Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-11-28, 10:49
  #13
Medlem
felpost
Citera
2015-11-28, 10:50
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
16 numera. Läste ut del sexton, "The Woman who walked in Sunshine", igår. Trevligt att åter stifta bekantskap med karaktärerna i Gaborone efter att ha läst McCall Smiths "brittiska" böcker. Som vanligt är det en lättsmält historia med varma personporträtt, beskrivingar av vardagliga händelser och moralfilosofi på populärnivå. Inte den bästa boken i serien men självklart ett måste för alla Mma Ramotswe-fans.

Jag ser fram emot att komma ifatt alla de sexton delarna! Jag är som sagt en bit bak, men det blir en trevlig läsning i jul. Alla delar kan ju inte vara bäst i serien, men jag förutsätter att alla är relativt bra .
Citera
2016-04-11, 22:11
  #15
Medlem
Germanofils avatar
Efter att ha läst samtliga delar ur bokserierna
  • The No. 1 Ladies' Detective Agency
  • 44 Scotland Street
  • The Sunday Philosophy Club
  • Corduroy Mansions
  • Professor Dr von Igelfeld Entertainments
samt de två fristående böckerna La's Orchestra Saves the World och Trains and Lovers, totalt 45 böcker, så har jag nu stött på den första boken från denne författare som jag inte gillade.

The Forever Girl
är ett bottennapp av den annars så jämne Alexander McCall Smith. En långrandig historia om längtan och olycklig kärlek som inte alls känns originell. Karaktärerna är tråkiga (enda undantaget skådespelerskan Frieda som har en liten roll i boken) och den varma humor som annars kännetecknar hans böcker saknas helt.

Jag gissar att han helt enkelt ville försöka sig på att skriva en bok i en annan stil, men tyvärr så funkar detta inte alls.
Citera
2016-04-16, 17:21
  #16
Medlem
Jag gillar också serien om Damernas detektivbyrå. Håller på med bok nr 13 nu. Jag har haft ett litet uppehåll som jag nu försöker komma ikapp. Böckerna är väldigt trevliga och "feelgood-läsning". Även jag blir sjukt sugen på rooibos-te när jag läser, har faktiskt köpt mig en förpackning bara för att jag börjat på en ny bok
Citera
2016-10-27, 20:45
  #17
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rlnt
Jag ser fram emot att komma ifatt alla de sexton delarna! Jag är som sagt en bit bak, men det blir en trevlig läsning i jul. Alla delar kan ju inte vara bäst i serien, men jag förutsätter att alla är relativt bra .
Hoppas att böckerna varit en angenäm läsupplevelse för dig.

Själv avverkade jag precis del 17 i Damernas Detektivbyrå-serien: Precious & Grace. Det blev ett kärt återseende med karaktärerna i Gaborone och som vanligt är mysfaktorn hög. Bättre än sextonde delen tyckte jag.

Alexander McCall Smith är sannerligen en mästare på lättsmält underhållningslitteratur och han fortsätter att producera mängder med böcker. Nu är även tionde delen i 44 Scotland Street-serien ute. Den heter The Bertie Projekt och ligger här på mitt nattduksbord. Förhoppningsvis håller den samma klass som de övriga i serien.
Citera
2017-09-10, 20:09
  #18
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil

Själv avverkade jag precis del 17 i Damernas Detektivbyrå-serien: Precious & Grace. Det blev ett kärt återseende med karaktärerna i Gaborone och som vanligt är mysfaktorn hög. Bättre än sextonde delen tyckte jag.
...och i förrgår kom del 18 ut: The House of Unexpected Sisters. Har avverkat ca 70 sidor och visst känner man igen sig. Lite trist att de första ~20 sidorna som vanligt är upprepningar från tidigare böcker där McCall Smith presenterar karaktärerna och omgivningarna. Men sedan tar boken fart och det är en genomtrevlig läsupplevelse.

Något mer hardcore-fan här på fb som liksom jag köpt boken direkt när den kom ut?
Citera
2018-07-19, 10:03
  #19
Medlem
Germanofils avatar
Läste precis den senaste boken om Isabel Dalhousie: The quiet side of passion som kom ut nyligen. Som vanligt ett mysigt och lagom spännande mysterium blandat med filosofiska grubblerier. Me like!

I September kommer nästa del om Damernas detektivbyrå som tydligen ska heta The colours of all the cattle. Blir nog trevlig läsning dom som vanligt.
Citera
2019-05-03, 05:42
  #20
Medlem
Germanofils avatar
Vill tipsa om McCall Smiths senaste bok The Department of Sensitive Crimes: A Detective Varg Novel. Boken utspelar sig i Malmö och är en slags deckare som aspirerar på titeln scandinavian blanc (som motsats till de brutala böcker som klassas som scandinavian noir).

Kommisarie Ulf Varg och hans kollegor löser tämligen "oskyldiga" fall och som vanligt är det en gemytlig stämning i boken. Det roligaste är att författaren på ett varmt och subtilt sätt driver med den svenska politiska korrektheten. T.ex. när poliserna länge diskuterar hur man kan beskriva "midgets" utan att någon känner sig kränkt, och när diverse svenska karaktärer i boken seriöst oroar sig över metangas från kor och koldioxidutsläpp.
Citera
2019-05-04, 10:42
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Vill tipsa om McCall Smiths senaste bok The Department of Sensitive Crimes: A Detective Varg Novel. Boken utspelar sig i Malmö och är en slags deckare som aspirerar på titeln scandinavian blanc (som motsats till de brutala böcker som klassas som scandinavian noir).

Kommisarie Ulf Varg och hans kollegor löser tämligen "oskyldiga" fall och som vanligt är det en gemytlig stämning i boken. Det roligaste är att författaren på ett varmt och subtilt sätt driver med den svenska politiska korrektheten. T.ex. när poliserna länge diskuterar hur man kan beskriva "midgets" utan att någon känner sig kränkt, och när diverse svenska karaktärer i boken seriöst oroar sig över metangas från kor och koldioxidutsläpp.

Intressant att han helt plötsligt intresserar sig för Sverige undrar hur det kommer sig ?
Kan det vara dom svenska deckarframgångarna eller är det den ängsliga politiska korrektheten som
som blir allt mer omtalad ?

I övrigt håller jag med om att Alexander McCall Smith skriver trevliga och varma böcker
som gör en nyfiken på Botswana och även historierna i Scotland är läsvärda.
Kan väl ibland tycka att historierna är lite väl likartade och det blir lite upprepning men
dom första böckerna jag läste var en positiv upplevelse.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback