2015-04-01, 11:04
Medlem
Jag råkade ut för en katastrof år 2008 och kunde därför inte betala realisationsvinstskatt år 2009.
Samtidigt förlorade jag jobbet pga konkurs.

Sedan har jag hankat mig fram men har inte lyckats spara en krona och inte betala av en spänn till fogden. Inte på grund av lyxliv eller utebliven lön, utan mest beroende barnkostnader och ett dyrt boende som vi inte blir av med. Det är dock inte boendet jag vill diskutera.

Det står i dagens Aftonbladet om porrkungen Berth Milton och att hans miljardskatteskuld snart preskriberas. "En skuld till staten preskriberas normalt efter fem år."

Gäller det verkligen en vanlig dödlig persons skatteskuld? Svårt att tro det. Men det vore ju underbart om det är så.
Citera
2015-04-01, 11:15
Medlem
trottwells avatar
"Gäller det verkligen en vanlig dödlig persons skatteskuld?"

Ja!
Ring till Kronofogden, fråga om du har någon skatteskuld.
Citera
2015-04-12, 15:58
Medlem
Ja jäklar! Det var borta. Bara några kronor kvar. Otroligt skönt.
Citera
2015-04-12, 16:48
Medlem
Preskriberas på 5 år om man inte begär förlängning.. skatteverket brukar inte vara så hemskt alerta på att begära den där förlängningen..

Gäller alla allmänna mål hos kfm,vilket innefattar de flesta skulder till staten, underhållsstöd, csn, skatter, böter osv
Citera
2015-04-12, 19:30
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Busbas
Ja jäklar! Det var borta. Bara några kronor kvar. Otroligt skönt.

Stort grattis!

Det är extra roligt när det kommer som en överraskning till en person som behöver den lättnaden.

Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Preskriberas på 5 år om man inte begär förlängning.. skatteverket brukar inte vara så hemskt alerta på att begära den där förlängningen..

Gäller alla allmänna mål hos kfm,vilket innefattar de flesta skulder till staten, underhållsstöd, csn, skatter, böter osv

CSN

Med risk för att läsarna får söndagsfikat i halsen, preskriptionstiden för SCN-lån är 25 år!

Och det sker preskriptionsavbrott med jämna mellanrum, när du betalar lite, eller när du får ett påminnelsebrev till din adress, dvs då börjar en ny 25-års period.

http://lawline.se/answers/12404
Senast redigerad av trottwell 2015-04-12 kl. 19:32.
Citera
2015-04-12, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Stort grattis!

Det är extra roligt när det kommer som en överraskning till en person som behöver den lättnaden.

CSN

Med risk för att läsarna får söndagsfikat i halsen, preskriptionstiden för SCN-lån är 25 år!

Och det sker preskriptionsavbrott med jämna mellanrum, när du betalar lite, eller när du får ett påminnelsebrev till din adress, dvs då börjar en ny 25-års period.

http://lawline.se/answers/12404

Där lärde jag mig något nytt, tack! 25 år är sjukt lång presktid.. kan ju inte vara särskilt svårt att avbryta preskriptionen då inte.. Jag vet att andra myndighetsskulder, tex till Försäkringskassan (utom just underhållsstöd) har 10 år.. men 25, det är något i hästväg det.
Citera
2016-11-20, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta

Hur vet du detta? Så enligt din erfarenhet så ansöker SK inte om förlängning för alla skatteskulder, utan endast dem största?
Citera
2016-12-01, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 95marock
Hur vet du detta? Så enligt din erfarenhet så ansöker SK inte om förlängning för alla skatteskulder, utan endast dem största?

Jag vet inte ens om de e de största, utan kanske mer de där dom tror att dom faktiskt kan få in pengarna eller så. Det preskriberas en väldans mängd vid varje årsskifte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in