2015-03-25, 13:35
Medlem
Någon som arbetar som flygplatskontrollant och kan berätta lite?

Jag såg de söker 120 tjänster på Arlanda. Hur många sökanden brukar de ha totalt?
Citera
2015-03-25, 13:42
Medlem
Beror väl en hel del på om dom kräver någon form av väktarutbildning/erfarenhet eller liknande. Finns det inga krav på detta utan att man kommer att internutbilda dom anställda lär det inkomma flera tusen ansökningar tror jag.
Citera
2015-03-25, 14:19
Medlem
davveboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simon2
Någon som arbetar som flygplatskontrollant och kan berätta lite?

Jag såg de söker 120 tjänster på Arlanda. Hur många sökanden brukar de ha totalt?

Hej!

Arbetsuppgifter (beroende på kompetens/flygplats) är t.ex; röntgenoperatör = kolla vad som finns i väskor (handbagage/incheckat) och fastställa att det inte finns flytande(shampoo, smör etc) /bomber/vapen av olika slag. Egentligen fastställa så att bagaget inte innehåller något som är farligt för människor eller flygplanet.

Kontrollera besättning, passagerare. Övervakning genom CCTV och patrullering.
På vissa flygplatser (mindre) har jag även sett att säkerhetspersonal lyfter väskor till och från planet.

Finns säkert något jag har glömt.
Citera
2015-03-25, 14:26
Medlem
Ryttmaestarens avatar
Jag har jobbat som det, dom brukar ha väldigt mycket tjänster ute inför sommarn, pga högre tryck på flygplatserna och folk som ska ha semester.

Som nyanställd är det mycket att stå vid metaldetektorn och visitera passagers vid behov, kolla bagage som oftast innehåller något flytande eller liknande, stå vid början av bandet och be folk plocka ut sin dator och om dom har något flytande.

har du några frågor är det bara att ställa dom
Citera
2015-03-25, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ryttmaestaren
Jag har jobbat som det, dom brukar ha väldigt mycket tjänster ute inför sommarn, pga högre tryck på flygplatserna och folk som ska ha semester.

Som nyanställd är det mycket att stå vid metaldetektorn och visitera passagers vid behov, kolla bagage som oftast innehåller något flytande eller liknande, stå vid början av bandet och be folk plocka ut sin dator och om dom har något flytande.

har du några frågor är det bara att ställa dom

1. Vilka tider arbeta du?
2. Vad fick du i timlön?
3. Medelålder och fördelning svenskar/utlands födda?
4. Tröttna du snabbt på att arbeta där?
5. Vilka arbetsuppgifter var roligast/tråkigast?

Måste va drygt att påtala folk ta ut sin dator hundratals gånger när det är bevisat datorer inte kan skadas av röntgen utrustning. Sen lär man nog känna sig dum om ens enda arbetsuppgift är att stå och fråga folk om de har flytande vätska med sig. Speciellt när de är minst 3 skyltar innan som visar förbjudna föremål.
Senast redigerad av Simon2 2015-03-25 kl. 14:58.
Citera
2015-07-08, 19:31
Medlem
Citat:
2. Vad fick du i timlön?

Måste va drygt att påtala folk ta ut sin dator hundratals gånger när det är bevisat datorer inte kan skadas av röntgen utrustning. Sen lär man nog känna sig dum om ens enda arbetsuppgift är att stå och fråga folk om de har flytande vätska med sig. Speciellt när de är minst 3 skyltar innan som visar förbjudna föremål.
Får hoppas någon svarar snart, är nyfiken!
Citera
2018-12-21, 13:18
Medlem
Citat:
2. Vad fick du i timlön?

Nån som har lust o svara?
Citera
2018-12-21, 15:00
Medlem
Citat:
Måste va drygt att påtala folk ta ut sin dator hundratals gånger när det är bevisat datorer inte kan skadas av röntgen utrustning.

Datorn röntgas ju också men den ska plockas ut ur väskan för att den kan dölja andra föremål om den ligger kvar i väskan.

Citat:
Sen lär man nog känna sig dum om ens enda arbetsuppgift är att stå och fråga folk om de har flytande vätska med sig. Speciellt när de är minst 3 skyltar innan som visar förbjudna föremål.

Folk kan ändå missa. En kollega glömde kvar en vattenflaska i en ryggsäck och fick värsta utskällningen, inte särskilt service minded, säkerhetspersonslen finns där för passagerarnas skull och inte tvärtom.

Säkerhetskontrollen är det moment kring flygning jag ogillar mest.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in