• 1
  • 2
2015-04-01, 01:17
Medlem
Hejsan!

Jag är en kille som alltid har haft korta(< ca 5 cm) frisyrer men kände i somras att det vore roligt att pröva på långt hår. Åtminstone tillräckligt långt för att kunna sätta upp det i en knut i nacken.

Nu ett halvår senare har det börjat bli några cm på huvudet, men jag har den senaste månaden tyckt att det börjat sett tunt ut. Tunnhårighet eller håravfall är inget som går i släkten vad jag vet, håret sitter fast på huvudena in i pensionen på både mor och fars sida av släkten.

Jag har aldrig behövt tänka på hur mitt hår har mått tidigare utan har kört med Head & Shoulders schampo eller billig duschcréme i form av Axe eller liknande. Nu när jag började googla runt hittar jag klagomål över billiga schampon med rekommendationerna att man använder de dyrare flaskorna, eller att man kör på "no-poo" och helt slutar med schampo. Jag hittar även "balsammetoden", masserande av hårbotten, kosttillskott med mera och det hela känns lite överväldigande, inte minst då många rekommendationer är raka motsatser till varandra. Därför vänder jag mig till er i hopp om att få en tydligare struktur över vad jag bör fördjupa mig inom och inte.

Mitt mål är som sagt tillräckligt långt hår för att kunna sätta upp, men det ska ju ändå se någorlunda tätt o hälsosamt ut. Går det att få fler hårstrån att växa för ett tätare resultat? Går det att göra hårstråna tjockare för att på så sett få det att se tjockare ut? Eller vad går det att göra åt saken?

MITT HÅR FRAMIFRÅN.

MITT HÅR OVANIFRÅN.

KORT OCH GLEST VID SIDAN OM LUGGEN.

HÅRET OVANIFRÅN DÄR DET GLESA GJORTS MER TYDLIGT.

Tack på förhand!
Citera
2015-04-01, 01:22
Medlem
Enkelt.

Gå till en frisörsalong å ställ dina frågor samt till en kosmetikbutik ang schampo å sådant som stärker håret.
Gjorde det själv när jag tyckte mitt började bli lite slitet.
Citera
2015-04-01, 04:05
Medlem
think2acts avatar
Du har tunt hår de kommer förmodligen ta dig ca 3 år för din lugg att nå bak ner i nacken tunt hår växer sakta dessutom har du väldigt tunna vikar vid båda sidorna. Jag skulle dock rekommendera dig att sluta använda head and shoulders då de har ganska mycket parfymer i schampot och använd något från frisören som är mer skonsam mot håret tvätta inte de varje dag med schampoo utan var tredje de andra dagar kör du bara vatten. Använd aldrig något balsam. Spara längre hår ja de hade varit fint på dig som du kammar bakåt men i tofs hade det sett förjävligt och ovårdat ut på dig.
Citera
2015-04-01, 07:24
Medlem
franges avatar
För att ge dig en hint, jag körde med trimmern 3mm stubb över huvudet dagarna innan Bråvalla 2013 och har sparat ut det sen dess. Har låtit frisören jämna till det värsta typ 3 ggr sen dess, och nu sista veckan har jag äntligen börjat kunna sätta håret i tofs högt i nacken någorlunda.

Dock har jag rätt tjockt hår och skäggväxt of doom.
Citera
2015-04-01, 08:16
Medlem
muscleheadss avatar
Tveksam till om ditt hår skulle passa som långt. Du har som sagt inte så tjockt/mycket hår.
Risken finns att det blir lite mer detta: https://i.ytimg.com/vi/netkL46URjg/hqdefault.jpg
Istället för det här: http://i.imgur.com/9Sz1BvO.jpg

Ang schampot, skippa Head & Shoulders och köp ett mer skonsamt schampo. Det behöver inte kosta massa pengar. Typ Apoliva från apoteket är mycket bättre.

Själv tappar jag hår av Head & Shoulders.
Citera
2015-04-02, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poltergrace
Enkelt.

