2015-04-02, 20:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Megaapan
Men du tror inte att dom kommer ifrågasätta att du gått från 0,5 till 1,0 ?? Utan att vara optiker,
så kan jag aldrig tro att en sådan synförbättring är ens möjlig utan operation. Jag hade själv ett
underkänt öga vid testet så jag vet hur det är att vara "halvblind". Aldrig funderat att köra en laser
opperation? vad kostar det ? 20-25k ?. Vem som helst kan ju spara i hop det eller ta lån.
Det finns folk som har gjort det utan laseroperation, helt enkelt genom ögonträning.

Har själv snackat med transportstyrelsen om det här och enligt dem är det inga problem.

Tänker inte ta laseroperation eftersom jag ser tillräckligt i vardagen.
Citera
2015-04-02, 21:03
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noggerlen
Antar att du själv har villkorsfritt körkort där du sedan 15 år tillbaka inte kontrollerat din syn trots att du kisar dig fram på vägarna. Inse att problemet med förare som inte har fullgod syn efter flera år i ratten är jävligt normalt! Jävla moralkärring.
Inte för att du har med det att göra, men jag har haft glasögon sedan trettonårsåldern och uppdaterar dessa med jämna mellanrum. Till skillnad mot dig så är jag såpass trygg i mig själv att jag kan ha glasögon oberoende av vad kompisarna tycker är nördigt eller inte.
Citera
2015-04-02, 21:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Inte för att du har med det att göra, men jag har haft glasögon sedan trettonårsåldern och uppdaterar dessa med jämna mellanrum. Till skillnad mot dig så är jag såpass trygg i mig själv att jag kan ha glasögon oberoende av vad kompisarna tycker är nördigt eller inte.
Glasögonbärare måste justera glas för att de måste. De som har tillräckligt med syn i vardagen för att inte behöva bära glasögon är även bilförare som inte kontrollerar sin syn regelbundet. Kan slå hand om att det är så för 99 %. Så detta är egentligen ett stort problem och inte bara något för mig.
Citera
2015-04-02, 21:36
Medlem
Citat:
Det finns folk som har gjort det utan laseroperation, helt enkelt genom ögonträning.

Har själv snackat med transportstyrelsen om det här och enligt dem är det inga problem.

Tänker inte ta laseroperation eftersom jag ser tillräckligt i vardagen.

Det tror jag faktiskt inte på. Skulle man kunna träna ögorna så skulle det inte finnas så många ögon kliniker. Varför operera sig om man kan träna upp det? Jag ser också tillräckligt, men med glasögon
så inser man ju att man är nästan halvblind.
Citera
2015-04-02, 21:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Megaapan
Det tror jag faktiskt inte på. Skulle man kunna träna ögorna så skulle det inte finnas så många ögon kliniker. Varför operera sig om man kan träna upp det? Jag ser också tillräckligt, men med glasögon
så inser man ju att man är nästan halvblind.
Eller så säger jag att jag var nonchalant i första undersökningen o ville inte klara med flit? Snälla, har själv pratat med transportstyrelsen.
Citera
2015-04-02, 21:46
Medlem
Citat:
Eller så säger jag att jag var nonchalant i första undersökningen o ville inte klara med flit? Snälla, har själv pratat med transportstyrelsen.

Du har förmodligen pratat med en person på TP. Vad är det som säger att den som ska besluta
ang ditt körkort anser likadant? Visst dom har sina regelverk, men en hel del beror nog på just handläggaren.
Citera
2015-04-02, 21:53
Medlem
Citat:
Gjorde en synundersökning hos skolsköterskan och där klarade jag gränsen (0,5 med båda ögonen) så ni kan sluta anklaga mig för en hel del och inte behöva oroa er för mig.
0,5 är väldigt dålig syn, fattar inte varför du inte använder glasögon. Dig vill jag inte möta i min bil, och jag skulle inte låta någon familjemedlen vara ute på kvällen, då synen är ännu sämre.

Villkoret för synen finns där av en anledning.
Citera
2015-04-02, 22:17
Medlem
4yoonlys avatar
Utan att fuska...

Vad får du?

http://www.synoptik.se/syntest/
Citera
2015-04-02, 23:07
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Utan att fuska...

Vad får du?

Jag som ser som en hök hamnade 5% under medel, vad är det för välseende folk som gör testerna?
Citera
2015-04-02, 23:27
Medlem
svempuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Utan att fuska...

Vad får du?

10% över medel..

Jag hade faktiskt liknade som TS inte så dåligt så jag fick glasögon som krav men bra nära typ 0,6 eller nått sånt när jag gjorde synundersökningen för b-kort. När jag skulle söka körkortstillstånd för lastbil(2 år sen) fick jag 1.0 på allt. Så på nått sett hade jag fått bättre syn på drygt 10år eller så hade dom bara bättre belysning när jag gjorde synundersökningen hos läkaren än hos optikern..
Citera
2015-04-03, 01:01
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svempus
10% över medel..

Jag hade faktiskt liknade som TS inte så dåligt så jag fick glasögon som krav men bra nära typ 0,6 eller nått sånt när jag gjorde synundersökningen för b-kort. När jag skulle söka körkortstillstånd för lastbil(2 år sen) fick jag 1.0 på allt. Så på nått sett hade jag fått bättre syn på drygt 10år eller så hade dom bara bättre belysning när jag gjorde synundersökningen hos läkaren än hos optikern..
Det kan man faktiskt få med vissa synfel. Jag har använt glasögon i 50 år nu, och har alltid fått beskedet att det säkert vänder runt 30 års ålder, och blir bättre, det har det dock inte gjort för mig tyvärr, jag är så närsynt att jag inte ser i detalj en meter fram för mig.
Att man kan bli traumatiserad av ett syntest som TS har blivit, fattar jag dock inte, hur traumatiserad blir h*n då inte efter en olycka som kunde ha undvikits med bra syn/glasögon?
Citera
2015-04-03, 01:05
Medlem
Citat:
Anledningen till att jag lät min polare göra är för att jag har trauma från den tiden då jag först gjorde syntestet och nekades ett villkorsfritt körkort.
Tycker du borde bespara övriga trafikanter din dumhet oavsett syn.

Eller bara sluta vara en mes och testa synen själv.
Senast redigerad av Cygnus-X 2015-04-03 kl. 01:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in