2015-04-01, 13:01
Medlem
megalomanins avatar
Okej, skriver det här i hopp om att någon teknikkunnig kanske kan hjälpa mig!

Jag har en extern hårddisk från Seagate på 3 tb (pga glapp i en kabel för ca ett år sen är disken nu mer insatt i ett annat chassi, från plexgear om det spelar någon roll) som nu tyvärr vägrar ansluta till datorn. Har aldrig haft något problem med den, utan jag brukar alltid använda den på min bärbara dator och allt funkar som det ska. För någon dag sen så började dock problemen, det går inte att få upp hårddisken i datorn. Det plingar till när man ansluter och tar ut den från USB porten, men själva disken går ej att hitta någonstans.

Prövade att ansluta till en annan stationär dator, då var det inga problem utan den öppnade sig som vanligt. Sedan anslöt jag till min bärbara igen direkt efteråt, och då funkade den också perfekt. Sen dagen efter skulle jag koppla i den i den bärbara igen, och det funkade inte.

Nu mer funkar den inte heller i den stationära. Plinget när man kopplar in/kopplar ut består dock. Vore himla tacksam om någon kunde hjälpa mig, då jag har massor av bilder osv där som jag ännu inte säkerhetssparat på min andra externa disk (också från seagate, 500 gb, och den funkar utan problem)!

Är inte världens mest tekniska människa, så försök gärna förklara grundligt för annars fattar jag nog inte haha. Tack på förhand!
Citera
2015-04-01, 13:21
Medlem
Ta ut disken ur USB chassit (plexgear) och koppla den i din stationära dator som en vanlig intern extra lagrings disk. Kolla på disken som redan sitter där för hur den ska kopplas.

Det är både för att utesluta att du ha problem med nya USB chassit igen (plexgear) och för kunna göra bättre felsökning.
Senast redigerad av panpo98 2015-04-01 kl. 13:23.
Citera
2015-04-01, 13:22
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Kan du se denna externa HDD under Diskhanteringen? Har du provat att ändrar enhetsbeteckningen på den?
Citera
2015-04-01, 13:25
Medlem
Bruka du glömma använda "säker borttagning av hårdvara" innan du kopplar ur disken?
Citera
2015-04-01, 13:58
Medlem
ljudkellgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Kan du se denna externa HDD under Diskhanteringen? Har du provat att ändrar enhetsbeteckningen på den?
Samt om du är inne i Diskhantering men inte ser den, välj "Åtgärd-Skanna diskar på nytt". Ett ganska vanligt förekommande fel under Windows8 att externa diskar inte detekteras på rätt sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in