2015-03-30, 02:40
Medlem
sparrow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HinGambleGoth
Hur kommer det sig att män oftare ser mera olika ut? alltså sett till utseendet? Ta bara en sån enkel sak som hår, män kan ha rakat/skägg, kort/långt hår eller skalligt, i olika kombinationer ofta med huvudbonad, väldigt olika kläder också, ofta inom samma kompisgäng, men ställer man en grupp på sisådär 10 tjejer så är de nästan svåra att skilja åt, det finns alltid undantag såklart, men ligger det nåt i mina funderingar? är kvinnor mindre individualistiska än män i regel?

Är kvinnor mera beroende av att passa in i gruppen helt enkelt?

Har du aldrig hört talas om kostym?!
Citera
2015-03-30, 12:39
Medlem
HinGambleGoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparrow1
Har du aldrig hört talas om kostym?!

Jag bär väl bara kostym vid speciella tillfällen, tänkte mera allmänt till vardags, min poäng var väl främst att kvinnor är mindre individualistiska i regel, på flera sätt.
Citera
2015-03-30, 13:44
Medlem
DennisOlofs avatar
Kvinnor är mycket elakare än män, dom kan vara riktigt hemska och brutala. Jag förstår att kvinnor säger så, att det är trevligare ha manliga kompisar osv. Det är ju en helt annat grej.

Som regel eller rent generellt kan man säga att, vad gäller svek, man inte gillar någon osv.

Män sticker kniven i dig framifrån och Kvinnor sticker kniven i ryggen på dig.

Tjejer tenderar också att kopiera koncept som funkar, samt som andra sa, mycket viktigare för dom att ingå i en grupp, att inte sticka ut för mycket osv. Studerar man det närmare så upptäcker man hur riktigt hemskt det är, mycket värre än vad det är för män.
Citera
2015-03-30, 13:55
Medlem
HinGambleGoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Män sticker kniven i dig framifrån och Kvinnor sticker kniven i ryggen på dig.

Kvinnor talar aldrig öppet om vad de tycker, utan ger bara kryptiska signaler om att de är "sura" eller "misstänksamma", man vet att skitsnacket löper vilt, om än dolt. Har varit i miljöer som domineras av t.ex hästtjejer, som är särskilt hatiska, kanske pga av stallmiljön.

Oj, nu hoppade jag visst på hat-tåget här.

Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Det fenomenet har jag bara sett bland yngre tjejer

Av någon anledning är ju 30+ kvinnor inte alls på det här sättet, tvärtemot vad många säger tror jag att män mognar tidigare.
Senast redigerad av HinGambleGoth 2015-03-30 kl. 13:59.
Citera
2015-03-30, 14:07
Medlem
sparrow1s avatar
Citat:
Jag bär väl bara kostym vid speciella tillfällen, tänkte mera allmänt till vardags, min poäng var väl främst att kvinnor är mindre individualistiska i regel, på flera sätt.

Håller med om att kvinnor kan vara mindre individualistiska när det gäller personlighet, men inte när det gäller kläder och usteende där är det ju tvärt om.
Citera
2015-03-30, 14:15
Medlem
HinGambleGoths avatar
Citat:
Håller med om att kvinnor kan vara mindre individualistiska när det gäller personlighet, men inte när det gäller kläder och usteende där är det ju tvärt om.

Kanske beror på vilka miljöer man har vistats i, jag är lantis, och här är det mest hästtjejer som har präglat min bild, kanske annorlunda i innerstan.
Citera
2015-03-30, 15:11
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Kanske beror på vilka miljöer man har vistats i, jag är lantis, och här är det mest hästtjejer som har präglat min bild, kanske annorlunda i innerstan.

Jag älskar hästtjejer! Dom är inte rädda för att få skit under naglarna och är ofta utmärkt flickvänsmaterial! Tror många tjejer läser modebloggar och tidningar där man får råd om hur man bör klä sig varför alla har samma stil till slut. Men jag tror att det är svårare för en tjej att ha en egen stil som avviker. Jag var en stereotypisk syntare när jag gick i gymnasiet och det tror jag inte många kvinns vågat.
Citera
2015-04-01, 11:02
Medlem
Man kan applicera på politiska åsikter också, de följer åsikter som är mainstream för inte sticka ut och mobbas.
Citera
2015-04-01, 17:08
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Här håller jag inte med speciellt mycket. Visst har kvinnor i gemen större möjligheter att vara individualister, även när det gäller mer formell klädsel.

Men ser man tjejkompisar på stan så är de tämligen ofta väldigt lika i såväl klädsel som frisyr. Inte bland alla kvinnor utan inom sin grupp. Det tycks ju finnas någon historisk fördel i att kvinnor vill synkroniseras med gruppen på olika sätt, såväl utseende-, åsikts-, som kroppsmässigt. Kvinnor som umgås mycket synkroniserar till och med sina menscykler.

Män är ju tvärtom. De tycks gynnas av att "tuppa sig", dvs skilja sig från sin grupp på ett uppenbart sätt, såväl vad gäller utseende som uppförande.

Kan det möjligen ha någonting att göra med att kvinnor instinktivt vill skydda sina avkommor genom att agera som en homogen grupp istället för som individer? Skyddas av flocken.
Citera
2015-04-01, 19:09
Medlem
HinGambleGoths avatar
Nu vet jag att jag kommer att bli nerskriven, men det är ju ganska få framstående kvinnliga filmregissörer, liksom andra liknande yrken, bottnar det i samma tendenser? Nu finns det ju såklart kvinnliga författare med mera, det vet jag, men det känns som att män ofta är överrepresenterade i "nördiga" ämnen och yrken som kräver hängivenhet och fördjupning.

Nu finns det ju såklart kvinnor som fungerar så också, men det verkar inte vara lika självklart, lite synd tycker jag.
Senast redigerad av HinGambleGoth 2015-04-01 kl. 19:13.
Citera
2015-04-01, 20:44
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Nu vet jag att jag kommer att bli nerskriven, men det är ju ganska få framstående kvinnliga filmregissörer, liksom andra liknande yrken, bottnar det i samma tendenser? Nu finns det ju såklart kvinnliga författare med mera, det vet jag, men det känns som att män ofta är överrepresenterade i "nördiga" ämnen och yrken som kräver hängivenhet och fördjupning.

Nu finns det ju såklart kvinnor som fungerar så också, men det verkar inte vara lika självklart, lite synd tycker jag.
Det har du ju också rätt i, och det kanske beror på samma sak. Över lag tycks det vara större spridning inom män än kvinnor. Fler extremt intelligenta män, men också fler riktigt korkade män. De allra rikaste är män, men de allra fattigaste är också män.

Det kanske är så enkelt att enhetlighet hos kvinnor varit en evolutionär fördel hos kvinnor, inom alla områden.
Citera
2015-04-01, 22:25
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Världen är full av grabbar I jeans och t-shirt som tror att dom uppfunnit både sin klädstil och alla sina åsikter helt själv. Det är bara mäns oförmåga till självreflektion som gör att dom inte inser att dom är konformister.

Gå ner på stan så ser ni garanterat 10 ggr mer tjejer som uttrycker sin individualitet genom klädstil än motsvarande killar. Men då kommer väl automatiskt argumentet in om att subkulturer inte är "riktig" individualism, och därför diskvalificeras tjejerna i alla fall...När det kommer till kritan brukar det bara vara grabbarna i jeans och t-shirt som räknas.

Och allt bullshit i tråden om kvinnors opålitlighet och svekfullhet ekar ju lite tomt eftersom det fortfarande är de som till största delen tar hand om barn och arbetar inom omsorgen av barn och äldre. Kvinnors liv består ju inte bara av att bitcha med varandra på skolgården. Det kommer nog en och annan skribent märka om några år. I praktiken är det oftast kvinnor som utgör det sociala kittet, som håller emot och dämpar där män vill dra igång en massa konflikter. Som ser till att det finns ett socialt nätverk runt familjen osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in