• 1
  • 2
2015-03-29, 15:56
Medlem
Hej,
Så nu under ganska så lång tid har jag haft ont i underarmen när jag tränar biceps.exempelvis när jag kör en bicepscurl eller liknande.
Känns inte så mycket under själva övningen men när jag släpper vikten så känner jag en smärta i underarmen i ungefär mitten. Ibland känns det som det är benet men jag är inte säker. Är jag för klen i underarmarna eller vad kan det vara? Ska jag stretcha ?
Tacksam för svar
Citera
2015-03-29, 16:00
Medlem
myts avatar
Enkelt. Släpp aldrig vikterna
Citera
2015-03-29, 16:02
Medlem
Väldigt många som är med om detta konstiga fenomen, även jag. För mig släppte det efter några månaders träning, antar att det släppte i samband med att jag blev starkare i underarmarna men jag vet faktiskt inte. Bara att uthärda smärtan tills det släpper.
Citera
2015-03-29, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av myt
Enkelt. Släpp aldrig vikterna
Du borde bli komiker
Citera
2015-03-29, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ASAPROCKY
Väldigt många som är med om detta konstiga fenomen, även jag. För mig släppte det efter några månaders träning, antar att det släppte i samband med att jag blev starkare i underarmarna men jag vet faktiskt inte. Bara att uthärda smärtan tills det släpper.
Vet inte om det är så bra. De blir liksom värre och värre då
Citera
2015-03-29, 18:47
Medlem
Händer när du tränar fel att du får ont precis som du beskriver. Vilka övningar kör du för biceps?

Skulle tippa att denna skadan är mer vanlig ifall man kör biceps tungt med stöd. Dvs att man trycker armen mot något när man kör biceps. Även om du kör i någon ställning med handtag av något slag...

Skulle rekommendera dig att köra biceps stående med hantlar eller rak stång. Men vila armarna först i två veckor så behöver du inte få detta igen.
Citera
2015-03-29, 19:06
Medlem
Haft samma problem.
Har mjukat upp underarmarna en del med diverse flickövningar som hjälpt.
Kramat stressboll, tagit lättaste hanteln som ett hantag med stöd på knät och vridit fram och tillbaka, samt skruvat skruvmejsel i luften från höften. Med hjälp från sjukgymnast.
Hade då även problem med strålning ut i biceps när det begav sig, vilket tillslut gjorde att jag knappt kunde lyfta en matkasse.
Detta i kombination att låta underarmarna vila mer/träna smart hjälpte mig ialla fall.
Tror det handlar om det tråkiga i att mjuka upp och stretcha musklerna, samt låta de svaga få chansen att vila sig i form
Citera
2015-03-29, 19:11
Medlem
Killer-queens avatar
Är det så att du även curlar upp handleden under övningen? Låt bli det i så fall, håll handleden rak eller mer dorsalflexad.

Det kan även vara så att du greppar för brett eller för smalt om du curlar med skivstång vilket kan ge onödig belastning för underarmarna. Pröva ett axelbrett grepp istället.
Citera
2015-03-29, 19:24
Medlem
Arne Perssons avatar
Har tränat biceps med EZ-stång?
Citera
2015-03-29, 20:44
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilenzir
Hej,
Så nu under ganska så lång tid har jag haft ont i underarmen när jag tränar biceps.exempelvis när jag kör en bicepscurl eller liknande.
Känns inte så mycket under själva övningen men när jag släpper vikten så känner jag en smärta i underarmen i ungefär mitten. Ibland känns det som det är benet men jag är inte säker. Är jag för klen i underarmarna eller vad kan det vara? Ska jag stretcha ?
Tacksam för svar
Hade samma sak när jag började träna efter ett längre uppehåll, om det känns som att underarmsbenet sviktar...typ.
Troligtvis är du ovan och kör lite för tungt, väldigt många gör det.
Citera
2015-03-29, 22:53
Medlem
Kör med rak stång om du inte redan gör det.
Citera
2015-04-04, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilenzir
Hej,
Tacksam för svar

Låter som att det kan vara en inflammation eller dylikt. Man kan få det om man utsätter underarmarna för mycket stress under en längre tid. Prova att stretcha underarmarna med 1-2 gånger per dag och att utföra bland annat bicepscurlsen med korrekt form. Det vill säga att du jobbar mer med biceps och försöker slappna av med underarmarna.

Får du ingen märkbar förbättring efter 1-2 veckor kan du antingen försöka självmedicinera med diklofenak eller kontakta någon sportskadekunnig. Av erfarenhet så kan jag säga dig att sådana här sorters problem oftast inte försvinner ut av sig själv(i alla fall om du fortsätter träna), speciellt inte om det är en inflammation.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in