2015-04-04, 23:32
Medlem
Hegamons avatar
Kollade utvändigt på en Peugeot 407 sedan, såg riktigt bra ut. Invändigt gillade jag designen mycket. Nu har jag hört att var 4:e 407:a varje år drabbas av större fel. Sant?

Min senaste kontakt med Peugeot var med modellen 405. Fy, helvete vad den gick sönder, gick inte att använda som bruksbil för det var "alltid" fel och det gick bokstavligen aldrig att ha en felfri 405:a. Konstanta elfel, av knepigare karaktär som byte av datorbox, eller väldigt omständliga mekaniska fel som byte av bakaxel, eller allvarliga rostangrepp som starkt motiverade skrotning av bilen. Rena idiotlösningar som att vatten rann direkt från motorhuven ner på elektronikboxen, etc. Mycket märkliga fel inträffade på 405:an, först sedan .

Okej kan jag köpa en Peugeot 407 och så är det lugnt?
Citera
2015-04-05, 00:32
Medlem
Kotties avatar
Bilar är alltid ett svårt ämne.
Har personligen haft en 205, två 405, två 605 och en 407 nu senast. Väldigt nöjd med allihopa.

Så ja.. alla bilar kan strula. Tror däremot inte att Puggar är värre än andra. 407SW (Herrgårdsvagn) har däremot problem med bakre vindrutetorkaren som kärvar efter några år pga salt. Annars så är det bra skit.
Citera
2015-04-05, 12:12
Medlem
Bjurras avatar
Här har du lite recensioner av ägare i England:

http://www.autotrader.co.uk/car-reviews/peugeot/407/92eede9c6940c2d79be07a8cb44a425c

De flesta verkar nöjda även om det finns en del måndagsexemplar.
Citera
2015-04-05, 13:13
Medlem
watcher1970s avatar
Sådär bra...

http://beg.vibilagare.se/test/peugeot/407/798

Från Vi Bilägare:
" Peugeotägare har anmärkt på tidigt slitna hjullager, strejkande bakrutetorkare och krånglande ASB/ESP-enheter. Kvalitetsmässigt levde inte heller vår bil upp till förväntningarna, men när den väl fungerade som den ska har den varit suveränt komfortabel på långa resor och i snabb trafik".
Citera
2015-04-05, 13:14
Medlem
Nedomanskys avatar
Enligt kompisen som är bilmekaniker så är de de franska bilarna som står för merparten av deras arbeten, utan dessa skulle många mekar gå arbetslösa..
Citera
2015-04-05, 13:21
Medlem
Peugeot har flera snygga bilar så det är lätt att bli förälskad i dem. Problemet är dock och det gäller alla modellerna att det är en fransk bil. Franska bilar är inte bra!
Citera
2015-04-05, 13:33
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nedomansky
Enligt kompisen som är bilmekaniker så är de de franska bilarna som står för merparten av deras arbeten, utan dessa skulle många mekar gå arbetslösa..
Jobbar han på en av peugeots märkesverkstäder?
Citera
2015-04-05, 22:36
Medlem
Nedomanskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Jobbar han på en av peugeots märkesverkstäder?

Nope, men så fort bilmekar diskuterar bilar även de som mekar just franskt så är det ett stående skämt att de franska bilarna ger dem deras försörjning..
Citera
2015-04-06, 09:08
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Nedomansky
Nope, men så fort bilmekar diskuterar bilar även de som mekar just franskt så är det ett stående skämt att de franska bilarna ger dem deras försörjning..
Det där är ju bara samma fördomar som alla har, bilmekaniker är knappast undantagna från det. Kanske snarare tvärtom, det är oftast så att de är bilintresserade och tillhör inte nåt franskt märke favoriterna så anser de att de är kass.
Jag har, på riktigt, hört praktiserande bilmekaniker påstå att (alla) franska bilar är svårare att skruva än exv VW...

Mycket är helt enkelt fördomar. Därmed inte sagt att 407 är så bra, Peugeot har haft en del problem med dem. Samtidigt är en hel del nöjda med sina, det är ju mycket bil för pengarna.
Citera
2015-04-06, 10:21
Medlem
Superlemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Kollade utvändigt på en Peugeot 407 sedan, såg riktigt bra ut. Invändigt gillade jag designen mycket. Nu har jag hört att var 4:e 407:a varje år drabbas av större fel. Sant?

Min senaste kontakt med Peugeot var med modellen 405. Fy, helvete vad den gick sönder, gick inte att använda som bruksbil för det var "alltid" fel och det gick bokstavligen aldrig att ha en felfri 405:a. Konstanta elfel, av knepigare karaktär som byte av datorbox, eller väldigt omständliga mekaniska fel som byte av bakaxel, eller allvarliga rostangrepp som starkt motiverade skrotning av bilen. Rena idiotlösningar som att vatten rann direkt från motorhuven ner på elektronikboxen, etc. Mycket märkliga fel inträffade på 405:an, först sedan .

Okej kan jag köpa en Peugeot 407 och så är det lugnt?

Om det är en diesel så kan det vara värt beroende på pris men jag avråder dig starkt att peta i årsmodeller äldre än 09 . Dom jag ägt och bekanta som ägt 407 modellen , drar oerhört mycket bensin i förhållande till dess storlek . vi alla har haft stora problem . 9000 mil på mätaren och automat lådan börja låta illa , bussningar och hjul lager . en massor . Och kamremsbyten är saftiga. Sen en massor av småfel, pinnen för att hålla motorhuven uppe lossnade från sitt fäste , bagage luckan strular , displayen tål inte en varm sommar eller för kall vinter då flimrar den och ger stora pixel fel . Jag säljer min och köper audi/mercedes till sommaren .peugot är den värsta bilen jag ägt
Citera
2015-04-06, 14:26
Moderator
Apropå automatlåda så är det mycket riktigt så att de tidiga var dåliga, men från 2008 (eller kanske 2007?) så har de Japanska Aisin-lådor. Alla som är 6-stegade har det, de håller betydligt bättre än tidigare låda.

Jag övervägde 407 en gång i tiden, men jag valde faktiskt bort den för att den drogs med problem. Köpte en 308 istället och ångrade mig inte en dag på det köpet, den rullar fortfarande i familjen och har till dags dato rullat drygt 13000 mil på nästan exakt 5 år utan några som helst problem. Ett par garantiärenden var det innan garantin gick ut, men inte värre än att de gick att fixa i samband med service.

Så mitt råd är väl egentligen att köpa en 308... Mindre och lite enklare bil, men bättre kvalitet. Inte lika mycket bil för pengarna dock.
Jag tror förvisso inte att man riskerar att bli stående längs vägen med en 407 heller, men fler tramsfel tror jag på.
Citera
2019-10-07, 18:10
Medlem
Olegskis avatar
Återupplivar en gammal tråd för att säga att 407 är fantastisk. Visst, du får byta ut alla svagheter, men när du gjort det så rullar den på som en krutstark fransk finsmakare av ostron.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in