2018-10-02, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
Jag har aldrig bråkat, däremot hade jag likt dig umgänge i mammans bostad tillsammans med hela eller halva hennes släkt så att de kunde skälla på mig medan jag hade en 6-månaders bebis i famnen. men hur ska jag kunna bevisa det då jag var själv och de var flera som attackerade och håller varandra om ryggen.

Hemma kan jag sitta och gråta floder och förbanna mitt liv å det gruvligaste, så än idag.

Jag har ett upptrappningsschema som är helt ok, i dagsläget är det ett par timmar varannan söndag med målsättning att det ska bli varannan helg om ungefär ett år. Jag har numera barnet själv efter förlikningen. Tragiskt ja, men jag hade inget val. Umgänge fungerar bara bra om man är någorlunda överens. Vilket är helt ointressant för henne, hade hon kunnat hade jag aldrig fått se mitt barn så jag hoppas hon är lite nöjd just nu och genom det inte gör barnets liv till ett helvete och använder honom som ett vapen i lika stor utsträckning som tidigare.

Jag var i rätten för några år sen (det var han som stämde för enskild vårdnad för att straffa mig) och det var enbart bevis på papper som räknades - ord mot ord fungerar inte som bevis för att hävda att man är bättre/sämre som förälder. Rätten är väl medveten om att smutskastning och lögner förekommer. Det är ovanligt att en man inte får delad vårdnad och umgänge med sitt barn om han inte förekommer i brottsregistret eller har missbruksproblem. Så varför får du så lite umgänge med ditt barn? Har du begått något brott eller har du drogproblem? Och varför får du inte vara med på föräldramöten? Det borde väl ingen kunna hindra dig från? Verkar mysko.
Citera
2018-10-02, 11:34
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nilekid
Hej jag är 24år och har en dotter på 1år och mamman är 26år, vi har varit tillsammans 3 år och för 4månader sen så gjorde hon skildes vi hittade inte någon lägenhet för 2 månader sen så det är brist om bostad. Jag bor i samma samhälle som mamman, ingen av oss har körkort,

jag jobbar 4 dagar i veckan dom dagarna jag är ledig samt dagarna jag jobbar FM kommer jag till hon för att träffa mitt barn, hon litar inte på att jag kan ha hon hemma hos mig samt att hon säger att jag inte tar ansvar (det gör jag) , jag ställer upp och kommer tidigt på mornarna för att mamman ska få sova ut, jag går verkligen igenom snöstorm för henne men det ändå jag får tillbaka är att jag inte bryr mig om mitt barn om jag frågar om en ändå dag jag skulle vilja ha en liten sovmorgon till kanske 10, men nej det går inte för sig, hon har verkligen hjärntvättat mig.
Har kontaktat familjerådgivningen om hjälp jag vet inte vad jag ska göra. Vill inte att mitt barn ska växa upp i ett sånt hära skit..
Om du skulle ha barnet hemma hos dig hade du då tagit dig sovmorgon till kl 10???

Argumentet med sovmorgon de dagar du har ditt barn låter inte riktigt så där så att de flesta skulle tycka det är moget, ansvarstagande och en skälig begäran ....
Citera
2018-10-02, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Säger en hel del att du tyckte det var en god idé att skaffa barn med någon sådan.

Flashback i ett nötskal: vi lägger över ALLT ansvar på kvinnan, männen har inget ansvar att göra bra val eller att bättra sig oavsett hur många chanser de får.
Citera
2018-10-02, 11:37
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Flashback i ett nötskal: vi lägger över ALLT ansvar på kvinnan, männen har inget ansvar att göra bra val eller att bättra sig oavsett hur många chanser de får.
Utgångspunkten är att det inte går att lita på någon och att allt du gör är ditt eget fel, så funkar det ute i stora världen tyvärr.
Citera
2018-10-02, 11:39
Medlem
Swe1227s avatar
Det borde vara olagligt i ett friskt samhälle att mammorna får ensam vårdnad. Mannen ska tydligen förpassas till ensamhet på äldre dar utan barn, barnbarn, vänner eller släktingar.
Citera
2018-10-02, 11:48
Medlem
Citat:
Utgångspunkten är att det inte går att lita på någon och att allt du gör är ditt eget fel, så funkar det ute i stora världen tyvärr.

