2015-04-03, 22:22
Medlem
En enkel lösning vore att ringa försäkringsbolaget och fråga hur det är. Jag har något i bakhuvudet om att det är något speciellt som gäller kring lånade saker och när saker inte är i hemmet, men vad det var för speciellt kan jag inte komma på just nu.

Hur som helst, om det nu är så att det är din hemförsäkring som är det som gäller, så är det ingen poäng att använda den, du har en självrisk på någonstans 1000-1500 kr, en sån där router kostar enligt prisjakt i bästa fall under 1000kr. .
Citera
2015-04-04, 21:27
Medlem
MiJes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
En enkel lösning vore att ringa försäkringsbolaget och fråga hur det är. Jag har något i bakhuvudet om att det är något speciellt som gäller kring lånade saker och när saker inte är i hemmet, men vad det var för speciellt kan jag inte komma på just nu.

Hur som helst, om det nu är så att det är din hemförsäkring som är det som gäller, så är det ingen poäng att använda den, du har en självrisk på någonstans 1000-1500 kr, en sån där router kostar enligt prisjakt i bästa fall under 1000kr. .

Det stämmer, självrisken ligger 1500:-
Och den här routern hade kostat 800:-
Citera
2015-04-05, 07:38
Medlem
gniff754s avatar
Oftast om man lånar/hyr något så har man ansvar för det, och blir det stulet eller man tappar det i golvet får man stå för det själv. Så gäller ofta för datorer mm elever får låna från skolor. Finns det några skrivna papper i det här fallet som ni skrivit på eller sonen (om han är myndig) angående lånet?

Om vi antar att ni/sonen är ersättningsskyldiga så är fråga två om det kan gå på er hemförsäkring. Eftersom sonen är skriven hemma är det nog mycket möjligt, men sjövrisken är kanske för hög för att det skall vara lönt.
Citera
2015-04-05, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av think2act
lever du på medeltiden eller?, hade det inte vart för mina studier i litteratur i forntids historia så hade jag inte fattat vad du menar, tror inte du gör ts förstådd. Använd modern svenska så alla fattar.
Nej, vi ska prata sådär och kräva det framöver. Vad ska vi annars kunna rasisma till oss fördelar av om alla pratar skitengelska överallt om 10 år? Vilket de gör...

Som Svanberg sa: We think about the little people
Citera
2015-04-05, 09:13
Medlem
Bergakungens avatar
Till att börja med; en statlig, landstinglig eller kommunal institution (vårdinrättning, t ex) har med största sannolikhet inte försäkringar. De organisationerna är som kollektiv så stora att de sas "är sina egna försäkringsbolag".

Sedan är ju ersättningsfrågan tydligen 800 kronor (en hint om hur mycket bråk den är värd). I vilken omfattning man kan anses ha ansvar för lånade grejor är en sak som inte riktigt verkar vara aktuellt (en router låter som en del av det lokala nätverket, alltså inget som ingår i den enskilde vårdtagarens privata grejor).
Citera
2015-04-05, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Till att börja med; en statlig, landstinglig eller kommunal institution (vårdinrättning, t ex) har med största sannolikhet inte försäkringar. De organisationerna är som kollektiv så stora att de sas "är sina egna försäkringsbolag".

Sedan är ju ersättningsfrågan tydligen 800 kronor (en hint om hur mycket bråk den är värd). I vilken omfattning man kan anses ha ansvar för lånade grejor är en sak som inte riktigt verkar vara aktuellt (en router låter som en del av det lokala nätverket, alltså inget som ingår i den enskilde vårdtagarens privata grejor).

Vill inte vara petig men kommuner och landsting har försäkringar dock med hög självrisk. Staten saknar försäkring. HVB-hemmen (tror jag) faller under landstingen. Är killen skriven hemma så borde det vara föräldrarnas hemförsäkring som ska gälla men ingen solklar sak.
Citera
2015-04-05, 11:20
Medlem
Hade sonen rätt att ta med sig modemet från boendet, jag undrar det eftersom att det förstås att boendet köpt det (äger det).
Citera
2015-04-05, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen

För att fortsätta med: Statliga byggnader är inte försäkrade, ofta inte deras inventarier heller, bilar har trafikförsäkring däremot. Landsting saknar jag uppgift om, kommuner däremot har försäkringar på det mesta, men självrisker ligger högt.

Vad jag förstod av beskrivningen var det en bärbar router avsedd för mobilt bredband, så gränsfall vad den egentligen hör till.
Citera
2015-04-05, 12:21
Medlem
Danielxbf32s avatar
Jag kan bekräfta att som standard gäller hemförsäkringen också för hyrd och lånad egendom som den försäkrade har tagit mer än tillfällig besittning över. Inte för att det spelar någon roll när självrisken överstiger värdet.
Citera
2015-04-05, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
För att fortsätta med: Statliga byggnader är inte försäkrade, ofta inte deras inventarier heller, bilar har trafikförsäkring däremot. Landsting saknar jag uppgift om, kommuner däremot har försäkringar på det mesta, men självrisker ligger högt.

Vad jag förstod av beskrivningen var det en bärbar router avsedd för mobilt bredband, så gränsfall vad den egentligen hör till.

Landsting är sekundärkommuner, så det är nog försäkrat där med

Självriskerna i kommunsammanhang brukar vara 0.5-5 basbelopp beroende på vad man försäkrat, dvs drygt 20k - drygt 200k.
Routern således billigare
Citera
2015-04-05, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plofs
Vill inte vara petig men kommuner och landsting har försäkringar dock med hög självrisk. Staten saknar försäkring. HVB-hemmen (tror jag) faller under landstingen. Är killen skriven hemma så borde det vara föräldrarnas hemförsäkring som ska gälla men ingen solklar sak.

HVB-hem går under SIS, statens institutionsstyrelse, alltså statligt
Citera
2015-04-05, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
HVB-hem går under SIS, statens institutionsstyrelse, alltså statligt

ok då saknar hemmet försäkring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto