2015-03-29, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Menar du verkligen att ett "arabland" avser ett bokstavligt arabland? Nog borde du ha bättre förståelse än så?

Nej, vilket du sett om du läst vad som skrivits. Hur svårt kan det vara?

Citat:
Ursprungligen postat av Gullinkambe
Jag vet inte om du trollar eller om du är så här dum, men jag försöker ändå: uppenbarligen menade han att det om tjugo år kommer bo en stor mängd araber i Sverige (vilket stämmer) som kommer att göra ett starkt avtryck på samhället (vilket de redan gör) med kvinnoförtryck, skottlossningar, religiös fanatism osv. Du ska alltså inte tolka "arabland" bokstavligt.

Att kalla något för ett arabland om det inte är en majoritet, eller nära majoritet, av araber är befängt och det bör i sådant fall kritiseras ändå. Som jag visats kommer det ej vara fallet ens om vi säger att alla invandrare från nu till 2060 är araber (något som absolut inte är nära sanningen), om man utgår från SCB:s prognos.
Citera
2015-03-29, 19:05
Medlem
Enligt Skavlan är det endast norrmännen som regerar.

Citat:
Aldri før har NRKs kringkastingsråd mottatt så mange klager. Bakgrunnen for klagestormen er intervjuet med partilederen i Sverigedemokraterna, Jimmie Åkesson.

Det får meg til å tenke på hva som er grunnen til at dette skjer i Norge, mens det ikke er sånn i Sverige. Åkesson er jo en svensk politiker, sier Skavlan til NRK søndag ettermiddag.

http://www.nrk.no/kultur/skavlan-om-klagestormen_-far-meg-til-a-tenke-1.12286865
Citera
2015-03-29, 19:05
Avslutad
Aftonbladet intervjuar folk på gatorna och ingen upplever att det var något konstigt med intervjun. Misstänker att samtliga var MP, FI eller Socialdemokrater.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20546134.ab
Citera
2015-03-29, 19:06
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jok3r
Måste vara en svärjedemonkraturisk sorgetråd det här. Vad hemskt att Skavlan ställde ett par tuffa frågor till helgonet och mysfarbrorn Jimmie Åkesson. Var tog allt snack om yttrandefrihet vägen? Är det bara en rättighet som gäller när man ska näthata och spy galla över olika folkgrupper?

Skavlan gjorde för en gång skull en suverän intervju. Upplägget var väl genomtänkt. JÅ blev verbalt munknullad av Skavlan, från början till slut. Reklamen från 2010 blev the finishing touch, saggen i skägget på JÅ. Give 'em hell liksom. Vilken fjant.

JÅ:s dagar är räknade som SD:s partiledare. Efter hans avgång kommer SD att implodera i olika maktkamper. Judar/sionister mot antisemiterna i partiet. De yngre mot det äldre gardet. Etcetera, etcetera.

Jag tycker egentligen inte att frågorna var för hårda. Dock så var allt för många frågor gammal skåpmat och har ställts för många ggr redan. Dålig research i det fallet.

Mitt största problem är att de övriga gästerna inte fanns kvar som brukligt.
Hade Skavlan vågat köra exakt samma intervju med övriga gäster bredvid så hade det varit mer ok.
Men det hade så klart inte gått då gästerna hade känt sig extremt obekväma.
En annan sak är att när Skavlan hade Siv Jensen från Fremskrittspartiet i studion var det en helt annan ton och ett väldigt snälla frågor. Där fanns även de andra gästerna kvar. Betyder det att Fremskrittspartiet är mer rumsrent än SD? Eller är det inte ok att hetsa mot utländska gäster?

Sen är Skavlan ett underhållningsprogram och borde inte tagit dit Åkesson alls om de inte kan behandla honom som vilken gäst som helst.
Jag är besviken på SVT som uppenbarligen tappat omdömet. Första delan av intervjun var en helt ok Skavlan intervju, den andra delen passade inte programmet utan skulle varit på Agenda eller i ett liknande program.
Citera
2015-03-29, 19:07
Medlem
Citat:
Vad ska jag anse om det? Jag förstår inte vad det är folk anmäler Skavlan för? Vem det är som anmäler är irrelevant. Erkänn bara att JÅ blev ägd av Skavlan. Offerkoftan ska på direkt ser jag.

Vi kanske har en väldigt olik definition av 'ägd' du och jag?

Enligt min definition av 'ägd' så hade Åkesson blivit det om de haft en intellektuell dialog och Skavlan lyckats föra en argumentation där vissa av SDs eller Åkessons teser inte höll måttet eller inte var inbördes koherenta.

Det Skavlan istället gjorde var ju att kasta anklagelse efter anklagelse i ungefär 10 minuter och avbryta med en ny anklagelse innan Åkesson fått möjlighet att bemöta tidigare påstående. Det är mobbarbeteende och härskarteknik!

Norrmännen är inte arga på Skavlan för att de nödvändigtvis är mot hans politiska åsikter, men de är asförbannade på hans mobbarstil.

TD;LR: Två fel gör inte ett rätt!
Senast redigerad av SkepticsLTD 2015-03-29 kl. 19:18. Anledning: stavning
Citera
2015-03-29, 19:07
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glaucius
För er som klagar på att det bara är kränkta SD-sympatisörer som anmälde till Granskningsnämnden, vad anser ni om norrmännen som anmäler till den norska motsvarigheten?

Fast kulturmarxisterna avfärdar ju redan norrmännen som mindre vetande. Sektledare Arnstad (eller möjligen Aftonbladets Martin Aagård, minnet sviket något) har ju i sin oändliga visdom redan fascistdeklarerat hela Norge. Detta därför att norrmännen åker skidor.
Citera
2015-03-29, 19:08
Medlem
Klosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimbo
Att Åkesson fick brallorna neddragna bottnar givetvis i att SD fick hybris när interjuvn med Åkesson gick i lås.
De trumpetade ut att de skulle ha presskonferens och försökte skapa hype a la Apple.

Hade de varit lite lite lite smarta, det räcker med lite lite lite smarta, så hade de givetvis avvaktat till måndagen då interjuvn var inspelad och klar - och sedan dragit upp sin media-agenda.

Nu blev det istället så att skavlan-redaktionen i stort sett var tvungna, oavsett vad dom hade tänkt från början, att gå ut mycket hårdare mot Åkesson eftersom interjuvn helt plötsligt (och ytterst påtagligt) blev en del av SD:s agenda.

Att sedan Åkesson hela tiden ville hemfalla till sina gamla inövade mantran om dagens invandringspolitik gjorde givetvis att Skavlan högg ännu mer varje gång Åkesson försökte.

Haveriet ligger helt på SD och Åkesson.
Struntprat. Skavlan satt med ett papper handen som han läste frågor och uppgifter ifrån. Sådant är förberett. Har inte sett allt med Skavlan tidigare men tror inte att han har gjort det tidigare på det sättet. Likaså hade man förberett med filmklipp som låg till grund för andra kritiska frågor.

Åkesson skötte det hela som han brukar möjligen något överraskad att det kom just i Skavlan som är pruttmysighetens program nummer ett. Nej det som folk reagerar på är Skavlans otrevliga nästan hatiska sätt, hans insinuanta frågor, avbrytningar och framförallt att han aldrig tidigare har farit fram mot någon annan politiker på detta sätt tidigare. Det är vad kritiken handlar om. Hade Skavlan varit konsekvent hade han istället för att mysa ikapp med Löfven grillat honom om olika partiföreträdares näthat, dödshot, mutskandaler, sossarnas steriliseringsprogram osv. osv. Det gjorde han inte.
Citera
2015-03-29, 19:09
Medlem
FWIWs avatar
Jag tittade i dag på programmet och tycker kanske inte det var så illa som vissa givit hävdar. Dessutom gjorde Jimmie Åkesson bra i från sig och svarade balanserat på frågorna. Däremot kan man konstatera att det när Sverigedemokraterna intervjuas, oavsett vem företrädaren är, finns en rätt förutsägbar dramaturgi; vederbörande får stå till svars för tramsiga saker som någon marginaliserad kommunalpolitiker sagt och där intervjuaren redan vet vad svaret kommer bli. En sansad diskussion - vi ska komma ihåg att Skavlan inte är ett debattprogram - blir mycket mer intressant om man intresserar sig för den andre personens perspektiv än att man försöker pådyvla diskussionspartnern åsikter som han inte har. Istället för att utforska det socialkonservativa perspektivet och ideologin blir det en bandspelare på repeat, vi har hört samma frågor en miljon gånger och förstår att SVT m.fl. lider av rasistskräck.

Citat:
Ursprungligen postat av MockFrog
Jag lägger ingen värdering i gruppen som sådan och jag går inte och är rädd för muslimer/araber.
Jag tror det är få som motiverar sitt val av rädsla. Jag ogillar opersonliga, självupptagna och privilegierade hipsters och tycker den typen av kultur är otrevlig - det gör dock inte att jag är rädd för den.

Citat:
Sveriges grundlag uttrycker religionsfrihet i landet så att vara emot muslimer här vore osvenskt.
Den exakta innebörden av hur religionsfrihet och storleken på invandringen samverkar går att diskutera. Samtliga partier har i dag satt upp en gräns på invandringen till Sverige, däremot framför Sverigedemokraterna argumentet att nuvarande gräns är alltför generös om man ser till vissa samhällseffekter.

