Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-26, 01:42
  #1
Medlem
Hej!

Med dagens intellektuella utbyte med flashbacks rasister *HOST*SARKASM*HOST* fick mig tänka på patriotism i den sanna formen. Är det rätt, är det fel? Är det beroende på vad patriotismen i sig står för? Finns det oberoende patriotism som inte går att länka till annan form av extremism?

Jag har alltid sett mig som någon form av patriot. Jag tror på västvärldens värderingar, Sveriges struktur, är redo på att försvara dessa i krig. Ännu viktigare i dagens läge, då många yttre samt inre krafter hotar det jag är tacksam för, behövs folk som vågar stå upp för dessa värderingar.

Men hur ser det ut på andra fronter? Svenska motståndsrörelsen är i sin egen värld patrioter och rustar upp för sitt eget krig. IS ser sig själva som guds krigare och vill sprida sitt budskap med våld för att deras världsbild är hotad av såna som mig.

Patrioter finns alltid på båda sidor av ett krig. Vad är det som säger att vi blivit indoktrinerade rätt? Rent objektivt. Kommer det alltid finnas motsättningar? Behövs det motsättningar? Behövs det patriotism? Är patriotism egentligen bara hjärntvätt?
Citera
2015-03-26, 01:59
  #2
Medlem
Nurjenfs avatar
finns det inget vänster, finns heller inget höger
inget upp, inget ner
utan mitten, ingen stadga
enbart mitten, ingen mitten

har tagit lite för mycket gotter nu men det man brukar säga är väl att om det finns väktare, så ställer dom sig på den sidan för att balansera balansera naturen. Jag är väl knappast nån väktare, men min personliga åsikt är att samhället är för passivt, globalt och toppstyrt; därav vill jag främja krafter som är dess motpoler.

detta kan låta gulligt. Men det är för att jag är gullig.
Citera
2015-03-26, 14:58
  #3
Medlem
ResidentUnknowns avatar
Patriotism. Kärlek för staten eller hemlandet.

Så länge människan känner kärlek för sin egen stat eller land så kommer människan också känna förakt mot en främmande stat eller land.
Vilken stats patriot har rätt? Eftersom båda tycker den själv har rätt, annars är den ingen patriot, och vinnaren samt förloraren koras genom krigsföring så har ingen rätt. Båda har fel. Patriotism är fel.

Så länge människan identifierar sig själv med sin stat så kommer olika nivåer av patriotism att finnas.
Vi kan alltså inte fråga oss om patriotism behövs då det är en bieffekt av en splittrad värld med olika stater.
Vi får istället fråga oss; behöver vi vara splittrade?
Citera
2015-03-26, 15:36
  #4
Medlem
Nurjenfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ResidentUnknown
Vi får istället fråga oss; behöver vi vara splittrade?
om vi vill har produktivitet, frihet och mångfald;

så ja, - vi behöver vara splittrade.

Att det nödvändigtvis ska betyda krigsförklaring via eld, ser jag dock ingen anledning till. - Man kan föra "krig" via teknik-mässig konkurrens, kultur, utveckling, osv.


Det som leder till krig är när man inte bejakar människans behov, och med hjärntvätt och religion försöker trycka ner sinnen som vi har inom oss; detta leder till frustration och krig.

Så varför inte göra på rätt sätt istället; och låta varje folk sköta sitt utan utomstående influenser och påhitt från högre makter som påstår ditten och datten.
Citera
2015-03-26, 15:53
  #5
Medlem
Yosoytus avatar
Den instinktiva delen av människan - djuret i människan - har självbevarelsedriften, överlevnadsinstinkten, egoismen som högsta ideal. Den ser livet som ett krig och den försvarar sig själv först sedan sina barn och sen sin partner. Efter det kommer släkten sen folk från samma landområde osv. Landsgränserna är ganska lika med språkgränserna och där är ju en väldigt stor skiljelinje mellan "vi och dem".

Så patriotism är något biologiskt nedärvt men i takt med att medvetenhet och intelligens ökar så vidgas gränserna för vilka som inkluderas. Alla människor tillhör samma familj det är bara det att många är så outvecklade att de varken kan se eller känna det än.
Citera
2015-03-26, 17:39
  #6
Medlem
Om det gynnar dig och dina närstående så är det "rätt".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback