2015-04-02, 13:17
Medlem
RoaldDahls avatar
Jag har dels lite ont av skrälligt ljud och högre volym och dels ansträngda stämband och upplever problem när jag ska ställa in ljudet på en mobiltelefon. Sänker jag ljudet till steg 1 av 7 så känns och hörs det bra i örat, men då hör inte mottagaren vad säger. Detta beror främst på att mobiltelefonen är alldeles för kort! Den skulle behöva vara 30 cm istället för 11 cm, för att miken ska hamna i närheten av munnen. Finns det någon sådan låååång mobil? Känner till headset, men... finns det nån mobil som är lång?
Citera
2015-04-02, 13:20
Medlem
Konkelbears avatar
Ingen aning om det finns så långa mobiltelefoner, men när man köper en mobil brukar det ingå hörlurar med mic på, det hade kanske kunnat funka som en temporär lösning iallafall?
Citera
2015-04-02, 13:29
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konkelbear
Ingen aning om det finns så långa mobiltelefoner, men när man köper en mobil brukar det ingå hörlurar med mic på, det hade kanske kunnat funka som en temporär lösning iallafall?

Tack, jo jag känner ju till headset, men tycker det borde finnas en lösning i mjukvarumenyn på mobilerna som kan justera ljud in i örat och ljud in i miken separerat på två kanaler.
Citera
2015-04-02, 13:32
Medlem
BNCs avatar
Den behöver väl inte vara extremt lång för att nå ner till munnen, 30cm så får du ha väldigt stort huvud. Tex. en Galaxy Note 3 är ~15cm lång, når nedanför munnen på mig och jag har rätt stort huvud, det optimala vore om den är något kortare, 12-13cm vore nog perfekt för mitt huvud.

Enda sättet att komma närmare munnen är väl med en gammal vikbar telefon i så fall, som blir i en liten vinkel så att den kommer närmare munnen.

Men jag förstår inte varför mottagaren inte hör vad du säger, pratar du väldigt tyst?
I så fall är det väl bättre att mottagaren höjer ljudet på sin sida.
Citera
2015-04-02, 13:58
Medlem
kinesarsles avatar
30cm? Ingen människa har så långt från örat till munnen.
Citera
2015-04-02, 14:21
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
30cm? Ingen människa har så långt från örat till munnen.

Du har rätt. Jag kontrollmätte nu. 22 cm blev det och då räknade jag även med den knappa 1 cm som man får anta alltid är är ovanför ljud ut på mobilen. Så 21 cm från öra till mun.

Finns det nån sån?

Eller att man kan ändra de separata volymerna på lur o mik?
Citera
2015-04-02, 18:56
Medlem
bl-gr-ns avatar
Kanske söker du en klassisk "lur" som fanns till gamla Televerket telefoner som Dialog och Diavox?
Som denna från Amazon.
http://www.amazon.com/Classic-Teleph.../dp/B005OIKZPS
Citera
2015-04-02, 21:21
Medlem
borguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Jag har dels lite ont av skrälligt ljud och högre volym och dels ansträngda stämband och upplever problem när jag ska ställa in ljudet på en mobiltelefon. Sänker jag ljudet till steg 1 av 7 så känns och hörs det bra i örat, men då hör inte mottagaren vad säger. Detta beror främst på att mobiltelefonen är alldeles för kort! Den skulle behöva vara 30 cm istället för 11 cm, för att miken ska hamna i närheten av munnen. Finns det någon sådan låååång mobil? Känner till headset, men... finns det nån mobil som är lång?

Mikrofonens nivå justeras aldrig i mobilen, så därför spelar det ingen roll om volymen står på 1 eller 7. Däremot så kan man alltid justera ljudet i högtalaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in