• 1
  • 2
2015-03-26, 17:22
Bannlyst
Har länge undrat hur transportstyrelse kontrollerar att uppgifterna på synintyget är äkta? Det enda man skriver är att man kan se bra t.ex. 1,0 på höger öga, vänster öga och binokulärt. Sen kan man bara skriva nån optikers namn som underskrift och sen skicka den till transportstyrelsen. Vet att vissa optiker stämplar på stämpelraden för att intyga att det är äkta, men att inte alla gör det. Därför undrar jag om transportstyrelsen kan se ifall intyget är falskt och att den som försökt fuska till sig ett körkort utan krav på glasögon gör sig ganska enkelt skyldig till urkundsförfalskning? Någon med mer insyn i detta som kan komma med något, hur det går till osv.? För intyget läses ju in maskinellt?
Citera
2015-03-27, 01:41
Medlem
Vad driver dig att försöka fuska med detta istället för att skaffa glasögon och se bättre? Du anstränger ögonen i onödan om du har en synnedsättning och kör utan glasögon, vilket gör dig tröttare, och dessutom riskerar du ju att orsaka en olycka.

Förstår inte alls vad som vore bra med det här.
Citera
2015-03-27, 12:17
Medlem
Ultima81s avatar
Att någon i huvudtaget skulle överväga att fuska sig till ett "normalt" intyg från optiker är ju helt sanslöst.. Synen är lixom det grundläggande för att föra fram ett fordon i huvudtaget..

Så vad är viktigast.. Utseendet eller ens å alla andras liv om man åker runt utan att kunna se tillräckligt

Tog körkort för drygt en månad sendan.. Jag har glasögon men mitt synfel är såpas litet att transportstyrelsen inte tycker att jag "måste" ha mina glasögon när ja kör.. Själv vet jag att jag måste ha mina glasögon då jag faktiskt tycker att jag ser sämre när ja kör hur konstigt det än låter

Diskuterade detta med glasögon å körning på min körskola.. Dom tycker faktiskt att transportstyrelsens kriterier för hur bra en förare skal se under sin körning är under all kritik.. Dom har elever var å varannan månad som faktiskt klagar på att dom inte kan se vad som står på skyltarna för än dom är några meter ifrån.. Vist går det säkert att fuska sig till ett "korrekt" intyg.. Då dom nog inte alltid har tid att kolla upp signaturer eller om optikern ens existerar... Min ansökan gick egenom på två dagar så alt e ju möjligt...men till vilket pris?
Citera
2015-03-27, 14:20
Medlem
dindummers avatar
Vad är det som driver dig till att fuska med synintyget? Det enda som händer är att du får en liten notis på baksidan körkortet, sen kan du ju bara påstå att du använder linser? Till saken hör det att det som redan sagts inte finns någonting positivt med att köra utan glasögon, det finns bara nackdelar och det blir du varse när du krockar och det visar sig att du inte hade några glasögon vid tillfället.
Citera
2015-03-27, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noggerlen
Moralkärringar undanbedes... herregud

tillbaks till familjeliv med er

Det är en intressant praktisk frågeställning utan moraliserande.

Varför vill du köra med dålig syn? Glasögonen kan du ta på avbetalning, precis som körkortet.
Glasögonen kan du enkelt ha i bilen och endast i bilen.
Billig livförsäkring för dig själv om inte annat.

Citera
2015-03-27, 16:59
Medlem
rockports avatar
Självklart kan du fuska, men kan straffas hårt om det upptäckts, spec. om du ska fejka underskrifter. Var inne på samma spår som dig att skita i glasögon, behöver dock inte glasögon i trafiken enligt lag. Men det underlättar något kopiöst. Planeringen blir betydligt bättre, samt säkrare körning spec vid mörker. Är det någon modegrej att inte behöva glasögon/linser när man kör bil? Ett par vanliga brillor ligger runt 1000 lappen. Fattar inte riktigt poängen med att fuska, är det inte skönare att kunna se skarpt, spec vid bilkörning?
Citera
2015-03-27, 17:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rockport
Självklart kan du fuska, men kan straffas hårt om det upptäckts, spec. om du ska fejka underskrifter. Var inne på samma spår som dig att skita i glasögon, behöver dock inte glasögon i trafiken enligt lag. Men det underlättar något kopiöst. Planeringen blir betydligt bättre, samt säkrare körning spec vid mörker. Är det någon modegrej att inte behöva glasögon/linser när man kör bil? Ett par vanliga brillor ligger runt 1000 lappen. Fattar inte riktigt poängen med att fuska, är det inte skönare att kunna se skarpt, spec vid bilkörning?
Hur kan åklagare leda det till bevis? Jag kan ju blåneka att det inte är jag som skrivit något. Intyg på mitt namn kan vem som helst få tag på egentligen.
Citera
2015-03-27, 17:12
Medlem
rockports avatar
Citat:
Hur kan åklagare leda det till bevis? Jag kan ju blåneka att det inte är jag som skrivit något. Intyg på mitt namn kan vem som helst få tag på egentligen.

Du skickar in resultatet, i ditt namn. Visst du kan säga att du inte hade en aning om detta osv. Låt isf en annan skriva, som har annan handstil om du nu ska fuska, och rör inte ens brevet/pappret.

Men gör oss alla andra på vägen en tjänst, använd brillor om du behöver det.

/Moraltant
Citera
2015-03-27, 17:12
Medlem
Citat:

Synintyg > TS > Tillstånd till dig > Körkort.

Du får inte tillstånd utan att ett synintyg. Att du skulle få hem ett tillstånd utan att ha begärt ett, och tagit ett körkort på detta gratis tillstånd utan att fundera på varför du fick det, får man nog hålla för osannolikt.
TS tar naturligtvis enkelt fram intyget kopplat till tillståndet som ledde till ditt körkort.
Citera
2015-03-27, 18:41
Medlem
Ultima81s avatar
Citat:
Moralkärringar undanbedes... herregud

tillbaks till familjeliv med er

Jo ursäkta mig om ja helst undviker att bli påkörd av någon som kör i blindo, fråga mig inte varför men de känns bara liiite säkrare att dom som kör sina fordon faktiskt SER var dom kör....

-Moraltanten
Citera
2015-03-27, 18:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Synintyg > TS > Tillstånd till dig > Körkort.

Du får inte tillstånd utan att ett synintyg. Att du skulle få hem ett tillstånd utan att ha begärt ett, och tagit ett körkort på detta gratis tillstånd utan att fundera på varför du fick det, får man nog hålla för osannolikt.
TS tar naturligtvis enkelt fram intyget kopplat till tillståndet som ledde till ditt körkort.
Har redan körkort.
Citera
2015-03-27, 18:56
Medlem
Förstår inte varför man skulle vilja köra bil utan glasögon/linser om man behöver det. Själv har jag glasögon men de är inte längre riktigt rätt för mina ögon så jag skulle behöva nya. Det är jättefrustrerande att inte kunna läsa skyltar och vägmärken i god tid speciellt när man kör på främmande ställen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in