2015-03-28, 21:36
Medlem
TheSources avatar
Från aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20543918.ab
Citat:
– Det var en grupp som kastade facklor och snurrade med någonting som brann, säger Fredrik som blev vittne till vad som sedan hände:
– En i showen tar fyr. Personen bar en lång cape och den började brinna ganska snabbt. Personen slängde sig ner och vrålade och skrek.

Saknade brandsläckningsutrustning
Flera ur publiken skyndade fram för att hjälpa. De försöker släcka elden med filtar, men den är svårsläckt och det tar en lång tid innan man lyckas mota ner lågorna.

Efter en stund kom räddningstjänst och ambulans till platsen.
Efter att detta blir den andra bisarra tråd angående brinnande människor jag startat på kort tid: (FB) 25-åring knivhugger födelsedagspresent - 3 personer i ambulansfärd till sjukhus (!)

Undrar jag om det inte vore på sin plats för Flashback att öppna ett underforum vid namn tragikomik. Men, förrän och om det sker - ska jag som TS föregå med gott exempel och gå back on topic. Jag menar självklart inte att förlöjliga denna tragedi till oturlig utkomst av ett gott syfte.

Så, frågan jag har att ställa er läsare är: vad har vi att säga om denna situation?

Relevanta bilder:
  1. http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/...earthhour1.jpg
  2. http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/...earthhour2.jpg
Senast redigerad av TheSource 2015-03-28 kl. 22:00. Anledning: Uttökad text och lade till bild i inlägget.
Citera
2015-03-28, 22:50
Bannlyst
Vi hoppas hen ej ådrog sig någon svårare blessyr.

Hade ju annars varit fördelaktigt med brandsläckningsutrustning när man spexar med facklor.
Senast redigerad av MpMz 2015-03-28 kl. 22:56.
Citera
2015-03-29, 06:33
Medlem
fernebos avatar
Svåra skador, men i nuläget inte livshotande enligt sjukhuset. Ska flyttas till brännskadekliniken i Linköping.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20543918.ab
Citera
2015-03-29, 11:26
Medlem
TheSources avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MpMz
Hade ju annars varit fördelaktigt med brandsläckningsutrustning när man spexar med facklor.
Verkligen, det känns som att sådan utrustning är på sin plats under eldshow.

Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Svåra skador, men i nuläget inte livshotande enligt sjukhuset. Ska flyttas till brännskadekliniken i Linköping.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20543918.ab
Citat:
Det är fråga om skador på nedre delen av kroppen, säger Maya Forstenius, ressinformatör vid polisen i Skåne.
Skönt att branden från hans cape inte tog sig upp till rygg och annat.

En fråga till någon mer insatt än mig:
Citat:
Om det är fråga om en arbetsplatsolycka kommer en anmälan om arbetsmiljöbrott att upprättas.
Från artikeln länkad ovan. Vad menas med arbetsmiljöbrott i detta sammanhang?
Citera
2015-03-29, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSource

En fråga till någon mer insatt än mig:

Från artikeln länkad ovan. Vad menas med arbetsmiljöbrott i detta sammanhang?
Finns det en arbetsgivare bakom uppträdandet så är denne skyldig att göra en riskbedömning som syftar till att förebygga olyckshändelser som denna. Hade man gjort detta så skulle man kanske kommit fram till att det skulle funnits släckutrustning på plats samt att kläder av eldfängt material skulle undvikts. Det är dock alldeles för tidigt att uttala sig om huruvida arbetsmiljöbrott verkligen begåtts. Det är väl mer ett standardförfarande att en sådan anmälan upprättas.
Citera
2015-03-30, 09:47
Medlem
TheSources avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Finns det en arbetsgivare bakom uppträdandet så är denne skyldig att göra en riskbedömning som syftar till att förebygga olyckshändelser som denna. Hade man gjort detta så skulle man kanske kommit fram till att det skulle funnits släckutrustning på plats samt att kläder av eldfängt material skulle undvikts. Det är dock alldeles för tidigt att uttala sig om huruvida arbetsmiljöbrott verkligen begåtts. Det är väl mer ett standardförfarande att en sådan anmälan upprättas.
Då förstår jag, tack för svar. Enligt artikeln är detta en av orsakerna:
Citat:
Hon säger att det blåste mycket vid tillfället och att det antagligen var en av orsakerna till vad som inträffat.
Något som är utanför arbetsgivarens kontroll. Men kraftig blåst är en möjlighet som borde ha funnits i åtanke, och då är brandfiltar definitivt på sin plats.
Citera
2015-03-30, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSource
Då förstår jag, tack för svar. Enligt artikeln är detta en av orsakerna:
Något som är utanför arbetsgivarens kontroll. Men kraftig blåst är en möjlighet som borde ha funnits i åtanke, och då är brandfiltar definitivt på sin plats.
Även sådant som inte arbetsgivaren direkt rår över går att argumentera för att man ska ha beredskap mot. Nu är jag själv yrkesskadad då jag jobbar med säkerhet men kraftig vind är definitivt något jag själv lägger med i riskbedömningen när jag genomför brandförevisningar. Jag har dock svårt att tro att arbetsgivaren kommer påläggas något större ansvar för det inträffade. Det är ytterst få fall av den här typen som går vidare rent juridiskt.
Citera
2015-04-02, 11:06
Medlem
TheSources avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Även sådant som inte arbetsgivaren direkt rår över går att argumentera för att man ska ha beredskap mot. Nu är jag själv yrkesskadad då jag jobbar med säkerhet men kraftig vind är definitivt något jag själv lägger med i riskbedömningen när jag genomför brandförevisningar. Jag har dock svårt att tro att arbetsgivaren kommer påläggas något större ansvar för det inträffade. Det är ytterst få fall av den här typen som går vidare rent juridiskt.
Aftonbladet har inte uppdaterat angående det i alla fall. Synd!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in