Flashback bygger pepparkakshus!
2015-04-03, 14:27
Medlem
ExtremPotatiss avatar
Har läst på lite om hur bolån fungerar och vad jag kan se så begär alla att firman ska ha varit aktiv mer än 12 mån innan man kan ta ett bolån.

Jag registrerade min enskilda firma 1 januari 2015 så det betyder nästan ett helt år till. Grejen är den att det har gått riktigt bra ända sedan starten. Drar hem över 100k/mån och har ca 600k sparade.

Finns det något sätt att flytta tidigare?
Citera
2015-04-03, 14:49
Medlem
MrChows avatar
100.000:- i månaden säger inte så mycket, är det vinst som du kan ta ut i lön eller omsättning? För att omsätta 100.000:- gör vilken liten kiosk som helst men det ger en väldigt skral ersättning i form av utbetalad lön.

Men är det ett företag med 100k i vinst eller ett företag med hög vinstmarginal och du kan visa upp en hyfsad taxerad inkomst historiskt så borde det gå att lösa med din bank om inte lånebeloppet är större än 3 MSEK.
Citera
2015-04-03, 15:14
Medlem
ExtremPotatiss avatar
Oj skrev det kanske lite slarvigt men precis, en vinst på över 100k/mån. Så dom är alltså inte så kräsna när det gäller den här 12 månaders regeln om man kan bevisa en tillräckligt stor vinst/vinstmarginal?
Citera
2015-04-03, 22:04
Medlem
cacas avatar
Mitt förslag är att du tar kontakt med banken och hör vad de säger istället för fråga här.
Citera
2015-04-03, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Mitt förslag är att du tar kontakt med banken och hör vad de säger istället för fråga här.

Medhåll, har du dina och företagets affärer hos samma bank som du söker bolån på så har dom ju lite koll, det där 12månaderskravet är ju inget något direkt lagkrav, så det är upp till handläggaren och ev chef osv om det ska beviljas ändå.

lycka till

LG
Citera
2015-04-04, 08:30
Medlem
Dessutom bör du använda 50 000 kr av de där 600 000 till att omgående starta ett aktiebolag istället för enskild firma. Det är skattemässigt mycket mer förmånligt, du kan ta upp till ca 130 000 kr per år som lågbeskattad utdelning istf högbeskattad lön osv. Det påverkar också dina möjligheter till att få lån, du får mer pengar i egna plånboken. Ditt aktiebolag är dessutom en separat juridisk person, så din egen ekonomi blir lite mer skyddad än om du har enskild firma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in