Citat:
Ursprungligen postat av
Spurr
Jag tycker inte att hennes argument är riktigt tydliga. Är ingen expert på genusteori, men jag har åtminstone hört talas om "manlig blick" och patriarkatet (de begrepp inom genusteori hon använder sig av) så jag tycker att jag borde hänga med i hennes resonemang. Hela inlägget tycks vara en kritik av att de flesta män inte blir attraherade av överviktiga kvinnor. I de fall män ändå blir attraherade av en storlek större betraktas det inte som normalt, utan som en fetisch. Jag skulle vilja lägga till att jag tror att få skulle anse att en attraktion till något övervikta/mulliga kvinnor är en fetisch i och med att det är så pass vanligt. Det hör lite till att en fetisch ska vara ovanlig eller bryta mot normen. Det som betraktas som en fetisch är en attraktion specifikt för sjukligt feta kvinnor (inte mulliga). Även tvärtom, en attraktion till sjukligt smala/anorektiker ses som en fetisch.
Hon verkar tycka att män har fel preferenser, eftersom de har en "manlig blick". Hon utvecklar inte vidare varför hon tycker att den "manliga blicken" leder till fel preferenser, eller vad de rätta preferenserna borde vara. (Tjocka kvinnor? Inga preferenser när det gäller utseende alls?) Män brukar (väldigt grovt generaliserat) tända på normalviktiga kvinnor med lite kurvor och med symmetriskt ansikte. Är det fel och varför är det fel?
Någon "kvinnlig blick" tar hon inte upp, varken för att förneka existensen av den, försvara den eller kritisera den. Hon skriver att "sexighet [utgår] alltid från ett manligt perspektiv" men då verkar hon bara mena kvinnors sexighet. Hon skriver vidare: "Och även om vi intalar oss själva att vi 'inte bryr sig om vad män tycker' så har vi fått lära oss att se på oss själva utifrån denna manliga blick," vilket jag ser som en självklarhet. Heterokvinnor som letar efter en partner försöker se på sig själva med en manlig blick, på samma sätt som heteromän som letar efter en partner försöker se på sig själva med en kvinnlig blick. Något annat hade ju varit konstigt. Det är med andra ord inte bara kvinnor som bryr sig om vad män tycker, utan män bryr sig också om vad kvinnor tycker. En man som känner att han inte når upp till kvinnors krav kan må dåligt över det.
Om någon vill ta upp trådsmala modeller är deras figur inte anpassad efter mäns preferenser, utan efter modeskaparnas. Kläderna ser bättre ut desto smalare bäraren är, anser modeskaparna och modellagenturerna anpassar sig efter det. Det var ett tag sedan jag gick i skolan. Kanske borde man, under samlevnadsundervisningen, ta upp detta mer och dessutom påpeka att modeller inte bara är sminkade utan även retuscherade i efterhand. Man kan kanske visa före-/efterbilder (före/efter retuschering) eller liknande. Man kan också ta upp att alla killar inte tänder på samma saker och att attraktion till mulliga tjejer är ganska vanligt. Detta kan kanske förbättra tjejernas självbild. Bara en tanke.