2015-04-04, 14:04
Medlem
Hej allesammans,

Jag hade en fråga gällande topplån.

När behöver man betala topplån?

Från vad jag har läst, om man betalar 15% av köpeskillingen, så betalar man ingen topplån. Jag var på min sparbank och frågade om toppllånen,hon berättade att om man betalar 15% av köppskillingen så betalar man ingen topplån. Bankens belåningsgrad var 85%.

Är belånningsgraden högst individuellt från bank till bank?
Citera
2015-04-04, 14:33
Medlem
Bbobis avatar
Topplån brukar man få på summan mellan 70-85% av marknadsvärdet.

Det vore ju enklare om du sa vilken bank.

Lånar du 1.000.000 på swedbank med 150.000 i insats får du bottenlån på 700.000 och topplån på 150.000.

Sen vet jag inte hur det skiljer sig eller hur vida det är förhandlingsbart.
Citera
2015-04-04, 14:46
Medlem
Köpte tomt för 695,000. Betalade handpenningen(69500), och kommer betala ända ner till ca 540 000 kr. Sparbanken sa det blir ingen topplån för mig. Belåningsgraden blev ca 77%. Kvinnan sa bankens belåningsgrad är 85%. Betalar man själv de återstående 15% , betalar man ingen topplån.

Jag försöker läsa och förstå när man betalar topplån och därför skapade jag denna tråd, då det verkar som varje bank har en varierade belåningsgrad, och allt resterande kan bli topplån.
Citera
2015-04-04, 17:15
Medlem
snedtrippens avatar
Man brukar väl som regel säga att om du lånar över 85% så är det topplån?
Och allt under 85% är bottenlån.

Sen så kommer väl reglerna för detta att ändras i höst, så du måste kunna amortera av skiten på en viss tid.
Jag känner ett par stycken med bra inkomst, mycket sparade pengar osv som pga detta (enligt banken) har nekats lån även om de har haft en insats på ~20% utav en fastighets värde.

Detta är vad jag har fått höra och läst så att jag tror inte det skiljer sig så mycket beroende på vilken bank det gäller.
Citera
2015-04-04, 17:20
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snedtrippen
Man brukar väl som regel säga att om du lånar över 85% så är det topplån?
Och allt under 85% är bottenlån.

Nej. Regeln är att du max kan låna 85%, resten är det som kallas för kontantinsats. sen skiljer det sig lite mellan bankerna hur lånen läggs upp. Handelsbanken ger bottenlån upp till 75%, hos swedbank verkar det vara 70%. Mellanskillnaden blir alltså topplån.

Det du tänker på är handpenningslån?
Citera
2015-04-04, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Nej. Regeln är att du max kan låna 85%, resten är det som kallas för kontantinsats. sen skiljer det sig lite mellan bankerna hur lånen läggs upp. Handelsbanken ger bottenlån upp till 75%, hos swedbank verkar det vara 70%. Mellanskillnaden blir alltså topplån.

Det du tänker på är handpenningslån?
Och allt över 85%, blir topplån? Till exempel handpenningslån skulle bli topplån, eller?

Skulle vara kanon med en klarare förklaring av topplån. Som jag har förstått, så är bolån upptill 85% hypotek(bottenlån). Allt över det blir topplån
Citera
2015-04-04, 19:12
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maconero
Och allt över 85%, blir topplån? Till exempel handpenningslån skulle bli topplån, eller?

Skulle vara kanon med en klarare förklaring av topplån. Som jag har förstått, så är bolån upptill 85% hypotek(bottenlån). Allt över det blir topplån

Varför frågar du vad jag just svarade på?

Om swedbank 100-85%= handpenning(betalas av dig direkt) 85-70%= topplån (amorteringsplan 3mån-10år) 70-0%= bottenlån.

Det över 85% är handpenning som du betalar på en gång. Vissa lånar även den summan men det är ett annat lån än bolånet.
Senast redigerad av Bbobi 2015-04-04 kl. 19:16.
Citera
2015-04-04, 19:15
Medlem
Citat:

Nej, gränsen för bottenlån är inte 85% utan den varierar mellan bankerna. Allt över 70% hos Swedbank är topplån medan gränsen är 75% hos SHB.

Eller med andra ord (Swedbank):
70% bottenlån
15% topplån
15% kontantinsats

Hos SHB
75% bottenlån
10% topplån
15% kontantinsats

Har man möjlighet att putta in mer än 15% själv minskas ffa topplånet i motsvarande grad.

Handpenningslån är något helt annat, det tar man om man redan har sin kontantinsats bunden i en annan fastighet som skall säljas. Under tiden man väntar på att den försäljningen avslutas får man ett lån för att kunna betala handpenningen (vanligen 10%) på sin nya bostad.
Citera
2015-04-04, 21:21
Medlem
Tack för svaren.

Min belåningsgrad är 77% och när jag frågade Sparbanken, min handläggare, blir det ingen topplån för mig. Väldigt intressant.

Men tack vare era detaljer, jag tror jag har lärt mig mer om topplån.

Tack!
Citera
2015-04-04, 21:26
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Tack för svaren.

Min belåningsgrad är 77% och när jag frågade Sparbanken, min handläggare, blir det ingen topplån för mig. Väldigt intressant.

Men tack vare era detaljer, jag tror jag har lärt mig mer om topplån.

Tack!

Som sagt så skiljer det sig mellan banker. Är upp till banken helt enkelt. Kravet som kommer införas lär väl däremot göra att samma sak gäller på alla banker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in