2015-03-28, 15:26
Medlem
Spaceys avatar
Hejsan FB! Prövade för första gången någonsin "beef jerky" för någon vecka sedan och det var ju fantastiskt gott! Problemet är bara priset (~900 kr / kg) som är vanskligt högt. Men jag gillar ju matlagning så jag tänker, varför inte pröva att göra detta själv?

Så jag har kollat runt lite på internet och det verkar som att man rekommenderar att man ska använda sig av ett fettsnålt kött då fettet försämrar hållbarhetstiden av den färdiga produkten.

Nu är jag alltså ute efter lite tips på bra styckningsdetaljer som skulle passa för torkning av kött, främsta kriterier är att det inte ska vara mycket fett, eller om det är fett så ska det vara enkelt att skära bort (alltså te.x inte Entrecôte). Jag utesluter ingen djursort i sig men det känns som att nötkött bör vara mest lämplig för detta (kan inte tänka något slags fläskkött som inte skulle innehålla mycket fett faktiskt).
Citera
2015-03-28, 15:38
Medlem
DyingAtheists avatar
Ren eller älg skulle jag satsa på. Men det är kanske inte helt lätt att få tag i till ett rimligt pris om man inte bor bra till.
Citera
2015-03-28, 16:15
Medlem
Sereenas avatar
Vilt som tex ren och älg är perfekt att torka.

Innanlår från nöt är också ett bra val (det gör man bla lövbiff av, lövbiff kan man använda om man inte ids skiva och ha sig).

Fina bitar fransyska är bra ett alternativ, samma med rostbiff/rostas
Senast redigerad av Sereena 2015-03-28 kl. 16:19.
Citera
2015-03-28, 18:10
Medlem
Spaceys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Vilt som tex ren och älg är perfekt att torka.

Innanlår från nöt är också ett bra val (det gör man bla lövbiff av, lövbiff kan man använda om man inte ids skiva och ha sig).

Fina bitar fransyska är bra ett alternativ, samma med rostbiff/rostas

Fantastiskt! Köpte 2kg lövbiff idag och tänkte att det borde funka bra. Så jag ser till att marinera detta över natten och sen imorgon drar jag på det i över galler i ugnen på låg temperatur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in