2015-03-24, 15:59
Medlem
Hej!

Startade en tråd om mina malware -problem i det andra delforumet och det löste sig galant efter att jag installerat ZoneAlarm och Anti-malarware.

Det har fungerat problemfritt i flera dagar tills idag. Jag startade datorn och kommer inte ut på internet. Andra datorer/mobiler kommer ut på samma nätverk och jag har full internetanslutning till datorn.

Jag prövade att avsluta både ZA och Mb utan framgång. Riktigt frustrerande.

Möjliga fel:
Jag har av efter en scanning i Mb råkat ta bort filer som är viktiga fför internetanslutning (?) vet inte om det ens är möjligt men efter en scan så föreslår programmet att man tar bort vissa filer och jag litar på att den gör rätt.

Eller så har internetinställningarna ändrats på okänt vis av brandvägg eller antivirus..? Konstigt vore det isf eftersom jag som sagt surfat obehindrat i flera dagar

Eller så är det brandväggen eller något av Za eller Mb som på annat vis hindrar att datorn kommer ut på nätet.

Hjälp!
Citera
2015-03-24, 16:09
Medlem
antar du kör windows.
vad säger "ipconfig /all" (i cmd) ?
kan du pinga din default gateway?
kan du pinga ping.sunet.se?
Citera
2015-03-24, 16:39
Medlem
Windows ja, precis. Sorry! Glömde skriva det.

Pinga?
Ingen aning om vad det är eller hur man gör det.

Jag misstänker fö att jag fick malawaresen när jag laddade ner en uppdatering till ett spel. Den uppdateringen ligger kvar, kan det orsaka internetstrul?
Citera
2015-03-24, 17:26
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Windows ja, precis. Sorry! Glömde skriva det.

Pinga?
Ingen aning om vad det är eller hur man gör det.

Jag misstänker fö att jag fick malawaresen när jag laddade ner en uppdatering till ett spel. Den uppdateringen ligger kvar, kan det orsaka internetstrul?

Pinga - http://www.piriform.com/docs/ccleane...efault-gateway . Efter det så vet du om det är fel på anslutningen eller på datorn .

Det är möjligt att en ofullständig malware hantering kan orsaka detta . Installerade du uppdateringen ?

Du har installerat en medioker Bv med ett ännu värre Av - http://www.matousec.com/projects/pro...64/results.php .
Citera
2015-03-24, 17:52
Medlem
Den installerades ja, eller det är ingen uppdatering utan en slags databas.

Ska jag ta bort den? Känns konstigt att den skulle hindra internet iofs så här flera dagar efter.
Citera
2015-03-24, 17:57
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Den installerades ja, eller det är ingen uppdatering utan en slags databas.

Ska jag ta bort den? Känns konstigt att den skulle hindra internet iofs så här flera dagar efter.

Om det inte spelar någon roll så kan du lika bra ta bort den , det skadar ju inte .

Funkar det med sladd ?

Hur gick pingandet ?
Citera
2015-03-24, 20:22
Medlem
JSelwyns avatar
Har du kollat att nätverkortet inte har blivit inaktiverat av misstag?
Du kan även prova att ta bort nätverkskortet i Enhetshanteraren (Device Manager)*. Starta om datorn och låta Windows identifiera nätverkskortet igen.

Funkar det?

*Högerklicka på Dator och välj Egenskaper. Där hittar du sen Enhetshanteraren. Sen högerklickar du på nätverkskortet och Ta bort. Starta Om.
Citera
2015-04-10, 21:58
Moderator
vhes avatar
IT-säkerhet: allmänt --> Programvara - Windows
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem