Citat:
Ursprungligen postat av
Cocaine-Cowboy
Kolla Asus. Ett mycket bra märke. Dom har exempelvis denna:
http://www.netonnet.se/art/dator/lap...h/213796.5055/ Mycket fin dator av högsta kvalitet.
Sedan måste jag påpeka att jag också läst till Byggnadsingenjör och en dator för ca 9-12k kommer tyvärr inte vara optimal för CAD. Man måste nog dubbla sin budget och köpa en Dell Workstation eller motsvarande för att det ska funka. Dagens CAD-program är 3D-relaterade och för det måste man har riktigt bra grafikkort och processor för att det ska fungera utan att datorn laggar och blir för varm.
Utöver det så kommer du ha riktiga CAD-datorer tillgängliga i skolan som är avsedda för CAD med en riktig licens på exempelvis Autodesk. Studenterna får tillgång till en
studentlicens (via skolans plattform) från Autodesk och den är
inte bra, för det saknas flertalet funktioner om man ska rita något mer avancerat än streck.
Jo jag har förstått att det är viktigt med hög prestanda men jag har varken råd eller lust att springa runt i Stockholm med en dator på 24.000. Därför får det bli en lite billigare men ändå kraftfull dator. Antagligen blir det en dator med GTX 850 eller bättre, det borde räcka en bit. Sen har jag redan låst mig på I7 och en SSD för att sänka väntetiderna och värmen.
Tror du det räcker med en I7-5500U eller måste man ha en redig I7-4710HQ? (t.ex.) 5:e generationen är, vad jag läst, mycket mer batterisnåla och kallare än 4:e generationen, medan 4710HQ är betydligt starkare.
Dell datorn som jag länkat är nog att glömma då den har ett mycket sämre grafikkort än resterande nämnda, samt att den är mycket dyrare.
Datorn du länkade håller inte riktigt alla mått då jag vill ha en 15.6" skärm eller dylikt. Men annars var den jättefin!