2015-04-02, 12:20
Medlem
Draculeas avatar
Har nu dragit igång en fermentering* av Honung - Högsommarhonung som inte är uppvärmd till mer än 33c(?) för att bibehålla all dess "kraft" med naturliga bakterier och ämnen.

Perfekt om man ska fermentera.
I mitt första test så använder jag mig av en tätförsluten glasburk (klassisk syltburk från förr) med gummilist.
Jag steriliserade glasburken innan honung + vatten gick ner i burken. Vet dock ej om det var bra eller dåligt att göra detta, då fermenteringen kanske kommer igång lättare av de bakterier som redan finns i burken sen tidigare.

Detta ska nu stå 2-3 veckor i rumstemperatur, ej så viktigt med exakt temp. Kommer kanske att öppna upp burken om trycket blir för starkt för att sedan försluta igen.

Tanken är INTE att det ska bli mjöd, utan att den kyls innan allt socker omvandlas till alkohol.

Finns intresse av bilder så kan jag givetvis lägga upp de lilla som kan vara intressant.

Hoppas det finns fler där ute som är intresserade av fermentering i olika former av matproduktion.

Citat:
*Fermentering innebär ofullständig oxidation av organiska föreningar i frånvaro av syre. Jäsning är således en anaerob process, och den kan exempelvis leda till att organiska syror, alkoholer, vätgas eller koldioxid bildas. Jäsningsprocesserna är exoterma, det vill säga frigör energi. Jäsning/fermentering kan utföras av många olika typer av organismer, bland annat i människans muskelceller vid intensivt arbete eller av olika typer av mikroorganimer. Inom mikroorganismerna kan såväl jästsvampar som bakterier orsaka olika former av fermentering. Jäsningsprocesser har många praktiska och tekniska tillämpningar. Redan under bronsåldern användes jäsning för att konservera mat.
Citera
2015-04-02, 12:33
Medlem
pickledonions avatar
Det är helt rätt att sterilisera ditt kärl innan du fermenterar/jäser i det. De bakterier som finns där kan vara icke önskvärda och bidra till ett mycket dåligt resultat om de lyckas få övertaget. Du vill helt enkelt inte ha hjälp av dem. Att låta spontanjäsning ske kan ge ett gott resultat om du hade bra bakterier och jästpartiklar i honungen från början, men det kan lika gärna gå åt skogen. Men det har du svar på om ett par veckor.

Även om du inte vill göra mjöd så låter det ju precis som det du gör. Mjöd behöver inte ha hög alkoholhalt lika lite som cider behöver ha det. Har du mer vatten än honung så skulle jag kalla det för mjöd oavsett om du vill det eller inte.

Men, vad är tanken att slutprodukten skall bli och vad skall du använda den till?

Edit: nu jäser ju honung jäkligt långsamt, men du bör nog vara vaksam när du jäser i ett slutet kärl. Koldioxiden kommer att bygga upp ett övertryck som riskerar att förstöra kärlet om det blir för högt.
Citera
2015-04-02, 13:18
Medlem
Draculeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pickledonion
Men, vad är tanken att slutprodukten skall bli och vad skall du använda den till?

Edit: nu jäser ju honung jäkligt långsamt, men du bör nog vara vaksam när du jäser i ett slutet kärl. Koldioxiden kommer att bygga upp ett övertryck som riskerar att förstöra kärlet om det blir för högt.

Som jag skrev kommer jag lätta på trycket efter ett tag, ska även köra ett test med vakuumförpackning i påse. Funkar nog bättre då den kan expandera då.

Vill mest testa hur smaken kan bli, då jag ska få in honungen i en dessert.
Sen tycker jag i allmänhet det är kul att testa sig fram med den typen av jäsning.

Honungen kommer från en person i släkten, kul för dom att veta också, kanske?

