• 1
  • 2
2015-04-04, 21:10
Medlem
Hejsan, fanns många liknande trådar men ingen riktig som handlar om det här, snarare var det tjejer som trodde de skulle bli få för mycket muskelmassa av styrketräning, vilket denna inte handlar om.

Jag har styrketränat i cirka 6 år nu. Har alltid kört klassiskt, biceps curls, bänkpress osv. Har såklart lagt på mig en rejäl muskelmassa under denna tid men jag har är ändå inte deffad utan ser snarare tjock ut då jag har en kroppsfettprocent på något mellan 10-15%. Har alltid då jag struntar i kosten legat på den här procenten är med andra ord en blandning mellan endo-/mesomorph. Och ja, jag känner mig lite för stor och bred, vill gärna slimma ner lite.

Tränar 5-7 pass i veckan. Alltid då denna klassiska styrketräningen. Har såklart från och till lagt till cardio i träningsschemat vilket gör att jag förbränner fett men aldrig riktigt dragit ner på just styrkan.

Min fråga är då, vad tycks om att ersätta några styrke pass med något annat? Förslag på något i sådana fall? Jag är ingen som tycker om att springa i 1 timme och om någon cardio så gör jag typ HIIT i 20-30 min.

Det jag vill få ut av detta är ju då såklart att förbränna fett, få en bättre kroppsform. Om vi säger att jag har oförändrad kost. Skulle man teoretiskt sätt kunna tjäna mer på att ta bort lite styrka och ersätta det med cardio eller något annat.

Finns det någon med samma bakgrund eller som förstår som kan ge några goda råd?

PS. Det låter som att jag är en amatör som tror jag kommer bli för stor av att lyfta lite skrot men men..
Citera
2015-04-04, 21:19
Medlem
Flyer6s avatar
Men alltså... du struntar i kosten... men har aldrig tänkt tanken på att kanske inte göra det?

Själv har jag känt mig stor som ett hus innan jag börjat deffa, i slutet av deffen känner jag mig snarare tanig (även fast det inte är så).

Låter det inte som en bättre idé att ha koll på käket istället för att dra ner på gymmet? Såvida du faktiskt inte vill gymma naturligtvis, då är det ju bara att dra ner och hitta något annat. Skulle jag själv välja om jag ville ner i vikt så skulle jag ju vilja behålla den massa jag har & försöka deffa, istället för att "sluta gymma" (jah, lätt överdrift om man nu drar ner några pass bara) och springa mer.

Jag hade en period när jag sprang mycket mer än jag gymmade, tappade verkligen mycket form muskelmässigt då (spelade hockey på den tiden & hade fan spinkiga ben då - illa) så vill man "slimma till sig" är det ju bara att löpa. Jag tycker ju själv om att springa korta/mellanlånga sträckor så... men jah, det är min erfarenhet iallafall :P
Senast redigerad av Flyer6 2015-04-04 kl. 21:24.
Citera
2015-04-04, 21:46
Medlem
Killer-queens avatar
Nej, det är bättre du fokuserar på kosten istället för att ersätta med mer konditionsträning eller liknande. Ska du bli tajtare så ligger det i en fungerande diet, man kommer inte runt det. Det kan verka tråkigt, men kan blir riktigt kul när man väl får ordning på det och ser förändringarna efter några veckor/månader. Är du lite för bulkad så gör en lägre fettprocent verkligen massor för utseendet, så helt klart värt att kolla upp om om du gjort grundjobbet och fått upp muskelmassan.
Citera
2015-04-04, 21:53
Medlem
Tror inte du ligger på 10-15% utan 25-30%. Det är kosten som gör dig deffad så lägg tid på maten och räkna på den. Sen träna mindre styrka och mer kondition.
Citera
2015-04-04, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flyer6
Men alltså... du struntar i kosten... men har aldrig tänkt tanken på att kanske inte göra det?

Själv har jag känt mig stor som ett hus innan jag börjat deffa, i slutet av deffen känner jag mig snarare tanig (även fast det inte är så).

