• 1
  • 2
2015-04-01, 10:51
Medlem
arereds avatar
Hej!

Jag håller på med lite av ett projekt där jag tittar på olika kommuner i olika län och hur det är att bo och leva där.

Jag har uteslutit vissa kommuner eftersom bostad har varit för dyra i vissa och för att kommunen i fråga har haft problem med stökiga förortsgäng som jag fick nog av under min tid i högstadiet.

Nu riktar sig intresset till Sjöbo. Jag ser att det finns fina billiga lägenheter i centrum. Det finns trevliga hus till väldigt bra priser, det är nära till natur osv, men eftersom jag inte varit i Sjöbo så undrar jag här hur det skulle vara att bo där för en skötsam singelkille?

Är Sjöbo en lugn kommun?

Vad finns det för butiker i sjöbo?

Har de något gym?

Odlingsmöjligheter?

Om man skulle få barn, hur är skolorna? Är de stökiga som i Rosengård vilket jag inte tror eller är de okej?
Senast redigerad av arered 2015-04-01 kl. 10:56.
Citera
2015-04-01, 11:03
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arered
Hej!

Jag håller på med lite av ett projekt där jag tittar på olika kommuner i olika län och hur det är att bo och leva där.

Jag har uteslutit vissa kommuner eftersom bostad har varit för dyra i vissa och för att kommunen i fråga har haft problem med stökiga förortsgäng som jag fick nog av under min tid i högstadiet.

Nu riktar sig intresset till Sjöbo. Jag ser att det finns fina billiga lägenheter i centrum. Det finns trevliga hus till väldigt bra priser, det är nära till natur osv, men eftersom jag inte varit i Sjöbo så undrar jag här hur det skulle vara att bo där för en skötsam singelkille?

Är Sjöbo en lugn kommun?

Vad finns det för butiker i sjöbo?

Har de något gym?

Odlingsmöjligheter?

Om man skulle få barn, hur är skolorna? Är de stökiga som i Rosengård vilket jag inte tror eller är de okej?
Sjöbo är en lugn och bra kommun. Lite slöddervarning dock. Mycket jeansvästar, volvoraggare och kvinnor med luvtröja och vargtryck på ryggen.
Citera
2015-04-01, 11:05
Medlem
Jag brukar åka till sövdesjön på sommaren som ligger brevid sjöbo. Det rekommenderar jag varmt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6vdesj%C3%B6n
Sen sjöbo i sig själv känns väl lite.. Bonnigt. Men det finns ju en charm med det också.
Citera
2015-04-01, 11:06
Medlem
Triremers avatar
De har god äggakaka på Sjöbo Gästis...

Men att bo i Sjöbo lär inte vara någon höjdare.
Citera
2015-04-01, 11:11
Medlem
arereds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mansen66
Jag brukar åka till sövdesjön på sommaren som ligger brevid sjöbo. Det rekommenderar jag varmt.
Sen sjöbo i sig själv känns väl lite.. Bonnigt. Men det finns ju en charm med det också.

Det ser ut som en fin sjö. Såg att det fanns fisk i sjön också, är det tillåtet att fiska där ?

Jo, det är jag ganska medveten om men jag har inga större problem med att det är lite bonnigt
Citera
2015-04-01, 16:19
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arered

Jo, det är jag ganska medveten om men jag har inga större problem med att det är lite bonnigt

I så fall är det bara att packa ihop grejerna och flytta. Sjöbo kommun välkomnar ordentliga och skötsamma kommuninnevånare som betalar skatt. Jag kan tänka mig att huspriserna är ganska hyfsade och kommunen hjälper säkert till om du behöver hjälp.

Nära till jakt och fiske om du gillar det. Fina naturområden utanför knutarna.
Citera
2015-04-01, 16:26
Medlem
Adelaides avatar
Fint ställe, ligger nära Lund också.
Citera
2016-06-26, 17:35
Medlem
utan.att.stannas avatar
Besökt Vollsjö idag. Vilken underbar idyll en bit utanför "centrumet". Avstånden lite trista, ca 2 till sjöbo, 5 till lund, 4.7 till Ystad. Men idyllen grabbar och damer... riktigt fint. Pendla till Lund och bo där kanske... någon med info om platsen?
Citera
2016-07-08, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mansen66
Hur långt är det att cykla till Sövdesjön från Sjöbo ungefär? Är det många Sjöbo-bor som åker till Sövdesjön och badar på sommaren?
Citera
2016-07-13, 22:18
Medlem
ErrolFlynns avatar
Trams. Borttaget.
Senast redigerad av ErrolFlynn 2016-07-13 kl. 22:23.
Citera
2016-07-13, 22:42
Medlem
killawifes avatar
Jag har varit i sjöbo och jobbat lite för många år sen. Det var en trevlig liten småstad med mycket fint landskap runt omkring. Folket jag besökte var trevliga och det är nära till flera större städer. Ganska perfekt. Jag upplevde inte fler 740-raggare än nån annanstans. Är man intresserad av att det händer saker på orten ska man nog bo nån annanstans för kl 21 en lördagkväll mitt i sommaren var det knappt en kotte ute.
Citera
2016-07-14, 18:25
Medlem
Tillbringade nyligen lite tid i Sjöbo. Hade en del fördomar men blev positivt överraskad. Folket i byn var av blandad karaktär och de som frekventerade gästis lunchrestaurang var överlag av det mer städade slaget. Jag skulle nog personligen inte vilja bo i Sjöbo tätort dock. Men ett ställe på landsbygden i Sjöbotrakten är nog inte dumt alls. Vackert och rofyllt samt pendlingsbart åt många håll. Att namnet Sjöbo hos en del, likt jag själv tidigare, inte väcker alltför många positiva associationer gör väl att prisläget överlag blir något lägre där än i kommuner med bättre rykte som exempelvis närliggande Lund, Staffanstorp, Ystad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in