2015-04-01, 11:41
Medlem
Hej!
Jag ska köpa en bil som kostar väldigt mycket (enl mig). Den blir tillgänglig i slutet av sommaren, då nuvarande ägare får sin nya.
Jag har fått reda på att den står på ett företag i nuläget, och är således en sk "momsbil".

Jag har kalkylerat med att casha den, men när denna info dök upp så blev jag lite ställd. Jag har ett byggföretag som startades i oktober -14, så det är ju inte mycket att komma med. Det företaget har redan en större skåpbil som är betald och inte momsad. Alltså ingen belastning för företaget i den meningen.
Kan jag köpa min kommande bil på firman, trots att det inte är en typisk "byggbil", eller lägger Skattemyndigheten sig i här?
Det handlar om en Range Rover för 900 000kr ink moms. Måste valet av bil motiveras på nåt sätt, eller hur funkar det? Det blir ju en väsentlig skillnad på priset om delar av momsen försvinner.

Hur ska jag göra, snälla hjälp!
Citera
2015-04-01, 11:56
Medlem
ljudkellgrens avatar
Det skattemyndigheten lär lägga sig i är att du bör förmånsbeskattas då det kan anses att du använder bilen för privat bruk. Äger du någon annan bil privat och kommer du göra det även när du köpt din nya?
Citera
2015-04-01, 12:00
Medlem
trottwells avatar
Grova drag, du kan inte dra av momsen på en personbil, om du leasar bilen, då kan du dra halva momsen på leasingkostnaden.
En sådan bil kommer att ge dig ett absurt förmånsvärde, om företaget köper bilen.
Bilförmån är en vanlig anledning till nedslag vid skatterevisioner, köp bilen privat.
Senast redigerad av trottwell 2015-04-01 kl. 12:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in