2015-04-03, 00:03
Medlem
Hej,

Jag rakade mig idag med en vanlig rakhyvel och råkade lägga rakhyvelns blad på underläppen när jag skulle raka. Detta var cirka kl 22:50, dvs över 1 timme och 10 minuter sedan. Efter 15 min blödande började jag använda is från frysen och har nu använt 5 isbitar, totalt cirka 45 minuter eller dylikt som jag suttit med is+toapapper framför läppen.

Nu även testat spola iskallt vatten på läppen, började med 3 minuter, men det fortsatt blöda. Körde vidare 5 minuter under kran med iskallt vatten.
Det blöder fortfarande efter allt detta. Det forsar ju inte blod, men direkt man torkar av tar det några sekunder så kommer det upp nytt blod.

Tips på hur man får det att stoppa?
Hade tänkt sova snart och vill inte bloda ner sängen.
Är det bara ta och veva in läppen i toapapper och linda in med tejp/leukoplast? Eller munsårsplåster har jag även.

Har ni tips?
Citera
2015-04-03, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobgrammer
Hej,

Jag rakade mig idag med en vanlig rakhyvel och råkade lägga rakhyvelns blad på underläppen när jag skulle raka. Detta var cirka kl 22:50, dvs över 1 timme och 10 minuter sedan. Efter 15 min blödande började jag använda is från frysen och har nu använt 5 isbitar, totalt cirka 45 minuter eller dylikt som jag suttit med is+toapapper framför läppen.

Nu även testat spola iskallt vatten på läppen, började med 3 minuter, men det fortsatt blöda. Körde vidare 5 minuter under kran med iskallt vatten.
Det blöder fortfarande efter allt detta. Det forsar ju inte blod, men direkt man torkar av tar det några sekunder så kommer det upp nytt blod.

Tips på hur man får det att stoppa?
Hade tänkt sova snart och vill inte bloda ner sängen.
Är det bara ta och veva in läppen i toapapper och linda in med tejp/leukoplast? Eller munsårsplåster har jag även.

Har ni tips?

ta en nypa salt och gnugga i såret ganska hårt och mycket. Låt va kvar och bit ihop så kommer blödningen att upphöra.
Citera
2015-04-03, 00:17
Medlem
SmurfSmurfs avatar
En liten bit toapapper som man låter sitta brukar ju funka, men det kanske blöder för mycket? Att låta det vara, rinna bäst det vill och sen när blödningen upphört torka bort det koagulerade blodet runt om är mitt bästa tips. Lägg ett dubbelt badlakan över kudden, blodar du ner gör det inget för de går att tvätta på 90 gr oftast.

Alunstift eller blodstillande vadd är bra ha hemma.
http://www.apotea.se/stop-hemo-blodstillande-vadd
Citera
2015-04-03, 00:21
Medlem
Det med salt tvekar jag på om det fungerar? Är med flickvännen och vi ringde till hennes moster och rådfråga, som också nämnde blodstillande vadd (som vi tyvärr inte har hemma), samt tips om förtrycksförband, något som jag tvekar kommer fungera på detta sår.

Det får nog bli att vänta ut blodet helt enkelt, antingen plåster+leukoplast eller toa/hushållspapper+leukoplast för att få det att hålla kvar, samt sova då med handduk över kudde osv.
Citera
2015-04-03, 00:26
Medlem
Näsblod stoppar om man tar lite matolja på en bomullstuss, kanske funkar på läppen också? Är det ett stort jack så kanske det behöver tejpas med stripes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in