Låter det inte som en bättre idé att ha koll på käket istället för att dra ner på gymmet? Såvida du faktiskt inte vill gymma naturligtvis, då är det ju bara att dra ner och hitta något annat. Skulle jag själv välja om jag ville ner i vikt så skulle jag ju vilja behålla den massa jag har & försöka deffa, istället för att "sluta gymma" (jah, lätt överdrift om man nu drar ner några pass bara) och springa mer.

Jag hade en period när jag sprang mycket mer än jag gymmade, tappade verkligen mycket form muskelmässigt då (spelade hockey på den tiden & hade fan spinkiga ben då - illa) så vill man "slimma till sig" är det ju bara att löpa. Jag tycker ju själv om att springa korta/mellanlånga sträckor så... men jah, det är min erfarenhet iallafall :P

Känner igen mig i deffresonemanget, jag är såklart erfaren med kost och kan sköta det bra. Men är dålig på att hitta en balans, antingen äter jag som en gris eller så äter jag som en yogainstruktör. Därför tänkte jag att man kanske kan förändra träningen så att istället för att ständigt bygga, snarare bibehålla och slimma ner.
Citera
2015-04-04, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Tror inte du ligger på 10-15% utan 25-30%. Det är kosten som gör dig deffad så lägg tid på maten och räkna på den. Sen träna mindre styrka och mer kondition.

Intressant resonemang om kroppsfettet, inte för att den har någon särskild grund men.. Man kan se mina 4 övre magrutor, har "v:et", synliga serratus, tydlig rygg muskulatur (vilket jag för övrigt alltid har om jag inte ligger på 20%+, men vem fan gör det?) m.m. Så jag säger 10-15%.

Visa ord om träna mindre styrka mer kondition, förslag på vilken slags kondition? intensitet, hur länge osv?
Citera
2015-04-04, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Nej, det är bättre du fokuserar på kosten istället för att ersätta med mer konditionsträning eller liknande. Ska du bli tajtare så ligger det i en fungerande diet, man kommer inte runt det. Det kan verka tråkigt, men kan blir riktigt kul när man väl får ordning på det och ser förändringarna efter några veckor/månader. Är du lite för bulkad så gör en lägre fettprocent verkligen massor för utseendet, så helt klart värt att kolla upp om om du gjort grundjobbet och fått upp muskelmassan.

Tack för tipset! Ja skulle vara intressant om jag kollade upp det, kan återkomma med resultat på det om jag någonsin gör det
Citera
2015-04-05, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1

Citat:
Ursprungligen postat av legalchamp2k
Intressant resonemang om kroppsfettet, inte för att den har någon särskild grund men.. Man kan se mina 4 övre magrutor, har "v:et", synliga serratus, tydlig rygg muskulatur (vilket jag för övrigt alltid har om jag inte ligger på 20%+, men vem fan gör det?) m.m. Så jag säger 10-15%.

Visa ord om träna mindre styrka mer kondition, förslag på vilken slags kondition? intensitet, hur länge osv?

Nere på 10% kommer du inte känna dig tjock, tror du överskattar hur lågt du verkligen ligger för jag ligger nämligen på ganska exakt 10% just nu. 20%+ är kanske överdrivet men 15-20% är nog rimligt. Det är stor skillnad på att kunna se 4 översta och ha ordentliga rutor. Man kan se mina 4 översta på 100kg men rutorna kommer inte fram föränn 15kg längre ned.

Till frågan så skulle jag snarare säga att du bör behålla din styrketräningsmängd, styra upp dieten och så slänger du in något HIIT pass om du vill det också. Du bör snarare öka på volymen träning när du ska deffa istället för att dra ned den. Det viktigaste för dig är att styra upp kosten dock.
Citera
2015-04-05, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av legalchamp2k
Hejsan, fanns många liknande trådar men ingen riktig som handlar om det här, snarare var det tjejer som trodde de skulle bli få för mycket muskelmassa av styrketräning, vilket denna inte handlar om.

Jag har styrketränat i cirka 6 år nu. Har alltid kört klassiskt, biceps curls, bänkpress osv. Har såklart lagt på mig en rejäl muskelmassa under denna tid men jag har är ändå inte deffad utan ser snarare tjock ut då jag har en kroppsfettprocent på något mellan 10-15%. Har alltid då jag struntar i kosten legat på den här procenten är med andra ord en blandning mellan endo-/mesomorph. Och ja, jag känner mig lite för stor och bred, vill gärna slimma ner lite.

