Citat:
Ursprungligen postat av
Bob Lunta
Nu till mina frågor:
1) Har detta drabbat även andra Xperia-ägare?
2) Finns det något man kan göra för att få tillbaka sitt innehåll? Ja, apparna kan jag ju ladda hem igen var och en för sig, men förutom det...
3) Vad kan jag göra för att minimera risken att detta händer igen?
Tack på förhand.
/Bob Lunta
Hej!
1. Det här felet beror med största sannolikhet inte på telefonen i sig utan, förmodligen på att filsystemet har blvit korrupt på kortet av någon anledning (filsystem kan t ex haverara om luren startas om oväntat, pga ett defekt minnskort eller dyklikt.
2. Ja, gå till inställningar -> Xperia anslutningar -> usb anslutning -> usb-anslutningsläge och välj masslagringsläge.
Ladda sen ner Recuva och anslut telefonen via en usb-kabel och välj att återställa dina filer från den, spara sen dina återställda filer på ett usb-minne eller på datorns hårddisk
men spara dom inte på minneskortet när du återställer dom, då riskerar du skriva över filerna du försöker rädda
Länk till Recuva:
https://www.piriform.com/recuva
3. Se till att du alltid använder säker borttagning av maskinvara efter att du har haft telefonen ansluten till en dator, så att telefonen vet om att du tänker ta bort den.
Du kan ocksä välja att formatera minneskortet som t ex ExFAT istället för FAT32. (högerklicka på disken i utforskaren och välj formatera -> och välj Exfat (kräver Windows 7 eller nyare)