2015-04-02, 04:39
Bannlyst
Är muslimer rädda för muslimer eller för Allah?

Jag ser på TV att (analfabeta och med lossnade tänder) krigande muslimer svär att jaga och döda alla muslimer (hundar, otrogna) som inte hjälper just deras sekt/klan - rekryteringstaktik. Nästa kanal ser jag rädda muslimer som svär trohet till en viss grupp / politiskt system i hopp om att slippa straff - och det är denna världs straff de är rädda för och inte helvete/paradis-straffet efter döden. Det är en intressant cirkel de skapar; förtryckarna blir förtryckta och tvärtom. Man måste svära trohet till dem som påstår sig vara sanna muslimer och som har vapen och samtidigt är det såklart fattiga män redan i krig vill rekrytera fler till sin arme och hotar med blint religiösa dogmer om straff mot dem som inte deltar i deras sida i heliga krig. Notera att de två psykologierna överlappar: när du blivit skrämd till att svära trohet och bli krigare så är det sannolikt att du, av egna överlevnadsintressen, försöker rekrytera mer folk till din sida. Och den som svär på Allah att han tror sig vara på rätt sida i det heliga kriget betraktas av övriga muslimer som "en kille med vapen vars religiösa dogmer orsakar honom att döda dem som inte håller med honom". De överlappar alltså och behöver ingen autentisk gudomlig inblandning för att fortsätta rekrytera folk. Det är ju inte så mycket mer om att en SS-soldat tidigt i livet fick två val: dö eller stöd Hitler. När han väl var i krig rekryterade han fler folk in i kriget genom att påstå sig vara helt övertygad och nämna att han har ett vapen han tänker använda på dem som inte håller med honom. Vips så är han precis som mannen som rekryterat honom, och hans rekryter går sedan ut och rekryterar ännu fler...

Är muslimer ärligt talat - någon av dem - rädd för Allah (det läggs ju viss repetition kring att 'bara frukta Allah' i Koranen)? De påstår ju sig vara rädda för Allah, men hur troligt är det att männen är rädda för en osynlig allsmäktig Gud (som verkar hyffsat svårförstådd och frånvarande/långt borta) än en riktig pistol med ett riktigt hot? Rädsla tycks ju väckas mer av alla hot som slängs runt i TV och säkert i jihadist-twitter, dvs rädsla för riktiga personer med riktiga vapen som dödat på riktigt för att få fler på sin sida i kriget de deltar i. Sedan är det lockande för nybörjarmuslimerna att hålla med - det har aldrig varit svårt att hålla med en kille med en pistol som vill döda dig om du inte gör som han säger. Och om nybörjarmuslimerna vill säkra sin plats som motståndare till hundarna och de otrogna börjar de rekrytera folk med samma hot, samma metallföremål och samma religiösa dogmer som låter åhöraren veta att killen kommer avfyra sin pistol sekunden du börjar dra dig ur hans arme. Ett lätt sätt att få en privat arme med andra ord.

Tycker jag gjort misstanken uppenbar i vad krigförande muslimer är rädda för, då det ena är en osynlig Allah och den andre samma gamla hot som funnits sedan urminnes tider.

Är ni muslimer som läser detta verkligen mer skräckslagna av Allah än av killen framför er (på skärmen) med pistol? Är jag en dålig muslim om jag är mer benägen att få igång mina adrenalinkörtlar över hotfulla rekryterare till krig som har vapen än Allah?

Bonusfrågan är: om skräck i Allah är allt som krävs - varför tar krigsrekryterarna lite av detta Allahs skräckmonopol och sätter det i sina egna händer? Behövs det och är inte de ute på hal is när deras rekryteringsmetod är skräck Allah redan utnämnt som sitt.

Det är inte total skräck i Allah som leds i rätt vägar genom (skräckexperterna) krigsrekryterarna; det är total skräck i krigsrekryterarna som gör att ens hjärna stängs av och man inbillar sig att fenomenet är Allahs vilja eller något sådant.