Det pappan gör - eller ofta inte gör - är alltså hans eget fel. En man kan veta hur han ska bete sig bra eller lova att bete sig bättre, men då ska man alltså inte tro på hans ord? Dessutom tar det tid att komma underfund om hur en person fungerar, särskilt om man vill tro gott om folk och inte utgå ifrån att de är så egoistiska som de senare visar sig vara. Numera vet jag bättre. Men jag vill fortfarande tro att det finns bra människor.
Citera
2018-10-02, 11:52
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Det pappan gör - eller ofta inte gör - är alltså hans eget fel. En man kan veta hur han ska bete sig bra eller lova att bete sig bättre, men då ska man alltså inte tro på hans ord? Dessutom tar det tid att komma underfund om hur en person fungerar, särskilt om man vill tro gott om folk och inte utgå ifrån att de är så egoistiska som de senare visar sig vara. Numera vet jag bättre. Men jag vill fortfarande tro att det finns bra människor.
Ja såklart man inte skaffar barn med någon som inte går att komma underfund med hur personen fungerar och dessutom redan börjar lova att han ska bete sig bättre. Speciellt när kvinnor i Sverige numera kan få skaffa barn oavsett livssituation, orka vara desperat då.
Citera
2018-10-02, 12:03
Medlem
Citat:
Ja såklart man inte skaffar barn med någon som inte går att komma underfund med hur personen fungerar och dessutom redan börjar lova att han ska bete sig bättre. Speciellt när kvinnor i Sverige numera kan få skaffa barn oavsett livssituation, orka vara desperat då.

Ingen skulle skaffa barn med någon om man krävde att personen var perfekt. Hur kommer det sig att männen i den här tråden skaffat barn med såna "fittor" enligt dem själva? Det måste vara deras eget fel då.
Citera
2018-10-02, 12:14
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ingen skulle skaffa barn med någon om man krävde att personen var perfekt. Hur kommer det sig att männen i den här tråden skaffat barn med såna "fittor" enligt dem själva? Det måste vara deras eget fel då.
Människor, med låga ambitioner.
Citera
2018-10-02, 12:24
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Jag var i rätten för några år sen (det var han som stämde för enskild vårdnad för att straffa mig) och det var enbart bevis på papper som räknades - ord mot ord fungerar inte som bevis för att hävda att man är bättre/sämre som förälder. Rätten är väl medveten om att smutskastning och lögner förekommer. Det är ovanligt att en man inte får delad vårdnad och umgänge med sitt barn om han inte förekommer i brottsregistret eller har missbruksproblem. Så varför får du så lite umgänge med ditt barn? Har du begått något brott eller har du drogproblem? Och varför får du inte vara med på föräldramöten? Det borde väl ingen kunna hindra dig från? Verkar mysko.

Läs alla mina inlägg så borde du få en bra bild. Nu var det här ett tag sedan.

Gemensam vårdnad blir det inte då vi bedöms ha samarbetsproblem. Hon skriver aldrig på så hon har haft ensam sen start. Umgänge har jag aldrig förvägrats av familjerätt eller tingsrätt men hon drog så pass långt bort att det enda fungerande är varannan helg då hämtningar och lämningar inte går att genomföra annars. Samhället skulle säkert gå med på mer mena v praktiska skäl är det knepigt.

Då hon har ensam vårdnad behöver hon inte bjuda in mig på något alls, det vore bra men hon måste inte. När frågan tas upp i tingsrätten säger hon att det inte är några problem och att hon så klart ska försöka och sen skiter hon i det.

Jag har nu varit i tingsrätten två gånger med ungefär samma utfall. Nej, jag förekommer inte i några register av negativ karaktär, jag har stabilt boende sen lång tid tillbaka, fast anställning, bra lön och bedöms som en fullgod förälder.

Det är precis din tro som är tuff att bära att man som pappa hela tiden ska behöva försvara sig, inte riktat mot dig direkt utan i allmänhet mot folk, man är ständigt ifrågasatt och folk tror att det måste finnas någon slags problematik i botten som man inte berättar för annars skulle det ju inte kunna bli så här.

Face it, systemet är djupt orättvist till mammans fördel, det finns hyllmetrar skrivet kring det och ett antal domar som belyser det. Det som skulle vara önskvärt är om allmänheten begrep det så att stigmatiseringen av fäder, om inte försvann, åtminstone minskade.
Citera
2018-10-02, 12:25
Medlem
Citat:
Människor, med låga ambitioner.

Eller bara människor kort och gott. När vi skaffade barn hade jag ambitionen att bli en jättebra mamma, och jag har lyckats med det hittills. Pappan hade ambitionen att bli en bra pappa, men han orkade inte göra själva jobbet. Han hade chansen men tog den inte. Nu ska jag fixa lunch till min sjuka dotter. Hej på er!
Citera
2018-10-02, 12:34
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Eller bara människor kort och gott. När vi skaffade barn hade jag ambitionen att bli en jättebra mamma, och jag har lyckats med det hittills. Pappan hade ambitionen att bli en bra pappa, men han orkade inte göra själva jobbet. Han hade chansen men tog den inte. Nu ska jag fixa lunch till min sjuka dotter. Hej på er!
Jag sa ju att det inte går att lita på vad någon säger. Handlingar talar högre än ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in