Citat:
Ursprungligen postat av
beardbraid
Det är bara att gå vidare och försöka hitta någon som låter en vara delaktig i ens nya barns liv. Ärren över förlorad avkomma kliar lite men till sist märks de inte. Man up. Bli inte en "papparättshaverist" för att kämpa för sina barn ses som lite suspekt om du rör dig i kvinnodominerade miljöer. Det är mamman som vill ta den andra föräldern ifrån sina barn och då får man faktiskt respektera hennes beslut och finna sig i det.
Jag har, tro det eller ej, inga problem med den här åsikten. Jag hade lugnt accepterat att det var så det fungerade om det var tydligt kommunicerat.
Men idag är det tydligt kommunicerat att man ska kämpa, det är rättvist, barnet har rätt till båda sina föräldrar. Avviker man från den normen så brännmärks man å det jävligaste som den vidrigaste individen på jordklotet.
Man kan liksom varken ta sig framåt eller bakåt i livet utan långtgående negativa konsekvenser.
Tänk så här.
Mamman träffar en ny karl som försynt frågar hur ofta pappan till barnet träffar barnet. mamman svarar att pappan är en skitstövel som inte vill och har lämnat sitt barn. Det svaret accepteras och sympati väcks för mamman oavsett vad som är sant eller inte. Ingen ifrågasätter ett sådant påstående från en mamma.
Pappan träffar en ny kvinna och berättar att han har ett barn och kvinnan frågar då hur ofta pappan träffar sitt barn. pappan svarar då, aldrig mamman vägrar och alla försök att gå den rättsliga vägen slutar på samma sätt, pappan har gett upp nu. Detta svar bemöts med misstänksamhet från den nya kvinnans håll, kan det verkligen vara så, alla vet ju att det är rättvist och barn har rätt till sina pappor, det är väl bara att gå till tingsrätten så löser det sig.
Den skillnaden är vital och den skillnaden har skapats av att samhället negligerat att vara ärliga i hur det egentligen går till. Istället ljuger man för att kunna uppvisa en mänsklig och jämlik fasad.
Det enda jag efterfrågar från samhällets sida är ärlighet i denna fråga så inte fler pappor behöver bli lurade. Jag förstår att föräldrar kan avsky och till och med hata den andra föräldern, jag tycker inte det är rätt men jag kan förstå det. Det jag inte kan förstå är samhällets agerande i dessa frågor.