2006-01-21, 21:11
Medlem
pawitels avatar
En länk för dig som behöver fräscha upp minnet, liksom jag.
http://www.algonet.se/~milld/ms02/v24.html
Citera
2006-01-22, 07:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av General Ofog
Ursäkta att jag är petig, men sedan 2001 krävs advokatexamen för inträde i Advokatsamfundet.
http://www.advokatsamfundet.se/platf...=764&smx=3_0_0
Oj va hårt "sex utbildningsdagar fördelade på tre terminer" Efter kanske sex års studier samt tre som notarie eller fem med egen byrå, då är det nya nog en baggis för att sortera bort vilka då?
Citera
2006-01-22, 08:13
Medlem
Bultmans avatar
Är det nån som vet om Sjögren fått nån sorts erkännande efter det här?
Citera
2006-01-22, 08:39
Medlem
nån ursäkt till Sjögren är inte att vänta. FFa inte från östermalmskommunisten anette kullenberg (syster till jämställdhetsombudsmannen och blånäsan Claes Borgström). Det är inte svårt att vara raljant solidarisk med Alcala när man själv är invävt i salongskommunistnätverket (med ärvda förmögenheter på 10-talsmiljoner i bagaget).
Citera
2006-01-22, 09:06
Medlem
stericans avatar
Googlade lite hittade följande.
http://www.jusektidningen.se/templat...e.aspx?id=4556
läs även länken till höger

Stark kvinna!
Citera
2006-01-22, 11:56
Medlem
Lyckholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lva
Jurist kan du kalla dig efter att ha läst jöken (juridisk översiktskurs) 10 poäng om jag inte mins fel. Kallades förr för proppen (propadeptisk kurs).
Jur kand blir du efter avlagd examen 180 poäng senare. Jesus Alkala hatades högt och rent av alla på juridikum efter allt oförtjänt utrymme i media. Det var en äkta glädjens dag då det lilla pk-kräket åkte dit och jag unnar honom allt ont i världen. Finns nog ingen mediaperson jag tyckt så illa om som honom, och det gjorde jag innan han åkte dit

Jag minns när han skulle kandidera till posten som ordförande i Amnesty och hade en mycket sympatisk ung kvinna som motståndare. Han var verkligen desperat och gav henne iskalla blickar i någon av de debatter de sände i SVT. Det var verkligen otrevligt. Man såg att han inte var intresserad av Amnestys bästa utan enbart kämpade för att roffa åt sig en hög position inom organisationen.

Då insåg jag att något var fel och att han inte var rätt person för posten, men naturligtvis kunde man ju inte i sin vildaste fantasi inbilla sig att det skulle gå så här långt.
Citera
2006-01-22, 13:37
Medlem
Bra artikel i jusektidningen.

Alcala skriver ju igen i en känd kulturbilaga.... papperskorgen nästa. Businell as usual inom svensk kulturelit.
Citera
2006-01-22, 14:12
Medlem
Lyckholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg Baleout
Bra artikel i jusektidningen.

Alcala skriver ju igen i en känd kulturbilaga.... papperskorgen nästa. Businell as usual inom svensk kulturelit.

Vilken kulturbilaga? Finns den på nätet?
Citera
2006-01-22, 15:27
Medlem
MataGringoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cold
vem fan är Jesus?

En man som påstås ha dött för våra synder. För runt 2000 år sen.
Citera
2006-01-22, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norman
Oj va hårt "sex utbildningsdagar fördelade på tre terminer" Efter kanske sex års studier samt tre som notarie eller fem med egen byrå, då är det nya nog en baggis för att sortera bort vilka då?
Jag har inte uttalat mig om huruvida det är svårt att klara eller ej; jag påpekade bara att Du hade fel i sak som sade att det inte finns någon advokatexamen. För övrigt är juristlinjen 180p, dvs 4,5 års studier och inte 6 år. Notarietjänstgöringen är 2 alternativt 2,5 år (om man tjänstgör i både Länsrätt och Tingsrätt), inte 3 år.
Citera
2006-01-22, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckholm
Vilken kulturbilaga? Finns den på nätet?

alltså, det var komiskt att Sjögren i Juseks intervju ondgör sig över kulturdelen i vissa tidningar (DN!!) som hon slängde direkt i papperskorgen.

Nyligen hade alltså Jesus A (före jul) en artikel i DN, vilket nämns ovan i tråden.

Jag kom inte ihåg vad den handlade om men minns att jag noterde hans namn.

En lustig detalj är att för Wilhelm Agrell kom just precis när faktum var fullbordat med dom och fängelse en detalj som räddade honom ur vidare funderingar över Alcalas svek:

11 september.
Citera
2006-01-23, 02:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av General Ofog
Jag har inte uttalat mig om huruvida det är svårt att klara eller ej; jag påpekade bara att Du hade fel i sak som sade att det inte finns någon advokatexamen. För övrigt är juristlinjen 180p, dvs 4,5 års studier och inte 6 år. Notarietjänstgöringen är 2 alternativt 2,5 år (om man tjänstgör i både Länsrätt och Tingsrätt), inte 3 år.
Om det vore så att man tar advokatexamen och blir advokat direkt efter det.
Det kanske var annat förr, en kompis är advokat och studerade i 7 år, hur länge sitta på egen/annans byrå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in