Jag tittade i dag på programmet och tycker kanske inte det var så illa som vissa givit hävdar. Dessutom gjorde Jimmie Åkesson bra i från sig och svarade balanserat på frågorna. Däremot kan man konstatera att det när Sverigedemokraterna intervjuas, oavsett vem företrädaren är, finns en rätt förutsägbar dramaturgi; vederbörande får stå till svars för tramsiga saker som någon marginaliserad kommunalpolitiker sagt och där intervjuaren redan vet vad svaret kommer bli. En sansad diskussion - vi ska komma ihåg att Skavlan inte är ett debattprogram - blir mycket mer intressant om man intresserar sig för den andre personens perspektiv än att man försöker pådyvla diskussionspartnern åsikter som han inte har. Istället för att utforska det socialkonservativa perspektivet och ideologin blir det en bandspelare på repeat, vi har hört samma frågor en miljon gånger och förstår att SVT m.fl. lider av rasistskräck.
Citat:
Ursprungligen postat av
MockFrog
Jag lägger ingen värdering i gruppen som sådan och jag går inte och är rädd för muslimer/araber.
Jag tror det är få som motiverar sitt val av rädsla. Jag ogillar opersonliga, självupptagna och privilegierade hipsters och tycker den typen av kultur är otrevlig - det gör dock inte att jag är rädd för den.
Citat:
Sveriges grundlag uttrycker religionsfrihet i landet så att vara emot muslimer här vore osvenskt.
Den exakta innebörden av hur religionsfrihet och storleken på invandringen samverkar går att diskutera. Samtliga partier har i dag satt upp en gräns på invandringen till Sverige, däremot framför Sverigedemokraterna argumentet att nuvarande gräns är alltför generös om man ser till vissa samhällseffekter.
Citat:
En ökad befolkning är positivt för oss ur ett ekonomiskt perspektiv, men vi måste se till att så många som möjligt får chansen att bli produktiva medborgare
En ökad befolkning är inte nödvändigtvis positiv för ett land, om inte den marginella produktiviteten för nytillkomna medborgare är högre än den genomsnittliga bland befolkningen i stort. Det finns inget ekonomiskt egenvärde i att ha en stor befolkning. Gällande möjligheterna till att bli en produktiv medborgare håller jag med dig, men är det otänkbart att det svenska samhället är dåligt utformat för integration, eller att t.o.m. integrationstanken är feltänkt? Ska vi ändra systemet för att lösa problemet eller ändra problemet för att lösa systemet?