2015-03-30, 20:40
Medlem
Beror väl på hur man definierar någon som är framgångsrik? Är det bara pengar så lär nog inte ett jobb göra dig rik. Bara jag som tycker att vara framgångsrik inte mäts i hur mycket pengar man har?
Citera
2015-03-30, 21:27
Bannlyst
1) bli framgångsrik i jobb?
2) bli framgångsrik i peng?
Citera
2015-03-30, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Beror väl på hur man definierar någon som är framgångsrik? Är det bara pengar så lär nog inte ett jobb göra dig rik. Bara jag som tycker att vara framgångsrik inte mäts i hur mycket pengar man har?

Med framgångsrik så menar jag inflytande, pengar och delvis makt. Förstår att många gärna mäter framgång i lycka, men det är inte en diskussion för denna tråd.

@Dr.Kryuchkov - Är det inte samma sak, om du inte menar att man har ett jobb som man trivs bra med och därmed pengarna inte är särskilt relevanta?
Citera
2015-03-30, 23:17
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Dessa "slog" också igenom för +30 år sedan också. Det är ett helt annat klimat i arbetslivet idag och det krävs mycket mer för att få en chans. Visst finns det många sätt att lyckas även idag men vill ändå påstå att det är bra mycket svårare idag än för 20-40 år sedan.

Det tror jag också.
Vad jag ville visa var att det inte alltid är utbildningen som är det relevanta utan att det kan handla om helt andra saker för att bli framgångsrik.

Citat:
Ursprungligen postat av Clayton80
Du får börja med att definiera vad du menar med "riktigt framgångsrik". Pratar vi här om att bli miljardär eller pratar vi om en förmögenhet på kanske 10-20 miljoner?

För att bli miljardär krävs en hel del risktagande. För varje Kamrad, Gates och Branson finns det ett antal som inte grejade det, men dessa hör vi sällan om.

För att bygga upp en mindre förmögenhet funkar det med en mer konservativ strategi. T.ex. kan man utbilda sig inom ett välbetalt yrke och bli riktigt bra på det man gör och på så sätt bygga upp en förmögenhet, men det funkar inte som strategi om målet är att bli miljardär.

Bill Gates var student på Harvard men hoppade av. För att ens komma in på den skolan krävs en väldig massa studier (han hade bl.a. 1590 poäng av 1600 möjliga på SAT).

Kamprad visade tidigt ett väldigt driv. Hans tidiga liv påminner mycket om Bert Karlssons.

Det säger jag inte emot, men det var inte Gates utbildning som var avgörande; det var nog snarare han sätt att tänka.

Citat:
Ursprungligen postat av begsjp
Ganska stor skillnad på arbetsklimatet då jämfört med nu, och blir bara svårare och svårare att konkurrera med storföretagen. Det är nog ett måste att fixa en fin utbildning till att börja med för att kunna bli framgångsrik.

Att Bill Gates och Kamprad har blivit så rika utan utbildning är givetvis imponerande oavsett när de ''slog igenom''. Men hur många har egentligen gjort den bedriften? Ytterst få, de flesta framgångsrika har trots allt fina utbildningar, så för att öka chansen rejält för att själv bli framgångsrik så bör man utbilda sig!

Helt klart kan det vara en fördel att ha någon form av utbildning, men det är varken en garanti eller ett krav för att lyckas.

Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Vilket trams. Klart att en utbildning är ett bra sätt att nå världslig framgångsrik, allt annat är ju bara WT-skitsnack.

Bill Gates hade förövrigt en utbildning, även om han inte hade en examen.

Var någonstans skriver jag att det inte är bra att ha en utbildning?

Min fråga till TS var varför det var självfallet att ha en utbildning, inget annat. Jag ser det inte som en nackdel att ha en utbildning (Jag har själv studerat en hel del.) men att ha en utbildning är inte jämställt med att ha kompetens eller "rätt" resurser för att lyckas.

För övrigt efterfrågade TS vilken inställning man ska/bör ha för att lyckas...
Senast redigerad av Allaballawalla 2015-03-30 kl. 23:20.
Citera
2015-03-31, 09:56
Medlem
Det beror väl på vad du menar med framgångsrik, men jag skulle säga:

1. Jobba hårdare än andra
2. Våga ta risker
3. Ha enormt bra social kompetens
4. Show no mercy
Citera
2015-05-25, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Framgång kan mätas på många olika sätt. Men min historia passar nog in i detta:
För 10 år sedan arbetade jag i en videouthyrningsbutik med slav-lön. I dag är jag regionansvarig chef i ett stort företag, och är över 20 år yngre än mina kollegor på samma nivå.

Ingen universitetsexamen, men däremot har jag gått ett antal enstaka kurser inom ledarskap, förändringsledning etc.

Ta vara på möjligheterna: Hunger efter utveckling, och vilja att släppa tryggheten från tidigare arbete bakom sig för att ta chanser framåt. Varje gång, förutom senast, har jag sagt upp mig utan att ha något nytt jobb klart efteråt. Ibland är bästa sättet att lära sig flygning helt enkelt att hoppa över klippkanten. Ingen vill väl stå och stampa på samma ruta i decennier?

Inställning: Målmedveten och nytänkande. Bidra med visioner om hur man kan förbättra en potentiell arbetsgivares verksamhet inom realistiska ramar. Viktigt sen att även kunna följa upp och leverera resultat till det man säger sig kunna uträtta.

Mognad & Intellekt: Ska man arbeta som chef är det till klar fördel om man utstrålar pondus och säkerhet i sig själv. Analytisk, logisk i sitt handlande och strukturerad. Jag har genom alla år tyckt att det är roligt att lösa iq-tester i söndagsbilagorna. Ta avvägda beslut om vad som behöver göras, prioritera & rationalisera arbetet, och ge alltid tydliga och raka besked. Inget flams.

Erfarenhet & Marknadsföring: Jobbat 6 år inom branschen och fått uppemot 5 referenspersoner och 10 rekommendationsbrev från alla möjliga chefer som jag jobbat med under den här tiden. Utför arbetsuppgifterna bättre än någon annan - även om det handlar om att hämta posten eller skura golven. Visar framfötterna och gör min omgivning (och chefer) medvetna om att jag har ambitioner om att arbeta mig uppåt i verksamheten. Har varit guld värt att ha detta ess med sig i bakfickan när man efter x år började få följa med toppchefer på lunch, som redan har en bild av en som bra och ambitiös medarbetare.

Självklart har ovanstående ingen direkt koppling till om man är framgångsrik eller inte. Men i varje fall i mitt fall och i min bransch så är det framför allt just dessa faktorer som tagit mig från botten till nära toppen av vad jag tror mig kunna uppnå när i livet.
Mycket bra inlägg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in