2015-03-30, 13:12
Medlem
Hejsan har på senast tröttnat väldigt ordentligt ¨på mitt jobb och börjar allvarligt fundera på att bli helikopter pilot så har en rad frågor.
Kan jag bli helikopterpilot trots att jag är dömd för ringa narkotika och vårdslöshet i trafik?
Vad finns det för utbildningar ?
Vad kostar det ungefär?
Finns det bra med jobb inom branchen?
Hoppas någon kunnig person kan svara på dessa frågor MVH
Citera
2015-03-30, 13:15
Bannlyst
Du kan bli "helikopter pilot" trots att du är dömd, men du får inget jobb i myndigheter, det är jag näst-intill säker på, och Försvarsmakten är helt uteslutet.
Citera
2015-03-30, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kryuchkov
Du kan bli "helikopter pilot" trots att du är dömd, men du får inget jobb i myndigheter, det är jag näst-intill säker på, och Försvarsmakten är helt uteslutet.

Finns det några andra jobb då?
Skulle kännas väldigt ovärt att investerar låt oss säga 1MSEK på en utbildning och sedan sitta arbetslös...
Citera
2015-03-30, 13:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hookeevr
Finns det några andra jobb då?
Skulle kännas väldigt ovärt att investerar låt oss säga 1MSEK på en utbildning och sedan sitta arbetslös...
Tyvärr.. det största sektorn i Sverige är polisen och Försvarsmakten som skulle vilja anställa dig, och sådana får du inget jobb hos, i Sverige är sådana jobb väldigt begränsade, sikta utrikes, annars.
Citera
2015-03-30, 16:58
Medlem
Det finns flera - eller åtminstone ett par - utbildningar till helikopterpilot i Sverige. Största arbetsgivaren i Norden är sannolikt den norska oljeindustrin, som har väldigt många helikopterpiloter anställda - även svenskar. I stort sett alla transporter ut till oljeriggarna i Nordsjön sker med helikopter.

Men innan du ens kommer in på utbildningen måste du dels klara en noggrann flygmedicinsk kontroll, dels en lämplighetskontroll hos polisen där allt larvande med narkotika i din historia spåras upp och i stort sett direkt kan sätta käppar i hjulet för dina planer.
Citera
2015-03-30, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Det finns flera - eller åtminstone ett par - utbildningar till helikopterpilot i Sverige. Största arbetsgivaren i Norden är sannolikt den norska oljeindustrin, som har väldigt många helikopterpiloter anställda - även svenskar. I stort sett alla transporter ut till oljeriggarna i Nordsjön sker med helikopter.

Men innan du ens kommer in på utbildningen måste du dels klara en noggrann flygmedicinsk kontroll, dels en lämplighetskontroll hos polisen där allt larvande med narkotika i din historia spåras upp och i stort sett direkt kan sätta käppar i hjulet för dina planer.

Tack för svar, glömde nämna att jag även hamnat i fyllecell en gång ringa narkotika fick jag i augusti 2013 så det var ju ett bra tag sedan åtminstone är det kört för mig eller? :/
Citera
2015-03-30, 18:42
Medlem
Oddballs avatar
Övriga fordon --> Utbildning och studier
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem