2015-03-28, 15:17
Medlem
HinGambleGoths avatar
Hur kommer det sig att män oftare ser mera olika ut? alltså sett till utseendet? Ta bara en sån enkel sak som hår, män kan ha rakat/skägg, kort/långt hår eller skalligt, i olika kombinationer ofta med huvudbonad, väldigt olika kläder också, ofta inom samma kompisgäng, men ställer man en grupp på sisådär 10 tjejer så är de nästan svåra att skilja åt, det finns alltid undantag såklart, men ligger det nåt i mina funderingar? är kvinnor mindre individualistiska än män i regel?

Är kvinnor mera beroende av att passa in i gruppen helt enkelt?
Citera
2015-03-28, 15:40
Medlem
Du svarade själv på din fråga genom din sista mening. Tjejer är extremt noga med att följa trender och passa in i flocken. Tjejer är livrädda för att sticka ut och bli nästa veckas "skitsnacksmaterial". Tjejer mobbar andra tjejer på väldigt sofistikerade sätt genom mental och psykologisk krigsföring.

För många killar räcker det med jeans, t-shirt och en snabb rakning på morgonen så klarar de sig. Men det finns ju såklart alltid några modesnobbar som ska verka så trendiga även hos killarna.,
Citera
2015-03-28, 17:10
Medlem
RickDangerouss avatar
Kvinnor har större intresse för mode och trender. Skälet är antagligen biologiskt, eftersom det oftast var kvinnor som bytte flock så utvecklades en biologisk förmåga att anpassa sig till en ny grupp. Kvinnor är därav mer språkbegåvade än män. (Generellt sett bör påpekas innan någon idiot tar ett puckat exempel från deras egen erfarenhet.).

Män är mer varierade både vad gäller intelligens och kroppslängd. Det finns fler män som är högbegåvade och svagbegåvade än motsvarande för kvinnor, kvinnor tenderar att hålla sig mer kring mitten. Samma sak gäller för kroppslängd, det finns fler väldigt korta och väldigt långa män än motsvarigheten för kvinnor.
Citera
2015-03-28, 18:27
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HinGambleGoth
Hur kommer det sig att män oftare ser mera olika ut? alltså sett till utseendet? Ta bara en sån enkel sak som hår, män kan ha rakat/skägg, kort/långt hår eller skalligt, i olika kombinationer ofta med huvudbonad, väldigt olika kläder också, ofta inom samma kompisgäng, men ställer man en grupp på sisådär 10 tjejer så är de nästan svåra att skilja åt, det finns alltid undantag såklart, men ligger det nåt i mina funderingar? är kvinnor mindre individualistiska än män i regel?

Det fenomenet har jag bara sett bland yngre tjejer, eller i officiella sammanhang. (Där män är ännu mer enhetliga.) Kvinnor i gemen verkar ha större variation än män. Det är mer i beteende och känslor som kvinnor är enhetligare än män, inte i utseende.
Citera
2015-03-28, 22:14
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Kultur: allmänt --> Socialantropologi, etnologi och sociologi
/Moderator
Citera
2015-03-28, 23:37
Bannlyst
Citat:

Ja. Kvinnor är konformister och kameleonter. Män är som de är - inte alltid, givetvis, men grovt förenklat. Den ärligaste kvinna som jag har träffat på förutom min mor har sagt till mig: "Du ska aldrig lita på en kvinna, inte ens på mig. Det finns pålitliga män men det finns inte pålitliga kvinnor. Jag hatar andra kvinnor för att de är så falska och fulla av svek." Mycket ovanligt att höra från en kvinna och det sannaste en kvinna någonsin kommer att säga.
Citera
2015-03-29, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Ja. Kvinnor är konformister och kameleonter. Män är som de är - inte alltid, givetvis, men grovt förenklat. Den ärligaste kvinna som jag har träffat på förutom min mor har sagt till mig: "Du ska aldrig lita på en kvinna, inte ens på mig. Det finns pålitliga män men det finns inte pålitliga kvinnor. Jag hatar andra kvinnor för att de är så falska och fulla av svek." Mycket ovanligt att höra från en kvinna och det sannaste en kvinna någonsin kommer att säga.

Enligt min erfarenhet är det en hög andel kvinnor som, när man lärt känna dem lite bättre, uttrycker att "tjejer är så jobbiga och falska, jag trivs faktiskt bättre med killar" - så är detta månne ett ytterligare falskspel?

Dessa tjejer har samtidigt haft en massa vänner av samma kön! Sickna kappvändare.
Citera
2015-03-29, 01:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Enligt min erfarenhet är det en hög andel kvinnor som, när man lärt känna dem lite bättre, uttrycker att "tjejer är så jobbiga och falska, jag trivs faktiskt bättre med killar" - så är detta månne ett ytterligare falskspel?

Dessa tjejer har samtidigt haft en massa vänner av samma kön! Sickna kappvändare.

Just denna är speciell. Hon har verkligen bara manliga vänner. Det kan vara ytterligare ett falskspel i många fall men inte här. Märk också väl att hon inkluderar sig själv i varningen. Hur ska man tolka det? Jag tolkar det som att hon inte tänker förråda mig på något sätt men bara för att hon är så ärlig ändå varnar för sig själv.

Vi har för övrigt inget sexuellt förhållande, vilket i princip är beviset för att hon är annorlunda än alla andra kvinnor, eftersom jag själv tills jag träffade henne aldrig har sökt sällskap av andra kvinnor än min mor och mormor för annat än sex.
Citera
2015-03-29, 01:29
Medlem
Basejumpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord

Huvudet på spiken. Alla mina flickvänner har sagt just det upprepade gånger.

Aldrig riktigt reflekterat över det förrän nu.
Citera
2015-03-29, 17:52
Medlem
Citat:

Låt mig upplysa dig broder, gå in på youtube och kolla på såna här "hur man sminkar sig som XXXX" klipp så fattar du varför alla brudar ser ut som varandra. Sen gillar de att vara uppe i varandras rövar hela tiden, så så fort det finns män i närheten så låtsas de tycka samma sak, på det sätte håller de ihop "hårdare som flock" och har bättre odds på sina sidor.
Citera
2015-03-29, 21:20
Medlem
Det enkla svaret är att skönhetsnormen är betydligt snävare för kvinnor än för män. Dessutom har utseendet en större vikt för en kvinnas sociala status än den har för män. Detta gör att kvinnor som grupp ägnar relativt mycket energi åt att komma nära skönhetsnormen.
Citera
2015-03-29, 21:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hudge.beat
Det enkla svaret är att skönhetsnormen är betydligt snävare för kvinnor än för män. Dessutom har utseendet en större vikt för en kvinnas sociala status än den har för män. Detta gör att kvinnor som grupp ägnar relativt mycket energi åt att komma nära skönhetsnormen.

Mmm...eller rättare sagt så är kvinnors "skönhet" något som en kåt man luras att se av sin hjärna. För vilket kön är starkast fysiskt, intellektuellt och moraliskt? Vilket kön har massor av hår som pryder kroppen som fjädrarna pryder en påfågelhanne eller manen en lejonhanne? Vem är längst? Vem är störst? Vem har störst muskelmassa? Vem har bredast axlar? Vem har störst händer och fötter? Vem har störst hjärna? Vem har kuk och ballar? Mannen! Kvinnorna är underlägsna och är bara i en starkare förhandlingsposition överhuvudtaget för att de vekaste männen har sett till att de skyddas. Krasst och obehagligt men helt sant.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in