Främst för dessert, se hur de kan bli!
Även lite inne på att köra en laddning med fermenterad björksav, erfarenhet av det? Vildjäst osv, hur bör jag tänka?
Citera
2015-04-02, 15:18
Medlem
pickledonions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draculea
Som jag skrev kommer jag lätta på trycket efter ett tag, ska även köra ett test med vakuumförpackning i påse. Funkar nog bättre då den kan expandera då.

Vill mest testa hur smaken kan bli, då jag ska få in honungen i en dessert.
Sen tycker jag i allmänhet det är kul att testa sig fram med den typen av jäsning.

Honungen kommer från en person i släkten, kul för dom att veta också, kanske?

Främst för dessert, se hur de kan bli!
Även lite inne på att köra en laddning med fermenterad björksav, erfarenhet av det? Vildjäst osv, hur bör jag tänka?

Björksav går att göra utmärkt gott vin av. Själv har jag dock ingen erfarenhet av vildjäst utan har enbart jäst under mer kontrollerade former.

Min erfarenhet av jäst honung / mjöd är att smaken påminner lite om eukalyptus, vilket kanske inte är så konstigt då honung verkar innehålla eucalyptol enligt http://www.sciencedirect.com/science...2196730200153X. Smaken brukar ialla fall bli ganska trevlig.
Citera
2015-04-04, 20:07
Medlem
Lånar tråden om det är ok. Skulle vilja börja fermentera grönsaker för att det delvis är gott men att det även bildas nyttiga bakterier som är bra för mag-hälsan.

Räcker det med att man t.ex river morötter och tillsätter vatten/salt i en burk sen låta burken stå i några veckor?
Citera
2015-04-19, 09:20
Medlem
Draculeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flystar
Lånar tråden om det är ok. Skulle vilja börja fermentera grönsaker för att det delvis är gott men att det även bildas nyttiga bakterier som är bra för mag-hälsan.

Räcker det med att man t.ex river morötter och tillsätter vatten/salt i en burk sen låta burken stå i några veckor?

Hej,

Olika grönsaker kräver lite olika mängder salt etc.
blanda 10% salt av den mängd morötter du ska fermentera.
Täck allt med vätskan (Vatten+salt)
Håller själv på fermentera morötter, dock har jag dom hela. Har även lite lök i.

Du kan använda dig av kickstarters för att få det att starta snabbare med, t.e.x. vassle.

Jag använder mig av ett jäskärl + jäsrör, 3 veckor har den stått, är färdig nu.
Citera
2015-04-19, 18:16
Medlem
MeanMEs avatar
???

Du får räta ut några frågetecken för mig här.
Varför fermentera en redan fermenterad produkt som honung?

Vad vill du att slutresultatet skall bli?
Citera
2015-04-27, 12:00
Medlem
Draculeas avatar
Citat:
Hej,

Olika grönsaker kräver lite olika mängder salt etc.
blanda 10% salt av den mängd morötter du ska fermentera.
Täck allt med vätskan (Vatten+salt)
Håller själv på fermentera morötter, dock har jag dom hela. Har även lite lök i.

Du kan använda dig av kickstarters för att få det att starta snabbare med, t.e.x. vassle.

Jag använder mig av ett jäskärl + jäsrör, 3 veckor har den stått, är färdig nu.

Menar 2% och inte 10% !
Citera
2015-04-27, 12:04
Medlem
Draculeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
???

Du får räta ut några frågetecken för mig här.
Varför fermentera en redan fermenterad produkt som honung?

Vad vill du att slutresultatet skall bli?

Resultatet handlar om smak.
Att öka upp halten mjölksyra, kicka igång processen som avslutats när den slungats och tagits från kakan.
Sedan har jag dragit igång en större sats för mjöd. Dock två helt olika projekt.
Citera
2015-04-27, 12:39
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Resultatet handlar om smak.
Att öka upp halten mjölksyra, kicka igång processen som avslutats när den slungats och tagits från kakan.
Sedan har jag dragit igång en större sats för mjöd. Dock två helt olika projekt.
Ok visste inte att det fanns så mycket mer man kunde göra åt smaken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in