

Köpt en 406 istället. Den är ju lite äldre men känns som den håller ihop bättre.

Tack för svar. Jag har tittat på en lågmilare 407 1,8 som kan köpas billigt, men det är nog bäst att låta bli.
Citera
2025-03-03, 15:12
Medlem
Citat:
Hur gick det med drivaxeln på den förresten? Den small väl av?
Har f ö en 406 i skrotbilsamlingen själv... Tycker nog att det uppstått en hel del tråkiga fel på den då. Även om den är ganska skön att köra när den rullar och går som den ska.
Citera
2025-03-05, 23:09
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Hur gick det med drivaxeln på den förresten? Den small väl av?

Den är bytt nu. Det var min mamma som fick för sig att svänga 180 grader med Peugeoten när hon skulle hjälpa mig bogsera. Jag blev förbannad när hon gjorde så så jag bromsade samtidigt som hon gasade. Kaputt blev det. Verkstaden tog 3200 kr för att byta.

Sedan gick multiremmen av. Jämna plågor.

Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Har f ö en 406 i skrotbilsamlingen själv...

Lysande.

Citat:
Tack för svar. Jag har tittat på en lågmilare 407 1,8 som kan köpas billigt, men det är nog bäst att låta bli.

Den är tystare invändigt än 406:an. Men stolarna är det många som klagar på, inte så bekväma som på 406:an.
Citera
2025-03-06, 11:44
Medlem
Citat:
Kan vara ett fynd också, jag har haft 407'a i 12 år nu och det har inte varit några större bekymmer. Har iofs bara gått 13.000 mil men den funkar bra.
Citera
2025-03-06, 22:37
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benkebunke
Kan vara ett fynd också, jag har haft 407'a i 12 år nu och det har inte varit några större bekymmer. Har iofs bara gått 13.000 mil men den funkar bra.

Dom funkar väldigt bra och jag är med på att gå tillbaka till en 407 om jag hittar någon som faller i smaken.
Citera
2025-03-07, 01:39
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Dom funkar väldigt bra och jag är med på att gå tillbaka till en 407 om jag hittar någon som faller i smaken.

Köp en 205 GTI istället. Där snackar vi maximal körglädje och karisma.
Citera
2025-03-07, 17:59
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Köp en 205 GTI istället. Där snackar vi maximal körglädje och karisma.

Gjort den saken. Det var en 205 CTI. Vilken Kalleankabil, det var kommentaren jag fick av en bekant, så den var alltså lite pinsam att åka i. En annan tyckte jag hade en bil med kapell, en tredje tyckte det ar en ball sommarbil. I verkligheten var den ytterst obekväm att åka i, dålig väghållning, inte mycket till bil.
Citera
2025-03-07, 21:03
Medlem
Citat:
Gjort den saken. Det var en 205 CTI. Vilken Kalleankabil, det var kommentaren jag fick av en bekant, så den var alltså lite pinsam att åka i. En annan tyckte jag hade en bil med kapell, en tredje tyckte det ar en ball sommarbil. I verkligheten var den ytterst obekväm att åka i, dålig väghållning, inte mycket till bil.

Så är det, folk minns sina första bilar med "rose colored glasses". Ja 80-talets kultbilar var billiga, lätta och bensinsnåla. Men de var också obekväma och livsfarliga plåtburkar jämfört med modernare bilar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in