Citat:
Ursprungligen postat av
slyngan
Hej panelen, jag behöver er hjälp!
Jag skall byta bil och valet har fallit på en nyare begagnad Merca E-klass. Jag hade tänkt att lägga i runda slängar 220tkr.
Dock kan jag inte bestämma mig för vilken version jag ska ha, eller om det ska vara bensin eller diesel? Jag kör inte speciellt mkt - max 1500mil/år.
Hjälp och åsikter mottages tacksamt.
//lyngan
I den prisklassen handlar det om årsmodell 2009-2012, allt beroende på motor, växellåda, utrustning, version och miltal.
Andrahandsvärdet på dieslarna är bättre, detta kan gynna köpare som hellre vill ha en bensinare, framförallt dom fyrcylindriga bensinmotorerna kan få till ganska attraktiva priser.
200 och 250 bensin är bra basmotorer som har ganska låga servicekostnader, förbrukningen är givetvis högre än på dieselmotorerna men vid normal körning ska man iaf hamna en bra bit under litern i snitt.
Dom fyrcylindriga dieselmotorerna 200, 220 och 250 cdi är dom populäraste motorerna till E klass, med dessa har man ett garanterat högre andrahandsvärde, framförallt vid höga miltal behåller bilen ändå ett stabilt andrahandsvärde.
Även på dessa motorer är servicekostnaderna ganska låga, alla motorerna förfogar över servicesystemet ASSYST Plus som är ett väldigt avancerat servicesystem som bla räknar ut vad som behöver göras på servicen just för din bil vid det aktuella tillfället, Service sker under normala omständigheter en gång per år eller varje 2.500.e mil.
Alla servicar är i grunden en stor eller liten service, A eller B, tilläggsarbete kan förkomma vid vissa miltal, en stor service med tilläggsarbete kan exempelvis kallas för B2 medan den billigaste servicen är en service A.
Prisskillnaden mellan dom olika servicarna är inte så farligt högt på dom fyrcylindriga motorerna, min E klass - en 200 cdi automat av årsmodell 2010 har rullat 16.500 mil och min dyraste service låg runt 7000:- , den billigaste runt 1.900:-.
Övriga servicar har jag betalt runt 3000 kronor för.
Alla motorerna har kamkedja som inte ska behöva bytas, dieselpartikelfiltret behöver heller aldrig bytas.
200, 220 och 250 cdi är i grunden samma motor, 200 cdi har 136 hk och en turbo, 220 cdi har 170 hk och dubbelturbo, 250 cdi har 204 hk ch dubbelturbo.
Hybriden blir inte aktuell för dessa pengar och gas-versionen lönar sig inte för privatpersoner.
Valet mellan dom fyrcylindriga bensin och dieselmotererna är en smaksak och kör man mindre än 2000 mil per år så spelar inte heller förbrukningen så väldigt stor roll.
Även skatten är förhållandevis låg för att vara en så pass stor dieselbil, jag betalar 2.900 kr i årsskatt för min E 200 cdi.
Valet av växellåda är naturligtvis även det en smaksak, automat rekommenderas, först och främst passar det bilens karaktär perfekt och för det andra så är det en förutsättning för ett stabilt andrahansvärde, en manuellt växlad E klass är iskall på marknaden, dock kan ju detta vara en fördel för begagnatspekulanten som söker just en bil med manuell låda.
Dom flesta begagnade E klass är välutrustade, redan som standard finns det mesta som man behöver, en sak som man bör kolla att det finns är parkeringsensorer, det underlätter fickparkering avsevärt.
Stora säkerhetspaketet är guld värt, tyvärr finns det inte på merparten av dom begagnade men det är trots allt ett ganska populärt tillval och rekommenderas starkt, i paketet ingår bla adaptiv farthållare med automatisk nödbromsfunktion, kurshållningsassistent och dödvinkelövervakning.
E klassen är dock redan i sitt grundutförande rikligt utrustad med diverse säkerhetsutrustning och kan anses vara en av världens säkraste bilar, redan från lanseringen 2009 är alla E klass utrustade med säkerhetssystem som aktiv motorhuv (fotgängarskydd), Trötthetsvarnare Attention Assist, 9 krockkuddar etc.
Det finns också lite olika versioner att välja mellan beroende på tycke och smak, som ger bilen sin egen speciella karaktär, grundversionen tidigare classic, kallas numera bara för grundversion och är klassisk Mercedes standard återhållsamt utrustad med bla tygklädsel, 16" aluminiumfälgar och träpaneler av Eukalyptus.
Avantgarde är den lite mer påkostade varianten med tydligt inriktad sportig karaktär, i Avantgarpaketet ingår bla halvläderklädsel, 17" aluminiumfälgar och svartlackerade paneler av ask.
AMG Paket bjuder på ännu lite mer sportighet, både AMG och Avantgarde-versionerna är utpräglat sportiga och detta innebär också att fjädringkomforten blir lite sämre, själv tycker jag det är på gränsen till stötigt men det är en smaksak, jag upplever också Avantgarde som något mer spårkänslig än standardversionen och Elegance.
Elegance är den klassiskt lyxiga versionen av E klass, i Elegance prioriteras komfort, fjädringskomforten är god och interiört bjuder den på en varm känsla bla i form av högkvalitativa träpaneler i högglanspolerad valnötsrot etc.
Köper man sin begagnade Mercedes hos en auktoriserad Mercedesfirma så ingår oftast en 2-årig garanti, en sk. star class garanti, denna garanti kan närmast beskrivas som en förlngning av nybilsgarantin och ger köparen en rejäl trygghet dom närmsta 2 åren.
Mobilitetsgaranti som innebär kostnadsfri vägassistans plus ev. hyrbil eller hotelövernattning etc förlängs automatiskt vid varje servicetillfälle, likaså gäller detta för rostskyddsgarantin.
Både rostskyddsgarantin och mobilitetsgarantin gäller i 30 år vid stämplad servicebok.
Garantierna kan om man så önskar, efter dessa 2 år, förlängas till en mindre årlig kostnad tills det att bilen är 10 år gammal eller har rullat max 20.000 mil.
Alla garantier gäller i hela EU och alla garantiåtgärder kan låtas repareras på valfri Mercedesverkstad i valfritt EU land kostnadsfritt, alla Mercedes innehar också en digital servicebok där relevant information ligger lagrad.
E Klass W212 presenterades för första gången på bilmässan i Detroit i Januari 2009, i februari började tillverkningen att ta fart på allvar och i mars 2009 var det premiär hos Mercedeshandlarna.
I April 2013 genomgick W212 en facelift, eller sk. mopf.
Mindre detaljförändringar och uppdateringar har skett löpande för varje modellår.
Nästa år 2016 kommer en nya E klass generationen W213 att presenteras.