Har nu dragit igång en fermentering* av Honung - Högsommarhonung som inte är uppvärmd till mer än 33c(?) för att bibehålla all dess "kraft" med naturliga bakterier och ämnen.
Perfekt om man ska fermentera.
I mitt första test så använder jag mig av en tätförsluten glasburk (klassisk syltburk från förr) med gummilist.
Jag steriliserade glasburken innan honung + vatten gick ner i burken. Vet dock ej om det var bra eller dåligt att göra detta, då fermenteringen kanske kommer igång lättare av de bakterier som redan finns i burken sen tidigare.
Detta ska nu stå 2-3 veckor i rumstemperatur, ej så viktigt med exakt temp. Kommer kanske att öppna upp burken om trycket blir för starkt för att sedan försluta igen.
Tanken är INTE att det ska bli mjöd, utan att den kyls innan allt socker omvandlas till alkohol.
Finns intresse av bilder så kan jag givetvis lägga upp de lilla som kan vara intressant.
Hoppas det finns fler där ute som är intresserade av fermentering i olika former av matproduktion.
Perfekt om man ska fermentera.
I mitt första test så använder jag mig av en tätförsluten glasburk (klassisk syltburk från förr) med gummilist.
Jag steriliserade glasburken innan honung + vatten gick ner i burken. Vet dock ej om det var bra eller dåligt att göra detta, då fermenteringen kanske kommer igång lättare av de bakterier som redan finns i burken sen tidigare.
Detta ska nu stå 2-3 veckor i rumstemperatur, ej så viktigt med exakt temp. Kommer kanske att öppna upp burken om trycket blir för starkt för att sedan försluta igen.
Tanken är INTE att det ska bli mjöd, utan att den kyls innan allt socker omvandlas till alkohol.
Finns intresse av bilder så kan jag givetvis lägga upp de lilla som kan vara intressant.
Hoppas det finns fler där ute som är intresserade av fermentering i olika former av matproduktion.
Citat:
*Fermentering innebär ofullständig oxidation av organiska föreningar i frånvaro av syre. Jäsning är således en anaerob process, och den kan exempelvis leda till att organiska syror, alkoholer, vätgas eller koldioxid bildas. Jäsningsprocesserna är exoterma, det vill säga frigör energi. Jäsning/fermentering kan utföras av många olika typer av organismer, bland annat i människans muskelceller vid intensivt arbete eller av olika typer av mikroorganimer. Inom mikroorganismerna kan såväl jästsvampar som bakterier orsaka olika former av fermentering. Jäsningsprocesser har många praktiska och tekniska tillämpningar. Redan under bronsåldern användes jäsning för att konservera mat.