2015-04-03, 12:33
Medlem
En feministbloggare som jag inte orkar länka skrev nyligen om att man måste motsätta sig den "manliga blicken" och trycket på kvinnor att hålla sig "knullbara" (och illustrerade något motsägelsefullt texten med ett antal bilder på sig själv som synnerligen knullbar, men det är beside the point). Flera andra feminister har tagit upp liknande argument. Jag måste säga att jag inte riktigt förstår.

Om man vill bli knullad, och det vill ju rätt många kvinnor, är det väl ganska lämpligt att göra sig knullbar? Och om man vill göra sig knullbar av t.ex män, är det väl också lämpligt att göra sig knullbar i deras ögon? Dvs, enligt den förment "manliga blicken"? Var ligger felet i det?

Eller menar feministerna att män måste "uppfostras" till att tända på ett mer "oknullbart" utseende? Bortsett från det ytterst obehagliga i att uppfostra människor till rätt sexualitet (hej Putin), så tror jag att det är ett ganska tungt jobb att svänga om hela manlighetens sexualdrift...

Någon får gärna reda ut det här åt mig. I ett större sammanhang, så tycker jag att den moderna feminismen ofta drar åt en påtaglig sexualfientlighet som är lite trist. Är det inte bättre att eftersträva maximalt knullande, åt alla, överallt?
Citera
2015-04-03, 12:40
Medlem
Skebokvarnsvagens avatar
Tror den här "feministbloggaren" (är skapligt säker på att jag vet vem du talar om) bara är upprörd över att folk tycker att en viss SDU-tjej är snyggare än henne, vilket också är sant.

Att hon helt saknar "knullbarhet" beror ju på att hon är raka motsatsen av vad samhällets skönhetsideal är. Ifrågasätter man det här så är man genast en mansgris, eftersom hennes kropp är hennes egen och den är politisk och hon är bäst trots att alla hatar henne och blablabla...

Nej, tacka Gud för att den människan aldrig kommer uppnå något här i livet.
Citera
2015-04-03, 12:46
Medlem
rakmackan99s avatar
Länka till bloggen!
Citera
2015-04-03, 13:12
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SierraBlue
En feministbloggare som jag inte orkar länka skrev nyligen om att man måste motsätta sig den "manliga blicken" och trycket på kvinnor att hålla sig "knullbara" (och illustrerade något motsägelsefullt texten med ett antal bilder på sig själv som synnerligen knullbar, men det är beside the point). Flera andra feminister har tagit upp liknande argument. Jag måste säga att jag inte riktigt förstår.

Om man vill bli knullad, och det vill ju rätt många kvinnor, är det väl ganska lämpligt att göra sig knullbar? Och om man vill göra sig knullbar av t.ex män, är det väl också lämpligt att göra sig knullbar i deras ögon? Dvs, enligt den förment "manliga blicken"? Var ligger felet i det?

Eller menar feministerna att män måste "uppfostras" till att tända på ett mer "oknullbart" utseende? Bortsett från det ytterst obehagliga i att uppfostra människor till rätt sexualitet (hej Putin), så tror jag att det är ett ganska tungt jobb att svänga om hela manlighetens sexualdrift...

Någon får gärna reda ut det här åt mig. I ett större sammanhang, så tycker jag att den moderna feminismen ofta drar åt en påtaglig sexualfientlighet som är lite trist. Är det inte bättre att eftersträva maximalt knullande, åt alla, överallt?

Men du grabben. Det hade ju varit jävligt bra att du länkade så att man kunde få något/några exempel att jobba med i samband med det du diskuterar.
Det är inte ett dugg jobbigt att länka om du tänker efter.

Sedan vad är "knullbar" när det kommer till klädsel? Du måste ju inse (liksom feministerna) att smaken är delad när det kommer till att klä sig "knullbar".

Många killar anser ju att en mycket feminin vardagslook utan att den är utmanande, är jävligt sexig och sensuellt.
Medans många män tänder på det som kallas "slamplooken", d.v.s kort kjol och kraftigt v-uringad top.
Citera
2015-04-03, 13:38
Medlem
Skebokvarnsvagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rakmackan99
Länka till bloggen!

Citat:
Ursprungligen postat av H1ONE
Så du vill att vi ska acceptera att feministernas åsikter är det du uttrycker som "jag inte orkar länka". Att vi ska ta ditt hat mot feminister som feministernas åsikter och sedan ska vi hata feminister för att du hatar feminister?

Du har bristande logik och det är din demokratiska rätt att vara idiot. Du får dock inte projicera din logikbrist på andra för att sedan kräva att vi andra ska anpassa oss efter din sjukdom. Kom med källor till det du vill diskutera och inte "jag tycker att de ska tycka si och så för att då funkar mitt eget resonemang bättre".

Att du ska kräva av oss att vi ska ta hur du känner inför en fråga som logik är idiotiskt av dig. Det enda du har bidragit med är att du har skapat en ny källa som feminister kan hänvisa till när de ska bevisa att "alla män är idioter" och kollar man på dig så stämmer ju det.

Gör så här, koppla ner ditt internet och logga aldrig in igen!

Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Men du grabben. Det hade ju varit jävligt bra att du länkade så att man kunde få något/några exempel att jobba med i samband med det du diskuterar.
Det är inte ett dugg jobbigt att länka om du tänker efter.

Sedan vad är "knullbar" när det kommer till klädsel? Du måste ju inse (liksom feministerna) att smaken är delad när det kommer till att klä sig "knullbar".