Eller så kan ni bara svara på trådens titelfråga.
Citera
2015-04-02, 05:04
Medlem
Muslimer är rädda för Allah, de måste lyda och underkasta sig Allah för om de inte gör det brinner de i helvetet.
Citera
2015-04-02, 05:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Muslimer är rädda för Allah, de måste lyda och underkasta sig Allah för om de inte gör det brinner de i helvetet.
Mjo, de säger ju det... men det tar inte många minuter på google för att hitta någon med en AK-47 bredvid sig på bild som vill få med sig så många som möjligt till sin privata arme/sekt/klan. Behövs dessa (som gör sin karriär i sätta-skräck-i-folk-för-att-få-med-dem-i-krig -branchen) överhuvudtaget om det du säger tros på?

Min kropp utsöndrar mer adrenalin (skräckhormoner) när jag blir rånad med pistol - eller tvingad under samma hot att gå med en viss grupp i krig - än när jag tänker på Allah. Har jag fel koncept om Allah?! Det måste väl betyda det eftersom jag borde finna att all min skräck uppkommer vid tanken på Allah och därmed finns ingen skräck kvar i mig för pistolmännen att manipulera.

// förvirrad muslim som förväntar sig en lösning på konflikten mellan "all skräck går till Allah" och krigsprofitörerna som agerar som försäljare men istället för "spara pengar" uttrycker de dödshot och visar sina vapen.
Citera
2015-04-02, 05:34
Bannlyst
Hur kan man ha full lojalitet mot Högsta Bossen om en del av ens lojalitet går till regionala intressens vinstintresser?
Citera
2015-04-02, 05:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fbtest11
Hur kan man ha full lojalitet mot Högsta Bossen om en del av ens lojalitet går till regionala intressens vinstintresser?

hur menar du nu ?
Citera
2015-04-02, 05:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
hur menar du nu ?
Han snackar om politik, demokrati och välfärd i arabiska länder i mellanöstern. Faktum är att kriget i Syrien började som demonstrationer mot regimen, som Assad lär eskalera till ett krig mellan sunni och shia. Samma läge i Yemen.
Citera
2015-04-02, 09:22
Bannlyst
Dramatisering:

Det är frontlinjen hos de militanta jihadisterna.

Det som inte händer:
"Jag är trött, och rädd, för allt krig; jag åker hem till Sverige och bygger en stuga vid Vänern och växer mig gammal."
Svar: jaha, trevligt. När vi blir rika på våra erövringar av folk och olja kanske vi också bygger stugor och blir gamla. Hejdå! *person 1 flyger hem*
Detta händer alltså inte i verkligheten.

Det som händer:
"Jag är trött, och rädd, för allt krig; jag åker hem till Sverige och bygger en stuga vid Vänern och växer mig gammal."
Svar: Om du rör dig ett tum från frontlinjen dödar vi dig. Du måste åtminstone lova att finansiera oss, annara dödar vi dig. Vi dödar nämligen otrogna av Guda vilja, vi har vapen och vi har dödat förut. Du måste ha total lojalitet mot vår krigiska fraktion annara dödar vi dig. *visar vapen, gör blicken av att blint följa dogma som gynnar ens världsliga vinstintressen och också innehåller ett hot om att begå religiöst mord ifall total lydnad inte beivras, och uttalar ett explicit dödshot för att lämna sekten*

Muslimer är rädda för muslimer och hela fenomenet kan förklaras på rationell basis utan inblandning av Gud - konflikten kan fortsätta av den enkla anledningen att rekryter blir rekryterare, de skräckslagna sätter skräck i näste man för att rekrytera honom...

