• 1
  • 2
2015-03-27, 13:32
Bannlyst
Är det någon som är bra på tvättmedel? Detta blir faktiskt mina andra tråd angående just 'tvätt'.

Vad är skillnaden mellancolor koncentrat ochcolor koncentrat SENSITIVE och vanlig color classic?

Vad tycker ni om Ariel?
Citera
2015-03-27, 13:35
Medlem
Carl Serungs avatar
Köp Lidls Formil. Helt klart det bästa tvättmedel jag använt.

Citera
2015-03-27, 13:41
Medlem
Enzymes avatar
Jag kör alltid oparfymerat då det känns onödigt med parfym i tvätten. Kan ge allergier på sikt.
Citera
2015-03-27, 13:48
Medlem
mungs avatar
"Sensitive" är normalt parfymfritt. Koncentrat betyder väl att det är mer koncentrerat och att det går åt mindre? Är det flytande?

Inget större fel på Ariel - det fungerar det också. Man behöver egentligen inget supertvättmedel för normalt smutsade kläder, så gott som alla tvättmedel fungerar bra. Det viktigaste är att inte överdosera så att det blir tvättmedel kvar i tvätten efter.
Citera
2015-03-27, 16:01
Moderator
Rassas avatar
Har testat det mesta och har väl (helt ovetenskapligt) kommit fram till att det spelar mindre roll vilket fabrikat man väljer. Dock väljer jag alltid oparfymerat, och även oparfymerat sköljmedel. Max en matsked tvättmedel till full maskin (5-6 kg). Mer behövs inte. Beror i och för sig på om det är hårt eller mjukt vatten.

Om det finns besvärliga fläckar eller om kläderna är riktigt skitiga så åker det med en skopa Vanish.
Citera
2015-03-28, 01:22
Medlem
DEVGRUs avatar
Ariel White & Color eller Sensitive för den som vill det, 50 ml för ett full maskin är det som gäller.
Citera
2015-03-28, 01:29
Medlem
insectqueens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAF
Är det någon som är bra på tvättmedel? Detta blir faktiskt mina andra tråd angående just 'tvätt'.

Vad är skillnaden mellancolor koncentrat ochcolor koncentrat SENSITIVE och vanlig color classic?

Vad tycker ni om Ariel?

Haha menar du allvar?

Jag vet inte vad jag ska tro om Ariel.
Citera
2015-03-28, 09:32
Medlem
Iloveludas avatar
Kör med nettos som bara heter tvättmedel. Fungerar utmärkt och är billigt.
Dessutom är det snällt mot händerna då jag alltid tvättar mina träningskläder för hand eftersom dom är dyra och det sliter mycket mindre på kläderna.

Edit efter lite läsande på paketet är det av märket Nopa.
Citera
2015-03-28, 14:46
Medlem
Köper alltid Ariel på Ö&B och även Comfort eller Softlan sköljmedel. Fördelen med märkestvättmedlen tycker jag är att de klumpar sig mindre och så slipper man exotiska dofter. Ariel har mer Nordeuropiska dofter, likaså Comfort/Softlan. Du slipper ju problemet om du kör parfymfritt. Tvätt- och skjöljmedel tycker jag är så bagatellartade poster i hushållsbudgeten att noname inte är ett alternativ.
Citera
2015-03-29, 03:28
Medlem
Tranquility Bass avatar
Vad gör sköljmedel för skillnad?
Citera
2015-03-29, 06:19
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas

Tvätten blir mjukare och antistatisk + doftar mer. Själv använder jag inte sköljmedel. Tvättmedlet jag använder är Grumme - milt parfymerat. Väldigt nöjd med det, har ganska känslig hud så det passar mig utmärkt.
Citera
2015-03-31, 08:36
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Förrutom att tvätten inte blir ren,handdukar tappar sin uppsugningsförmåga samt ger allergier så är det ingen skillnad.
Sköljmedel är djävulens påfund som korkade konsumenter köper utan att förstå bättre.

På tal om tvättmedel:
Vad hette tvättmedlet som fanns förr i en grön förpackning och ett "gammaldags" utseende på förpackingen. Sirlig text och liknande och doftade äpple? Hette det "Apple blossom", "green apples" eller något sånt? Tror inte att det var svenskt, har inte sett det på 15 år minst. Har googlat som en galning men hittar inget.
Senast redigerad av Carl Serung 2015-03-31 kl. 08:53.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in