• 1
  • 2
2015-04-04, 13:10
Medlem
Jag och familjen ska ut och resa i 6 månader from i höst och vi har tänkt hyra ut huset. Med tanke på de nya amortering dreglar så kanske vi borde sälja huset istället, och köpa ett nytt när vi kommer tillbaka? Priserna bara rusar nu, men frågan är om inte priserna får sig en rejäl sättning när de nya kraven kommer?

Vi har en sommarstuga som vi kan bo i temporärt när vi kommer tillbaka från resan.
Citera
2015-04-04, 13:11
Bannlyst
Jag tror att priserna fortsätter stiga, du förlorar inget på att vänta ett kort period till.
Citera
2015-04-04, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kryuchkov
Jag tror att priserna fortsätter stiga, du förlorar inget på att vänta ett kort period till.

Även efter att amorteringskravet träder i kraft?
Citera
2015-04-04, 13:29
Medlem
M0ngots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Även efter att amorteringskravet träder i kraft?

Tror bara det gäller nya låntagare..?
Citera
2015-04-04, 13:49
Medlem
WilYawns avatar
Japp, gäller ej befintliga lån. Endast lån tagna efter lagen trätt i kraft.
Citera
2015-04-04, 14:56
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M0ngot
Tror bara det gäller nya låntagare..?

Citat:
Ursprungligen postat av WilYawn
Japp, gäller ej befintliga lån. Endast lån tagna efter lagen trätt i kraft.

Alla som vill köpa TS villa och behöver ta lån inkluderas väl i de nya reglerna i och med att de tar ett nytt lån på husköpet?

Men det är knappast villaköpare som drabbas, då de oftast inte är förstagångsköpare, utan har en högre insats från att sälja ett tidigare boende som grundplåt i TS villa.

Nej, den nya lagen om amorteringskrav är snävt riktad till förstagångsköpare utan större kapital. D v s unga som skall skaffa sitt första boende.
Det är nog ganska uppenbart, även för en nytillträdd sosseregering.

//Brute
Citera
2015-04-04, 20:57
Bannlyst
tänker du inte fel? det är ju ta ett nytt lån som du inte ska göra...
Citera
2015-04-05, 13:00
Medlem
Säljer du nu så tror jag att du kan få mera för ditt hus nu än om du säljer efter 1 augusti.

Är själv i groparna för att sälja BR till förmån för villa då vi behöver ett större boende.

De villor vi tittat på den senaste tiden har stigit med 20-30% från accepterat/start pris, vilket känns som ett panikhandlande från spekulanterna, man går och trängs på visningarna.

Hör hur folk pratar med mäklaren ang finansiering, hur de skall prata med bank osv
Många rokeys ute och kollar....

Nu kollar vi till kranskommuner till GBG att tilläggas.

Efter 1 augusti om du tecknar lån så måste du amortera.
På ett lån på 3 milj så innebär det amortering på ca 5000,-/månad mot nu ca 2000,-/månad.
Detta måste du göra i ca 10 år så det blir ca 360000,- mer då än nu.
Alternativt ingen amortering nu.

Där är den stora skillnaden.

Detta gör att totalsumman att köpa för kommer att minska.

Dvs om du har planerat för att köpa för 3 milj nu så kanske efter 1 augusti du bara kan köpa för 2,5 milj ist, för att den totala månadskostnaden nu för 3 milj är 10k och efter 1 augusti 13k för 3 milj.

Om du inte har den marginalen i din budget får du helt enkelt sänka dina krav, alt att priserna dämpas för folk inte kommer att ha det utrymmet.
Citera
2015-04-05, 13:16
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Jag och familjen ska ut och resa i 6 månader from i höst och vi har tänkt hyra ut huset. Med tanke på de nya amortering dreglar så kanske vi borde sälja huset istället, och köpa ett nytt när vi kommer tillbaka? Priserna bara rusar nu, men frågan är om inte priserna får sig en rejäl sättning när de nya kraven kommer?

Vi har en sommarstuga som vi kan bo i temporärt när vi kommer tillbaka från resan.

Får du full kostnadstäckning om du hyr ut huset?
Har du räknat på vad skatten, magasinering av möbler och mäklararvodet blir?
Senast redigerad av trottwell 2015-04-05 kl. 13:34.
Citera
2015-04-06, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Alla som vill köpa TS villa och behöver ta lån inkluderas väl i de nya reglerna i och med att de tar ett nytt lån på husköpet?

Men det är knappast villaköpare som drabbas, då de oftast inte är förstagångsköpare, utan har en högre insats från att sälja ett tidigare boende som grundplåt i TS villa.

Nej, den nya lagen om amorteringskrav är snävt riktad till förstagångsköpare utan större kapital. D v s unga som skall skaffa sitt första boende.
Det är nog ganska uppenbart, även för en nytillträdd sosseregering.

//Brute

Nej, i så fall säljer vi medan de gamla reglerna gäller. Och hoppas på att priserna går ner när vi ska köpa.
Citera
2015-04-06, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell

Ja, med dagens räntor lär det bli ett rejält överskott. Ingen magasinering krävs eftersom vi behåller källare och ställer allt där.
Citera
2015-04-06, 15:00
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell

Citat:
Ja, med dagens räntor lär det bli ett rejält överskott. Ingen magasinering krävs eftersom vi behåller källare och ställer allt där.

Jag uttryckte mig lite otydligt, med raden ovan menar jag, vad blir vinstskatten och mäklararvodet och vad kostar flytten med magasinering av möblerna om ni säljer huset.
Räkna också med att det nya huset kan behöva fixas lite innan det blir som ni vill ha det.

Att begära uppskov med att betala skatten på realisationsvinsten är i dagens läge en dålig affär.
Detta beskrivs bra i denna artikel: http://www.svd.se/naringsliv/pengar/...et_4456163.svd
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in