Gå till en frisörsalong å ställ dina frågor samt till en kosmetikbutik ang schampo å sådant som stärker håret.
Gjorde det själv när jag tyckte mitt började bli lite slitet.
Jo jag började med att gå till ett par olika frisörsalonger och frågade. En gav mig tipset att "pröva ändå" och rekommenderade deras schampoflaskor för 250-300 kr styck, samt nämnde att kosttillskott kan funka och att jag skulle fråga mer om det på Apoteket. Apoteken har ju däremot inte kunnat mer än att läsa innantill från kartongens baksida, så det gav inte så mycket. De andra två frisörsalongerna gav ingenting alls, de verkade inte kunna något mer om hår än hur man klipper det.

Citat:
Ursprungligen postat av think2act
Du har tunt hår de kommer förmodligen ta dig ca 3 år för din lugg att nå bak ner i nacken tunt hår växer sakta dessutom har du väldigt tunna vikar vid båda sidorna. Jag skulle dock rekommendera dig att sluta använda head and shoulders då de har ganska mycket parfymer i schampot och använd något från frisören som är mer skonsam mot håret tvätta inte de varje dag med schampoo utan var tredje de andra dagar kör du bara vatten. Använd aldrig något balsam. Spara längre hår ja de hade varit fint på dig som du kammar bakåt men i tofs hade det sett förjävligt och ovårdat ut på dig.
Då låter jag bli Head And Shoulders f.o.m. nu. Vad är problemet med balsam? De gånger jag har prövat det har håret känts mjukare och lättare att borsta och det har inte tovat sig lika mycket. Vad får dig att tro att det skulle se illa ut uppsatt i tofs, gillar du inte den frisyren eller är det något med mitt hår som skulle skilja sig mycket mellan långt utsläppt och långt uppsatt menar du?

Citat:
Ursprungligen postat av frange
För att ge dig en hint, jag körde med trimmern 3mm stubb över huvudet dagarna innan Bråvalla 2013 och har sparat ut det sen dess. Har låtit frisören jämna till det värsta typ 3 ggr sen dess, och nu sista veckan har jag äntligen börjat kunna sätta håret i tofs högt i nacken någorlunda.
Jo att det kommer ta tid förstår jag, men det är väl det sura äpplet man får bita i. Därför jag skapade denna tråd just för att se att man inte sparar och sparar för att det med all säkerhet kommer se ut som skräp i slutändan.

Citat:
Ursprungligen postat av muscleheads
Tveksam till om ditt hår skulle passa som långt. Du har som sagt inte så tjockt/mycket hår.
Risken finns att det blir lite mer detta: https://i.ytimg.com/vi/netkL46URjg/hqdefault.jpg
Istället för det här: http://i.imgur.com/9Sz1BvO.jpg

Ang schampot, skippa Head & Shoulders och köp ett mer skonsamt schampo. Det behöver inte kosta massa pengar. Typ Apoliva från apoteket är mycket bättre.

Själv tappar jag hår av Head & Shoulders.
Oj oj oj, vilken snygging i ditt första exempel där! Klart man vill ha ett sådant hår!
När det kommer till mitt hår så har jag alltid haft bilden av att jag har haft tjockt hår, men det är kanske lockarna och virvlarna som har skapat den illusionen mer än något annat. Jag kan tycka att jag har tappat mer hår på sista tiden än vanligt, men sen har jag ju också längre hår än jag någonsin haft tidigare, så varje tappat hårstrå syns ju bättre än de har gjort tidigare.