Tränar 5-7 pass i veckan. Alltid då denna klassiska styrketräningen. Har såklart från och till lagt till cardio i träningsschemat vilket gör att jag förbränner fett men aldrig riktigt dragit ner på just styrkan.

Min fråga är då, vad tycks om att ersätta några styrke pass med något annat? Förslag på något i sådana fall? Jag är ingen som tycker om att springa i 1 timme och om någon cardio så gör jag typ HIIT i 20-30 min.

Det jag vill få ut av detta är ju då såklart att förbränna fett, få en bättre kroppsform. Om vi säger att jag har oförändrad kost. Skulle man teoretiskt sätt kunna tjäna mer på att ta bort lite styrka och ersätta det med cardio eller något annat.

Finns det någon med samma bakgrund eller som förstår som kan ge några goda råd?

PS. Det låter som att jag är en amatör som tror jag kommer bli för stor av att lyfta lite skrot men men..

Du blir inte tjock av styrketräningen, det är kosten som sätter käppar i hjulen. Styr upp kosten så försvinner fettet och så får du se de du har slitit för Viktigt att inte blanda ihop muskler och fett, då många tror att styrketräning ger en "bulkig" look, vilket är fel. Styrketräning främjar endast muskeltillväst, vilket inte innebär fett, det är kosten som medför det andra.
Citera
2015-04-05, 17:20
Medlem
Bemwindos avatar
Känner igen mig i det du skriver och har precis börjat ta tag i kosten själv, måste säga att det blir ganska kul när man ser förändringarna på kroppen. Rekommenderar att du lägger in en app i mobilen som du lägger in sakerna du äter tills du börjar få lite hum om ungefär vad sakerna innehåller Om du har svårt att dra ner på kalorierna så kanske det kan vara ide att utöka cardion för att förbränna mer kalorier, men det är ju inte lätt om du känner att du famlar i blindo så det är därför jag vill rekommendera att du börjar få koll på vad sakerna innehåller du stoppar i dig i form utav fett, kolhydrater och protein, hitta något som fungerar sedan och håll dig till det! Kanske inte köra riktigt lika tungt som innan med styrketräningen eftersom du drar ner på kosten och sömnen kan även bli påverkad!

Mitt problem är snarare att jag ligger ute halva veckorna och jobbar vilket gör det otroligt svårt att försöka ha en fungerande diet men önskar dig lycka till
Citera
2015-04-05, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freestyler1121
Du blir inte tjock av styrketräningen, det är kosten som sätter käppar i hjulen. Styr upp kosten så försvinner fettet och så får du se de du har slitit för Viktigt att inte blanda ihop muskler och fett, då många tror att styrketräning ger en "bulkig" look, vilket är fel. Styrketräning främjar endast muskeltillväst, vilket inte innebär fett, det är kosten som medför det andra.

Ja det är lite av det jag menar att jag kan tycka att det låter som att jag tror om man läser texten! Jag förstår absolut det att styrketräning endast främjar muskeltillväxt och i teorin så borde man blir mer slimmad. Men i praktiken så fuckar man upp kosten och med en kroppsfett procent på 15-20% så ser man rent av bara tjock ut , även om man kan ha mycket muskler under fettet
Citera
2015-04-05, 20:24
Medlem
Killer-queens avatar
Bästa sättet att göra sig ovän med någon som tränar är att påpeka att fettprocenten är högre än vad denne tror. Nästan alla tror att de ligger "runt 10-12%" men i själva verket är man mycket fetare än så. Känn bara bak på latsen, det är en djävla massa fett där vanligtvis (som man inte ser, för alla stirrar på magen i optiljus och optivinkel och räknar suddiga rutor).

Och det spelar ju egentligen ingen roll vilken % man ligger på – antingen ser man det man vill se eller också inte. Enda problemet som kan uppstå för folk som tror att de är magrare än de i själva verket är att deffen tar klart längre tid än vad de föreställt sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in