2015-03-28, 10:24
Medlem
Flong-nys avatar
Ja, eller för den delen någon vänster-journalist/politiker överhuvud taget. Varje journalist i vårt samhälle har utgångspunkten att allt negativt med islam, har inte med islam att göra. Frågan är därför högst relevant, då journalister menar på att Islam är en felfri religion. Islam är fredens religion, trots att den är orsaken till de flesta krig i världen.

Jag har verkligen försökt komma fram till något dem faktiskt kan svara, men jag har kommit på mig själv med att; vad dem än svarar, kommer svaret för alltid, användas emot dem.

Ta bara exemplet med Margot Wallström, hon pudlar i frågan om att hon inte kritiserat Islam, utan Saudis mänskliga rättigheter. Då kan man verkligen börja undra över hur rädda våra journalister/politiker är för kritik mot islam, då Saudis stat är uppbyggd på sharialagar. Därmed menar även Wallström att sharia inte har med islam att göra, det går inte att tolka på något annat sätt.

Kan någon hjälpa mig, hade en vänster-journalist kunnat svara på frågan?
Och i så fall, vad hade svaret blivit?
Citera
2015-03-28, 10:37
Medlem
Finns ingen negativ med Islam eller andra religioner. Det är tolkningen av Islam som kan vara negativ!
Citera
2015-03-28, 10:48
Medlem
Du kanske menar en nackdel?
Citera
2015-03-28, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Finns ingen negativ med Islam eller andra religioner. Det är tolkningen av Islam som kan vara negativ!

Har du läst religiösa skrifter? Det finns mycket negativt inom Kristendom, Judendom och Islam. Läs deras religiösa bok vet jag.
Citera
2015-03-28, 11:05
Medlem
Flong-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma

Men då menar du att det är så med precis allt?
Att vissa inom SD uttrycker sig olämpligt om invandrare, t.ex kallar dem för kackerlackor. Dessa personer har också i så fall bara tolkat SD på fel sätt?
Citera
2015-03-28, 11:30
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Har du läst religiösa skrifter? Det finns mycket negativt inom Kristendom, Judendom och Islam. Läs deras religiösa bok vet jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Flong-ny
Men då menar du att det är så med precis allt?
Att vissa inom SD uttrycker sig olämpligt om invandrare, t.ex kallar dem för kackerlackor. Dessa personer har också i så fall bara tolkat SD på fel sätt?
Hur står det till med er läsförståelse?

Carma svarade ju bara på frågan vad h*n trodde att idioten Pascalidou skulle svara på frågan. Alltså inte vad h*n själv tycker. Capice?
Citera
2015-03-28, 11:41
Medlem
Flong-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex

Carma svarade ju bara på frågan vad h*n trodde att idioten Pascalidou skulle svara på frågan. Alltså inte vad h*n själv tycker. Capice?

Ah, vad dum jag är.
Ja med största sannolikhet kommer väl svaret hamna på detta diplomatiska nivå.

Men oavsett verkar islam vara undantaget - alla kategorier.
Hon hade knappast svarat likadant om hon fick frågan om Sverigedemokraterna, jag är redigt trött på denna inkonsekvens.

Och vad som också borde tilläggas är att om du tolkar den fel, har den inte längre med Islam att göra. För aldrig att en journalist skulle tillstå att IS har med islam att göra.
Senast redigerad av Flong-ny 2015-03-28 kl. 11:50.
Citera
2015-03-28, 13:01
Moderator
skunkensunes avatar
//Snarare en fråga om religion och åsikter om religion än medier och journalistik. Därför testar vi forumet Religion.

Medier och journalistik --> Religion
/Moderator
Citera
2015-03-28, 15:45
Medlem
Frågan är vad man ska säga är negativt med "islam" som sådant. Vad är "islam"? Är det sunni, shia eller sufi? Eller kanske ahmadi? Är det strikt sunni eller reformsunni?

Alltså, det är en bred fråga, och den som tror sig veta exakt vad "islam" är, är antagligen lite okunnig. Detta gäller även muslimer!

Svar på OP: kanske Alexandra kunde sagt: "islam kan göra folk radikaliserade så att de blir terrorister".
Men, det mesta kan väl ha negativa konsekvenser. Varför ska vi tillåta filmer och tv-spel som visar våld t.ex.?
Jag tycker inte debatt bör föras på en sådan svart/vit nivå.

Citat:
Islam är fredens religion, trots att den är orsaken till de flesta krig i världen.

Källa på att islam är "orsaken till de flesta krig i världen?" Ska vi undersöka vilka krig som bedrivits senaste årtiondena och vad orsakerna varit till dem?
Senast redigerad av grelin1999 2015-03-28 kl. 15:49.
Citera
2015-03-28, 16:04
Medlem
Citat:
Ja, eller för den delen någon vänster-journalist/politiker överhuvud taget. Varje journalist i vårt samhälle har utgångspunkten att allt negativt med islam, har inte med islam att göra. Frågan är därför högst relevant, då journalister menar på att Islam är en felfri religion. Islam är fredens religion, trots att den är orsaken till de flesta krig i världen.

Jag har verkligen försökt komma fram till något dem faktiskt kan svara, men jag har kommit på mig själv med att; vad dem än svarar, kommer svaret för alltid, användas emot dem.

Ta bara exemplet med Margot Wallström, hon pudlar i frågan om att hon inte kritiserat Islam, utan Saudis mänskliga rättigheter. Då kan man verkligen börja undra över hur rädda våra journalister/politiker är för kritik mot islam, då Saudis stat är uppbyggd på sharialagar. Därmed menar även Wallström att sharia inte har med islam att göra, det går inte att tolka på något annat sätt.

Kan någon hjälpa mig, hade en vänster-journalist kunnat svara på frågan?
Och i så fall, vad hade svaret blivit?
Sharia?

https://www.youtube.com/watch?v=vOIbgd5qcrg
Citera
2015-03-28, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex

Ber om ursäkt, jag kikade inte på trådskaparens frågeställning.
Citera
2015-03-29, 09:02
Medlem
Fenixnewborns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Frågan är vad man ska säga är negativt med "islam" som sådant. Vad är "islam"? Är det sunni, shia eller sufi? Eller kanske ahmadi? Är det strikt sunni eller reformsunni?

Alltså, det är en bred fråga, och den som tror sig veta exakt vad "islam" är, är antagligen lite okunnig. Detta gäller även muslimer!

Svar på OP: kanske Alexandra kunde sagt: "islam kan göra folk radikaliserade så att de blir terrorister".
Men, det mesta kan väl ha negativa konsekvenser. Varför ska vi tillåta filmer och tv-spel som visar våld t.ex.?
Jag tycker inte debatt bör föras på en sådan svart/vit nivå.

Källa på att islam är "orsaken till de flesta krig i världen?" Ska vi undersöka vilka krig som bedrivits senaste årtiondena och vad orsakerna varit till dem?
Klassisk omfokusering från islam-missionären

Vänstermurvlarna hittar inget negativt om islam. Inget negativt om Afa eller revolutionära fronten heller. De ser aldrig något negativt med våldsbejakande extremism hos islam heller
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in