Citat:
En ökad befolkning är positivt för oss ur ett ekonomiskt perspektiv, men vi måste se till att så många som möjligt får chansen att bli produktiva medborgare
En ökad befolkning är inte nödvändigtvis positiv för ett land, om inte den marginella produktiviteten för nytillkomna medborgare är högre än den genomsnittliga bland befolkningen i stort. Det finns inget ekonomiskt egenvärde i att ha en stor befolkning. Gällande möjligheterna till att bli en produktiv medborgare håller jag med dig, men är det otänkbart att det svenska samhället är dåligt utformat för integration, eller att t.o.m. integrationstanken är feltänkt? Ska vi ändra systemet för att lösa problemet eller ändra problemet för att lösa systemet?
Citera
2015-03-29, 19:10
Medlem
retepm.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Vem kommer lämna soffan när Jimmie sätter sig?

Ingen de hade redan lämnat studion. Så jävla äckliga PK:iter är alltså riktiga mobbarsvin hela bunten. Skavlan är inget undantag man riktigt såg det psykotiska PK-hatet i hans ögon.
Citera
2015-03-29, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullinkambe
Nej, detta stämmer inte. Däremot skulle en ökad befolkning kunna vara positiv, men detta beror på en mängd andra faktorer, t.ex. utbildningsnivån hos invandrade personer. En ökad befolkning leder dock till ökad tillväxt, men det är en annan sak.

KAnske ökat tillväxt, men inte ökad BNP per capita.
Tänk, jag tycker jag har hört detta med att vi behöver ta in folk för att tillgodose arbetsmarknaden med folk. Likväl är arbetslösheten rekordhög. Det snacket håller inte längre.
Alternativet vore i s f att enbart ha arbetskraftsinvandring och stänga flyktinginvandringen. Men det ser jag som politiskt omöjligt i dagens läge....det skulle bli ett ramaskri på många håll.
Citera
2015-03-29, 19:12
Medlem
Kaospojkens avatar
Citat:
Vad ska jag anse om det? Jag förstår inte vad det är folk anmäler Skavlan för? Vem det är som anmäler är irrelevant. Erkänn bara att JÅ blev ägd av Skavlan. Offerkoftan ska på direkt ser jag.

Blev han "ägd" av att Skavlan körde med samma frågor/anklagelser man hört 1000 gånger förut och vet svaret på?

Eller blev han "ägd" av att Skavlan lät aggressiv som en skitnödig partisk dåre?

Hur blev JÅ "ägd"? Förstår inte riktigt.

Som påpekats flera gånger tidigare i tråden är väl även det största problemet här att en annan partiledare aldrig skulle bli bemött på samma sätt. Det finns ledamöter inom samtliga partier som sagt för jävliga/rasistiska/vad det nu må vara saker, men där anklagas aldrig partiet för att stå för dessa åsikter.

Så "ägd" han blev JÅ, så "ägd" att SD mest sannolikt fick ökat stöd. Där fick han!
Fortsätt såhär, media, visa ert rätta ansikte.
Citera
2015-03-29, 19:13
Medlem
Jok3rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glaucius
Det är intressant att du inte förstår varför man anmäler programmet.
Har du läst följande artikel?
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/svensk-journalistik-lider-av-systemfel_4412667.svd

Jag ska hjälpa dig på traven.

Förstår du bättre nu varför inte enbart SD:are har valt att anmäla programmet utan även norrmännen? Troligtvis har det även kommit in anmälningar från andra partiers väljare.

Offerkofta tillmälet är lika tröttsamt som rasistkortet och pk-kortet.

Nu går vi igenom detta punkt för punkt.

Citat:
* journalisters personliga uppfattningar synliggörs ibland i hur frågor och följdfrågor formuleras;

På vilket sätt har de synliggjorts? Skavlan frågar JÅ om de uppenbart rasistiska uttalanden som sker på regelbunden basis inom SD. Det innebär i och för sig att man utgår från en demokratisk och human värdegrund, där rasism är något dåligt. Men det kanske gemene svärjedemonkrat inte tycker.

Citat:
* granskning av makthavare verkar ske på olika grunder beroende på vem som granskas, det vill säga alla utsätts inte för samma kritiska granskning;

Extrema partier och politiker granskas mer givetvis. Speciellt om de har rötter i nynazismen. Ärligt talat tycker jag inte att Skavlan pressade JÅ så jäkla hårt. Det var helt befogade frågor till en politiker som råkar vara partiledare för ett parti med rötter i nynazism. Lars Ohlys och vänsterpartiets kommunism har också granskats väldigt kritiskt.

Citat:
* samma frågor upprepas och omformuleras frekvent under intervjuer i syfte att locka fram ett ogenomtänkt svar;

Detta är inte vanligt menar du? Hörde du intervjun med Stefan Löfven när han var i Kina? Han ville inte svara på om Kina var en diktatur. Frågan omformulerades många gånger för att sätta dit gamle Stefan. En skicklig politiker ska väl kunna hantera sådana företeelser, håller du inte med?

Nej, dessa anmälningar är bara patetiska. Erkänn bara att han gjorde väldigt dåligt ifrån sig och gå vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in