• 2
  • 3
2015-04-05, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
HVB-hem går under SIS, statens institutionsstyrelse, alltså statligt

Vissa behandlingshem tillhör sis, dessa är dock i minoritet då den stora delen HVB i Sverige idag är privatägda. Vad gäller försäkringar så är nog det bästa att kolla med den socialnämnd som beslutat om placeringen, de borde ha koll på vad som gäller med barn de placerar utanför hemmet.
Citera
2015-04-05, 17:22
Medlem
MiJes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniff754
Oftast om man lånar/hyr något så har man ansvar för det, och blir det stulet eller man tappar det i golvet får man stå för det själv. Så gäller ofta för datorer mm elever får låna från skolor. Finns det några skrivna papper i det här fallet som ni skrivit på eller sonen (om han är myndig) angående lånet?

Om vi antar att ni/sonen är ersättningsskyldiga så är fråga två om det kan gå på er hemförsäkring. Eftersom sonen är skriven hemma är det nog mycket möjligt, men självrisken är kanske för hög för att det skall vara lönt.

Det är bra att se andra alternativ på saken. Bra att ha med när jag pratar med HVB-hemmet nästa gång.
Sonen är 17 år och blev tyvärr rånad
Citera
2015-04-05, 17:24
Medlem
MiJes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerblatt67
Hade sonen rätt att ta med sig modemet från boendet, jag undrar det eftersom att det förstås att boendet köpt det (äger det).

Ja, det är också en fråga, det vet jag inte.
Citera
2015-04-05, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitre
Vissa behandlingshem tillhör sis, dessa är dock i minoritet då den stora delen HVB i Sverige idag är privatägda. Vad gäller försäkringar så är nog det bästa att kolla med den socialnämnd som beslutat om placeringen, de borde ha koll på vad som gäller med barn de placerar utanför hemmet.

och då finns försäkring med ansvar för de boende Sannolikt ett direkt krav vi upphandlingen
Citera
2015-04-05, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MiJe
Det är bra att se andra alternativ på saken. Bra att ha med när jag pratar med HVB-hemmet nästa gång.
Sonen är 17 år och blev tyvärr rånad

I hemförsäkringen finns ofta ett överfallsskydd olika vad som täcks in
Citera
2015-04-05, 17:30
Medlem
MiJes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitre

Detta är inte ett HVB-hem inom SIS, utan Socialförvaltningen Barn/unga & familj.
Citera
2015-04-05, 17:33
Medlem
MiJes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plofs
I hemförsäkringen finns ofta ett överfallsskydd olika vad som täcks in

Jag får nog ringa och höra med försäkringsbolaget på tisdag.

Tack för svar.
Citera
2015-04-05, 19:02
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plofs
Vill inte vara petig men kommuner och landsting har försäkringar dock med hög självrisk. Staten saknar försäkring. HVB-hemmen (tror jag) faller under landstingen. Är killen skriven hemma så borde det vara föräldrarnas hemförsäkring som ska gälla men ingen solklar sak.

Det är bra att du är petig.
Jag var litet hastig i detta. Tack för alla(s) korrektioner.
Senast redigerad av Bergakungen 2015-04-05 kl. 19:04.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in