Många killar anser ju att en mycket feminin vardagslook utan att den är utmanande, är jävligt sexig och sensuellt.
Medans många män tänder på det som kallas "slamplooken", d.v.s kort kjol och kraftigt v-uringad top.

Länk till bloggen.

Om det inte är rätt länk så får ni ursäkta. Ett jävla sammanträffande om så är fallet.
Citera
2015-04-03, 13:38
Medlem
Spurrs avatar
Den här: http://ladydahmer.nu/dekonstruera-den-manliga-blicken/ ?
Citera
2015-04-03, 14:19
Medlem
glimmandes avatar
Finns ideala utseenden. Iallafall om man lever i den verkliga världen.

Det är väldigt starkt kopplat till sunda biologiska drifter. Inget att bli upprörd över.

Tyvärr så passar inte sådana analyser in i mainstreamfeminismen som helt enkelt har svårt att hantera begreppet skönhet.

Du duger som du är! Skönhet bestäms i en kulturell kontext! Varför bättra sig?

Allt detta är livslögner som många verkar vilja dras med. I värsta fall slår det ut i ett hat av det vackra och framåtsträvande. Ner i dyn istället för upp mot gudarna. Det är där nånstans LadyD befinner sig.

Har inte nåt emot att vissa människor medvetet vill se ut som skit. Men varför bli upprörd över att normalt folk har viss standard? Det är bara löjligt att förfula sig och sedan bli upprörd över att folk tycker att man är ful.
Citera
2015-04-03, 14:24
Medlem
H1ONEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spurr

Det är uppenbart att flickan söker uppmärksamhet och inte debatt.
Citera
2015-04-03, 14:27
Bannlyst
Feminister; nutidens häxor.
Citera
2015-04-03, 14:31
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Jag tycker inte att hennes argument är riktigt tydliga. Är ingen expert på genusteori, men jag har åtminstone hört talas om "manlig blick" och patriarkatet (de begrepp inom genusteori hon använder sig av) så jag tycker att jag borde hänga med i hennes resonemang. Hela inlägget tycks vara en kritik av att de flesta män inte blir attraherade av överviktiga kvinnor. I de fall män ändå blir attraherade av en storlek större betraktas det inte som normalt, utan som en fetisch. Jag skulle vilja lägga till att jag tror att få skulle anse att en attraktion till något övervikta/mulliga kvinnor är en fetisch i och med att det är så pass vanligt. Det hör lite till att en fetisch ska vara ovanlig eller bryta mot normen. Det som betraktas som en fetisch är en attraktion specifikt för sjukligt feta kvinnor (inte mulliga). Även tvärtom, en attraktion till sjukligt smala/anorektiker ses som en fetisch.

Hon verkar tycka att män har fel preferenser, eftersom de har en "manlig blick". Hon utvecklar inte vidare varför hon tycker att den "manliga blicken" leder till fel preferenser, eller vad de rätta preferenserna borde vara. (Tjocka kvinnor? Inga preferenser när det gäller utseende alls?) Män brukar (väldigt grovt generaliserat) tända på normalviktiga kvinnor med lite kurvor och med symmetriskt ansikte. Är det fel och varför är det fel?

Någon "kvinnlig blick" tar hon inte upp, varken för att förneka existensen av den, försvara den eller kritisera den. Hon skriver att "sexighet [utgår] alltid från ett manligt perspektiv" men då verkar hon bara mena kvinnors sexighet. Hon skriver vidare: "Och även om vi intalar oss själva att vi 'inte bryr sig om vad män tycker' så har vi fått lära oss att se på oss själva utifrån denna manliga blick," vilket jag ser som en självklarhet. Heterokvinnor som letar efter en partner försöker se på sig själva med en manlig blick, på samma sätt som heteromän som letar efter en partner försöker se på sig själva med en kvinnlig blick. Något annat hade ju varit konstigt. Det är med andra ord inte bara kvinnor som bryr sig om vad män tycker, utan män bryr sig också om vad kvinnor tycker. En man som känner att han inte når upp till kvinnors krav kan må dåligt över det.

Om någon vill ta upp trådsmala modeller är deras figur inte anpassad efter mäns preferenser, utan efter modeskaparnas. Kläderna ser bättre ut desto smalare bäraren är, anser modeskaparna och modellagenturerna anpassar sig efter det. Det var ett tag sedan jag gick i skolan. Kanske borde man, under samlevnadsundervisningen, ta upp detta mer och dessutom påpeka att modeller inte bara är sminkade utan även retuscherade i efterhand. Man kan kanske visa före-/efterbilder (före/efter retuschering) eller liknande. Man kan också ta upp att alla killar inte tänder på samma saker och att attraktion till mulliga tjejer är ganska vanligt. Detta kan kanske förbättra tjejernas självbild. Bara en tanke.
Senast redigerad av Jiiimbooh 2015-04-03 kl. 15:00.
Citera
2015-04-03, 14:32
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Jag håller dock med henne om en sak ,hur skönt det är att anses som ful och slippa mäns blickar o kommenterar o att de jämt ska försöka ha en, det är skönt att få vara för sig själv och inte jämt behöva anses som ett utseende i första hand
Citera
2015-04-03, 14:33
Medlem
Varför tror dessa kvinnor att den "manliga blicken" är ett problem för dom? Typ 15-20 kg och 15 år försent....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in