Generellt sett (och detta gäller för såväl hög- som lågutbildade):
1.
Få tummen ur! De flesta storslagna idéer lämnar sällan planeringsstadiet. Alla "typiska" företagare jag träffat (är själv en "typisk" löntagare/arbetare) är att de varit spontana, haft jävlar anamma och vågat ta risker. Bättre att skjuta från höften än att inte skjuta alls.
Man blir nästan förvånad över hur pass "dåligt planerade" många rätt framgångsrika företag varit från början (sen är ju begreppet framgång relativt). Många företag har en "ADHD-ig" VD/grundare som bara kört i 110 knyck från start. Jag tror man måste vara lite sådan för att lyckas. En "doer" helt enkelt. Vi andra tänker helt enkelt för mycket, snöar in oss på detaljer och får aldrig tummen ur.
2.
Citat:
Jobbar hårdare än andra.
Som tidigare skrevs, kommer man sällan undan hårt arbete om man vill slå sig fram. Att sköta en firma är ett hästjobb som du inte kan "stämpla ut" från. Inget för den introverte då nätverk och kontakter är A och O. Hur man än vrider och vänder på det, kommer man inte ifrån det faktum att man måste vara en säljare, vilket tär på krafterna om du är introvert.
3. Nätverkande, som nämnt ovan. De flesta verkar tro att man ska börja med att hyra kontor, köpa in maskiner etc. Nej, nej, nej - du börjar med att skaffa presumtiva kunder! Utan nätverk - starta inte eget! Därför måste du vara extrovert alternativt veta vad du gör, vilket för oss till punkt 4...
4. Kompetens och erfarenhet. Ju mer du kan om det du ska utföra, desto större sannolikhet för framgång. Ge ett säkert intryck av att du alltid vet vad du snackar om och att du har full kontroll, även om du kanske inte har det.
Ovanstående punkter bygger på mina erfarenheter av möten med grundare av små/mellanstora bolag. Dom tjänar bra men gudarna ska veta att dom får jobba för pengarna. Glöm 40 h/vecka. Dock verkar dom gilla det - ett karaktärsdrag!