Hur är det med kosttillskott och schampon som skryter om att de gör hårstråna tjockare. Även masserande av hårbotten för att aktivera fler hårsäckar samtidigt, funkar dessa saker så de kan ge en tydlig skillnad i resultat?
Citera
2015-04-02, 11:03
Medlem
SoulAmazins avatar
Jag skulle avråda dig från att skaffa långt hår i det skick ditt hår är i just nu. Att spara ut kan slita väldigt mycket på ditt hår. Men ifall du insisterar skulle jag rekommendera att du använder Toppik om du vill "täcka" de tunna delarna, fadern min är på 50 bast med måttlig håravfall och det gör under för hans utseende.
Citera
2015-04-02, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulAmazin
Jag skulle avråda dig från att skaffa långt hår i det skick ditt hår är i just nu. Att spara ut kan slita väldigt mycket på ditt hår. Men ifall du insisterar skulle jag rekommendera att du använder Toppik om du vill "täcka" de tunna delarna, fadern min är på 50 bast med måttlig håravfall och det gör under för hans utseende.
Det är ju just det jag försöker ta reda på via denna tråd, ifall skicket på mitt hår just nu går att förbättra på något sätt.

Tack för tipset ang Toppik, men jag känner att om jag inte kan få mitt naturliga hår att se vettigt ut långt så får det i så fall vara. Har aldrig märkt av någon tunnhårighet när jag har haft kort hår, så antingen är det något som inte syns när jag är kortklippt eller så har det uppstått nu det senaste året.
Citera
2015-04-03, 10:09
Medlem
Pocketpussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingmuffin
Jo jag började med att gå till ett par olika frisörsalonger och frågade. En gav mig tipset att "pröva ändå" och rekommenderade deras schampoflaskor för 250-300 kr styck, samt nämnde att kosttillskott kan funka och att jag skulle fråga mer om det på Apoteket. Apoteken har ju däremot inte kunnat mer än att läsa innantill från kartongens baksida, så det gav inte så mycket. De andra två frisörsalongerna gav ingenting alls, de verkade inte kunna något mer om hår än hur man klipper det.

Måste bara säga att kosttilskott inte är någon magisk produkt. Jag käkade öljäst i nästan ett år.. Tyckte inte det blev sån stor skillnad. Jag har i överlag liten tro till sånt, mest fejk som företag tjänar pengar på.

Tror också Plus gjorde en undersökning ang schampo, att det billigare tvättade lika bra som dyra. Visst kanske det känns bättre med ett dyrt schampo, men kom ihåg att hår är lite död materia. Du kan inte förändra det hur mycket som helst, visst balsam gör det mjukare, men sluta använd det någon gång/flera gånger och man märker att håret är lika slitet som vanligt.

Det bästa du kan göra är att inte föna det för ofta, värme sliter på håret. Inte färga det heller då det är samma där. Inte kamma när det är blött, då är håret extra känsligt. Sen är det bara att vänta och vänta..
Citera
2015-04-03, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pocketpussy
Självklart är inte kosttillskott någon magisk produkt. Får man redan tillräckligt av de näringsämnen och vitaminer som ingår i tabletterna så tar ju inte kroppen upp mer av det. Däremot kan det ju såklart hjälpa ifall man har en brist på vissa av ämnena, men sen hur mycket det hjälper har jag ingen aning om.

Jag läste/hörde någonstans att vissa billigare schampon inte var bra då de kunde fräta på hårstråna och på så vis då även slita extra mycket. Jag har dock ingen källa till det och kan således inte säga hur sanningsenligt det är.

Fönar eller färgar håret är inget jag gör. Däremot brukar jag borsta håret när det är blött då det är då mitt hår faktiskt går att borsta. Annars ställer mina lockar till det med en massa tovor efter dusch där man behöver applicera mer jobb och kraft för att borsta håret. Har känts som att det slitit mer än när det varit blött.
Citera
2015-04-03, 23:02
Medlem
Pocketpussys avatar
Jaadu det där med schampo är en djungel. Har aldrig använt något finare schampo och tycker mitt hår sett bra ut, inte färgat eller så. Sen behöver man inte toppa håret var 6:e vecka eller vad rekommendationen är. Tycker man kan avgöra själv när det är dags.

Ska du borsta när det är blött så använd en bred kam då i sånna fall!
Citera
2015-04-03, 23:37
Medlem
Tror du passar bättre i kort hår med tanke på ditt hårfäste
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem