• 4
  • 5
2015-05-27, 16:39
Medlem
insectqueens avatar
Generellt gillar jag greveost mest, men prästosten är bättre om osten ska smältas på pizza eller nachos.
Citera
2015-05-27, 21:27
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flummare
Det är större skillnad mellan olika mejerier på dessa ostar än mellan ostarna i sig. Förutom Prästost då som sticker ut lite från de andra som pikant.

Allerum och Falbygden tycker jag är duktigast på dessa ostar också och glöm för all del inte Svecia och Gräddost i familjen över svenska ostrecept som tillverkas av ett flertal mejerier.

Variation förnöjer!

Jag gillar också Allerum, den är bra. Den är värd extrakostnaden framför billigare märken. Allerum är väl Skånemejeriers mer lagrade ostar? Har för mig att det är Skånemejerier som gör dem. Som att Kvibille är Arla.

Svecia gillar jag också, den kan vara svårare att hitta i min lokala butik och de har sällan rabatt på den när det är rabatt på exempelvis Präst, Grevé och Hushåll.
Citera
2015-05-28, 11:46
Medlem
flummares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag gillar också Allerum, den är bra. Den är värd extrakostnaden framför billigare märken. Allerum är väl Skånemejeriers mer lagrade ostar? Har för mig att det är Skånemejerier som gör dem. Som att Kvibille är Arla.

Svecia gillar jag också, den kan vara svårare att hitta i min lokala butik och de har sällan rabatt på den när det är rabatt på exempelvis Präst, Grevé och Hushåll.
Kvibilles Cheddar är bara för kass. Britterna må vara världens tråkigaste och enformigaste matfolk men de få grejjer de gör gör de väldigt bra. Som deras ostar cheddar, cheddar, cheddar och lite mer cheddar.
Citera
2015-05-28, 21:46
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Kvibilles Cheddar är bara för kass. Britterna må vara världens tråkigaste och enformigaste matfolk men de få grejjer de gör gör de väldigt bra. Som deras ostar cheddar, cheddar, cheddar och lite mer cheddar.

Jag har ingenting emot Kvibilles cheddar. Som vardagsost funkar den rätt bra, den är ju mild och mjuk i smaken.
Citera
2015-06-02, 15:17
Medlem
Vem0ths avatar
Herrgårdsost till kalla mackor, Prästost på varma mackor och pasta. Grevéost funkar bra med präst på pizzan.
Citera
2015-06-07, 13:11
Medlem
flummares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag har ingenting emot Kvibilles cheddar. Som vardagsost funkar den rätt bra, den är ju mild och mjuk i smaken.
Jag blir bara så besviken på den för den är så långt ifrån UK Cheddar.
Citera
2015-07-05, 15:54
Medlem
Bbobis avatar
Vilken sorts prästost ska man köpa om man gillar stark smak?

Köpte coops egna prästost som hade en stark smak. Väldigt god. Hade samma konsistens som brännvinsost faktiskt. Det där lite hårda/smuliga/krispiga.

Testade Arlas nu också vilket var en besvikelse. Alldeles för mild smak. Den köper jag inte igen.
Citera
2015-07-05, 17:29
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Jag blir bara så besviken på den för den är så långt ifrån UK Cheddar.

Apropå cheddar är jag inne på min andra enkiloscheddar av märket Valley Spire från Lidl, tillverkad i England (Nordirland). Den är faktiskt märkbart vassare än Kvibille och andra mildare svenska cheddar, samtidigt som den var riktigt billig. 69,90kr/kg när det var erbjudande är inte dumt. En Kvibille-cheddar av kortast lagrade sort brukar inte så enkelt hittas för under hundringen kilot.
Citera
2016-06-29, 23:33
Medlem
Dexters avatar
Intressant att läsa en del synpunkter här. Till exempel de som tror att Falbygden gör ost.. det är endast en grossist och återförsäljare. Säljer visserligen ost under eget namn, men har inget ysteri.

När det gäller Allerums präst så innehåller den 35% fett och är ett misstag från någon mejeriarbetare. Dock blev den väldigt populär och har fortsatt tillverkas.

Idag är nästan all osttillverkning centraliserad. Skånemejerier her sitt ysteri i Kristianstad, Arla i Kalmar och Norrmejerier i Umeå. Därutöver finns något/några i Västergötland och sen ett antal små runt om i Sverige.
Citera
2017-08-13, 11:22
Medlem
the juntos avatar
Prästost, passar dessutom till det mesta vilket inte de andra ostarna gör.
Citera
2017-08-31, 09:35
Medlem
Herrgård passar ju bäst till enkla mackan, medans greve och präst är så jävla smakrika så har det endast till den exklusivare mackan.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in