Sen att det finns 50+ klaner/sekter som inte accepterar varandras ledares dogmer (dvs ledarna själva) betyder per automatik att minst 49 av 50 olika gäng krigiska muslimer inte är sanna muslimer. Dvs hela problematiken i att välja klan/ledare visar på att det är en ateistisk konflikt med två personlighetstyper som överlappar: sadisten som hotar andra in i ens gäng och masocisten som går med i gänget (och blir sadist till slut) utav rädsla för världsligt våld (världsligt våld är motsatsen till Allah när man väljer saker att frukta). Det finns säkert tiotusentals om inte hundratusentals möjliga klaner som utropar sig "sanna muslimer", använder åvanstående skräckpsykologi i sin rekryteringsprocess och börjar erövra land och folk - vi hör bara inte talas om dessa grupper för att de bara existerar som potentiell energi: de delar inte geografisk gräns med en attackerande grupp som får dem att förena sig. Dvs om man kunde teleportera folk skulle man kunna skapa hundratusentals skismer bland muslimerna och de alla skulle använda dödshot för att öka sina chanser att vinna terräng ("gudomliga dödshot" kanske vi kan kalla rekryteringsstrategin). Hursomhelst fungerar åvanstående soppa i en gudlös världsbild dvs det behövs ingen gud för att få hundratusentals grupper att använda dödshot i guds namn för att vinna, i slutändan, petrodollars.

Det konstiga är inte erövringskrig med dödshot för att vinna lojalitet (det har alltid funnits) - det är inte heller konstigt att man vill visa andra (eller övertygar sitt egna svaga intellekt) att man är religiös fanatiker (vilket bara är ett sätt att förstärka dödshoten för åhörarna). Dvs allt har en primitiv strategisk innebörd som ökar ens chanser att vinna mark, och allt detta har varit universellt för alla primitiva krigshetsare för att det ökar deras chanser att vinna. En fungerande strategi sprider sig och en misslyckad strategi utrotas - dogmatisk rituell religiös slakt av rekryteringsskäl har uppfunnits av alla kulturer som krigsmedel.

Det riktigt konstiga är att Muhammed skrev en klausul i Koranen som säger att ens rädsla inte borde vara som mynt som faller ur ens ficka in i händerna på (en av många) krigshetsare som vill ha din rädsla med tanke på att han hotfullt ropar ut dödshot, utan all rädsla ska gå till Allah. Så i sin teologi tycker man ju att islam är en pacifistisk religion åtminstone i sin post-Muhammed-fas - men muslimer tycker det är viktigt att lägga sin skräck i Allah men samtidigt låter de sin skräck exploiteras av primitiva krigare. Man vågar ju inte påpeka för dem att de tycks förvirra Allah med krigshetsaren (eftersom deras skräck faller på båda - och då i uppenbart materiella intressen) för då kommer dödshoten ut - antagligen för att de själva känner sig hotade som så att om de inte utnämner dödshot så hotas eller dödas de själva. "What goes around doesn't come around." (dvs dödshotet) - det är en rekryteringsprocess mycket äldre än islam, den är universell för alla kulturer, den behöver ingen gud även om en sådan brukar åberopas. Men om nu Gud har all skräck: hur väljer man mellan potentiellt hundratusentals klaner som alla har vinstintressen och alla använder dödshot i sin propaganda? Borde man inte sålla bort samtliga som åberopar skräck (eftersom skräcken tillhör Allahs egendom), vilket inte lämnar plats för några av dagens jihadistorganisationer.

Det finns såklart inte en sann muslimklan av hundratusentals - inte ens "förenta jihadistklanerna" aka. IS (som kan liknas vid föreningen av Tyskland). Det konstiga är att Koranen ej låter dem bli rekryterade med de medel de blir rekryterade med (till IS m.fl.) eftersom Allah har monopol på skräck. Om all skatt går till kungen så kan lite skatt inte gå till aristokraterna. Om Systembolaget säljer all alkohol så kan lite alkohol inte säljas av Pressbyrån. Om all skräck är i Allah kan en primitiv rekryteringsprocess bestående av dödshot (som förstärks med effekter såsom AK-47 i bilden, dogmatisk ritualitisk slakt av dem som inte låter sig rekryteras) inte finnas
Senast redigerad av fbtest11 2015-04-02 kl. 09:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in