Flashback bygger pepparkakshus!
2015-04-04, 23:10
Medlem
playmates avatar
Toodles! Jag såg en trådstart som berörde att ställa frågor till en feminist som inte var en efterbliven manshatande hora och insåg därmed att eftersom att jag definierar mig själv som radikalfeminist måste jag ju vara en efterbliven manshatande hora, så jag tänkte att jag ju då kunde starta en tråd för att ni skulle kunna ställa frågor till mig gällande min extremkommunistiska rabiesfeminism!

Lite bra att veta innan ni ställer frågor: Jag tänker inte svara på tramsfrågor och kommer med nöje att rapportera personliga påhopp som inte är relevant för diskussionen. Inte heller kommer jag bemöda mig att svara på inlägg i stil med "varför tycker du att..." när jag ej har påstått det. Jag är väl medveten om att ni förmodligen inte kommer hålla med mig i mycket och guess what, det lär troligtvis vara ömsesidigt då, men för den sakens skull kan vi väl låta bli att mästra och förminska, jawohl? Vill också påpeka att jag inte är kunnig eller har åsikter kring/om vissa saker, är knappast något feministorakel som vet allt.

Hur är jag då en efterbliven manshatande hora?
1. Jag anser att vi lever i ett patriarkat, en könsmaktsordning, där män som grupp har mer social, ekonomisk och politisk makt än kvinnor som grupp (ja, TROTS att vi kvinnor blir bjudna på drinkar på krogen i högre utsträckning än män, knäppt va?)
2. Jag röstade på Feministiskt initiativ i EU-valet och riksdagsvalet
3. Jag anser att ett intersektionellt perspektiv är livsviktigt i feministiska analyser då vi ej ska exkludera faktorer som etnicitet, klass, funktionalitet osv i frågor som rör makt. Vet du inte vad intersektionalitet är? http://lmgtfy.com/?q=intersektionalitet
4. Jag brukar spendera veckodagarna med att smyga runt på olika förskolor och rycka snoppen av små pojkar då jag anser att snoppen är ett maktverktyg och avsaknaden av denna är en framgång för feminismen

PS. Något av ovanstående påstående kan ha varit lögn. PPS. Jag röstade på PP i EU-valet.

Shoot!
Citera
2015-04-04, 23:14
Anser att du att kvinnor och män har exakt samma kompetens och förmågor, och därför behandlas exakt likadant på arbetsmarknaden?
Är olikheter mellan könen något vi ska förneka eller acceptera?
Citera
2015-04-04, 23:15
Medlem
Sebzors avatar
Tycker du killar och tjejer är lika bra på allting?
Således att man ska byta ut könsrollerna till att killen sköter tvätten och tjejen exempelvis byter däck på bilen?
Citera
2015-04-04, 23:19
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av playmate
Toodles! Jag såg en trådstart som berörde att ställa frågor till en feminist som inte var en efterbliven manshatande hora och insåg därmed att eftersom att jag definierar mig själv som radikalfeminist måste jag ju vara en efterbliven manshatande hora, så jag tänkte att jag ju då kunde starta en tråd för att ni skulle kunna ställa frågor till mig gällande min extremkommunistiska rabiesfeminism!

Lite bra att veta innan ni ställer frågor: Jag tänker inte svara på tramsfrågor och kommer med nöje att rapportera personliga påhopp som inte är relevant för diskussionen. Inte heller kommer jag bemöda mig att svara på inlägg i stil med "varför tycker du att..." när jag ej har påstått det. Jag är väl medveten om att ni förmodligen inte kommer hålla med mig i mycket och guess what, det lär troligtvis vara ömsesidigt då, men för den sakens skull kan vi väl låta bli att mästra och förminska, jawohl? Vill också påpeka att jag inte är kunnig eller har åsikter kring/om vissa saker, är knappast något feministorakel som vet allt.

Hur är jag då en efterbliven manshatande hora?
1. Jag anser att vi lever i ett patriarkat, en könsmaktsordning, där män som grupp har mer social, ekonomisk och politisk makt än kvinnor som grupp (ja, TROTS att vi kvinnor blir bjudna på drinkar på krogen i högre utsträckning än män, knäppt va?)

Nej, i punkt 1 håller jag med dig...
Citat:
Det gjorde inte jag - det är mig lika främmande som att rösta på SD faktiskt. Enfrågepartier skall inte styra samhället.

Citat:
3. Jag anser att ett intersektionellt perspektiv är livsviktigt i feministiska analyser då vi ej ska exkludera faktorer som etnicitet, klass, funktionalitet osv i frågor som rör makt. Vet du inte vad intersektionalitet är? http://lmgtfy.com/?q=intersektionalitet
Jag anser att intersektionalitetsbegreppet enbart tjänar till att kludda ut vad man vill - att inte ta ställning och att söka så många offerkoftor som möjligt ..

Ett sätt att döda själva feminismen alltså.

Citat:
4. Jag brukar spendera veckodagarna med att smyga runt på olika förskolor och rycka snoppen av små pojkar då jag anser att snoppen är ett maktverktyg och avsaknaden av denna är en framgång för feminismen
Inte kul och jävligt dumt givet att vi är flera med anhöriga som fått pojkar utsatta för övergrepp -- när man talar om barn så talar man om barn och inte könsmaktsordningar de inte ens kan greppa än.

Citat:
PS. Något av ovanstående påstående kan ha varit lögn. PPS. Jag röstade på PP i EU-valet.

Shoot!
Varför startar du en tråd och utger dig föra att vara radikalfeminist när du mest tycks vilja göra narr av feminismen?
Citera
2015-04-04, 23:24
Medlem
M Nordströms avatar
Varför tar inte ni vänsterfeminister avstånd från islamskt övergrepp mot kvinnor utan i stället fördömer den vite hetro sexuella mannen?
Citera
2015-04-04, 23:25
Medlem
Har du aldrig vaknat upp en dag och insett att du kan göra precis vad du vill med ditt liv och att alla dörrar är öppna. Om och när detta väl har skett, vad har då hänt för att du ska dra över dig offertäcket återigen och somna om?
Citera
2015-04-04, 23:27
Medlem
Roland Janssons avatar
Varför startar du denna tråden o sen omedelbart drar offline...?

Iaf, varför är det dödstyst från er feminister när det gäller medeltidssynen våra nysvenskar har? Vi pursvenskar har jämfört med dem, en betydligt mer nyanserad syn på kvinnors rättigheter.
Citera
2015-04-04, 23:28
Medlem
markus120s avatar
Är du en feminist som tror att män är biologiskt onda eller tror du att det handlar om inlärd onska i patriarkala system (eller whatever)?

Jag respekterar faktiskt första gruppen mer, då de åtminstone snuddar vid några sanningar.

Följdfråga: Tror du att kvinnor har balls att bekämpa mäns ondska? Eller måste ni förlita er på andra (mindre onda) män att bekämpa den åt er?
Citera
2015-04-04, 23:29
Medlem
playmates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av basiclogic
Anser att du att kvinnor och män har exakt samma kompetens och förmågor, och därför behandlas exakt likadant på arbetsmarknaden?
Är olikheter mellan könen något vi ska förneka eller acceptera?

Nej, jag tycker inte att män och kvinnor behandlas exakt lika på arbetsmarknaden och jag tror att om vi inte hade haft den bilden av kön som vi har så hade vi absolut haft samma kompetens och förmågor, det vill säga att kvinnors arbete ses som likvärdiga med mäns.

När du säger olikheter mellan könen, menar du det rent biologiska? För jag tänker mig att vi ändå lever in this modern day and age där vi numera kan prata om kön som något socialt och inte biologiskt/könsorgan. Så vad är olikheter mellan könen? Jag tror att vi fostras till att vara som vi är beroende på vad vi har för könsorgan (som ju från födseln ses som vårt kön) och sedan uppkommer olikheterna på grund av det (män ska vara starka och rationella och kvinnor ska vara mjuka och omhändertagande). Tänker också att om det nu är så att biologin påverkar så pass mycket, är det inte jättebra att då uppmuntra t.ex små pojkar till att vara mer omhändertagande, empatiska och lyssnande? Blir det inte extra viktigt då?

Citat:
Ursprungligen postat av Sebzor
Tycker du killar och tjejer är lika bra på allting?
Således att man ska byta ut könsrollerna till att killen sköter tvätten och tjejen exempelvis byter däck på bilen?

Jag ser inte varför vi inte skulle kunna vara lika bra på saker om vi fått exakt lika mycket "träning" i det, sen har ju alla sina individuella förutsättningar såklart.
Citera
2015-04-04, 23:31
Bannlyst
anser du att könsmaktordningen innebär endast fördelar för män, eller finns det även nackdelar? Nämn några nackdelar! Vad har män att vinna på att könsmaktordningen förändras?

Anser du att det pågår ett könskrig mellan män och kvinnor? Är det i så fall positivt? Är en man som allierar sig med feminister en könsförrädare? Är en icke-feministisk kvinna en könsförrädare?

Ringaktar du och brukar du förminska feminister som inte är radikalfeminister?
Citera
2015-04-04, 23:32
Medlem
Du vet om att de flesta killar inte lever i det patriarkaliska härskarväldet hoppas jag. Även vita heterosexuella kåta fulla killar är rätt långt ner på skalan, och ses ner på som dumma individer av patriarkatet. Så varför skuldbelägga ett kön?
Citera
2015-04-04, 23:32
Medlem
Citat:
Citat:
PPS. Jag röstade på PP i EU-valet.
Hur ska du ha det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera