• 1
  • 2
2015-03-24, 12:11
Medlem
RoaldDahls avatar
Det stod i info om en mobil att man kunde byta mellan sim-korten med en enkel knapptryckning eller ställa in den så att den var inställd på ett simkort viss tid på dygnet och bytte till det andra sim-kortet en annan tid på dygnet, á la timer. Vadå?

De två sim-korten har väl två olika telefonnummer; ett privat och ett jobb t.ex.?
Om någon ringer till en ska man väl inte behöva ändra på någon knapp för att ta emot samtalet?
Sker inte det automatiskt?
Och när mobilen är på så ska man väl kunna ta emot samtal till vilket som av de två numren?
Samtidigt?

Hur funkar det med två sim?
Citera
2015-03-24, 12:13
Medlem
think2acts avatar
Intresserad av vilken typ av telefon du har, sån vill jag ha.
Citera
2015-03-24, 12:16
Citat:
Ursprungligen postat av think2act
Intresserad av vilken typ av telefon du har, sån vill jag ha.
Nokia har en sådan.
Citera
2015-03-24, 12:17
Medlem
Vad är detta för mobil smartphone?
Citera
2015-03-24, 12:23
Citat:
Ursprungligen postat av babamaal
Vad är detta för mobil smartphone?

Nokian jag nämde är inte en smartphone.
Citera
2015-03-24, 12:28
Medlem
Ok! Nokia dual sim verkar som en hederlig mobil, ska nog inte vara krångligt med den.
Tror båda nummren ringer .
Citera
2015-03-24, 12:38
Medlem
RoaldDahls avatar
Det finns en hög att välja på numera.
T.ex. denna:

http://www.mytrendyphone.se/shop/sam..._campaign=feed

Men svara gärna på trådens fråga också.
Citera
2015-03-24, 14:27
Medlem
Svampspors avatar
Det finns mängder med kinesiska smartphones med stöd för dubbla simkort. Jag har själv ägt en sådan och när två simkort sätts i kan man bli nådd på bägge numren samtidigt utan att behöva byta med någon knapp eller inställning. När man ringer eller skickar ett meddelande får man välja från vilket nummer man vill ringa/skicka, men det finns också möjlighet att ha ett förvalt simkort som används alltid för utgående trafik. De båda simkortsplatserna i min telefon hade dock stöd för olika nätverk; 2G och 3G, men vet inte om det var en begränsning i just denna telefon eller om det är en förutsättning för att dual standby ska kunna fungera.
Senast redigerad av Svampspor 2015-03-24 kl. 15:07.
Citera
2015-03-24, 16:15
Medlem
servalacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Det stod i info om en mobil att man kunde byta mellan sim-korten med en enkel knapptryckning eller ställa in den så att den var inställd på ett simkort viss tid på dygnet och bytte till det andra sim-kortet en annan tid på dygnet, á la timer. Vadå?

De två sim-korten har väl två olika telefonnummer; ett privat och ett jobb t.ex.?
Om någon ringer till en ska man väl inte behöva ändra på någon knapp för att ta emot samtalet?
Sker inte det automatiskt?
Och när mobilen är på så ska man väl kunna ta emot samtal till vilket som av de två numren?
Samtidigt?

Hur funkar det med två sim?

Den allra äldsta konstruktionen är där man egentligen har en helt standard mobiltelefon, där man har plats för två korthållare. Man måste då aktivt byta mellan de två SIM-korten.

Senare kom timer och liknande, men fortfarande en vanlig standard mobiltelefon.

Nästa steg blev att kineserna utvecklade ett chip som tillät att två eller fler SIM-kort kunde vara aktiva samtidigt. Det fungerade dåligt och inte heller med alla typer av SIM-kort.

Numera finns det ett ett chip som rättat till tidigare brister. Dessutom har man lagt till stöd för UMTS för första kortet. Det andra kortet har fortfarande bara stöd gör GSM.

Mobiler utrustade med den senaste typen av chip, har dubbla IMEI-nummer och uppfattas då av näten som två separata mobiler. Oftast deaktiveras det oanvända kortet när det andra kortet har ett samtal på gång. Om man ringer till mobilen under ett pågående samtalet, till det deaktiverade kortet, tutar det upptaget, trots att just det numret inte alls egentligen är upptaget. Mobilen i sig är ju trots allt upptagen just då.
Citera
2015-03-24, 18:11
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av servalack
Om man ringer till mobilen under ett pågående samtalet, till det deaktiverade kortet, tutar det upptaget, trots att just det numret inte alls egentligen är upptaget. Mobilen i sig är ju trots allt upptagen just då.

Det var ju lite "kul". Tack för bra info i övrigt också.

Vad tror du om min länkade "Samsung Galaxy S Duos S7562"?
Citera
2015-03-24, 18:27
Medlem
think2acts avatar
hur var det där med timer, har kikat lite på nokia 130 dual sim har den en sån funktion med timer tex.
att ena numret är från kl 07.00 till 16.00 och de andra numret resterande timmar. Om man kan spara de så?
Citera
2015-03-24, 19:10
Medlem
servalacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Det var ju lite "kul". Tack för bra info i övrigt också.

Vad tror du om min länkade "Samsung Galaxy S Duos S7562"?

De Samsung dual sim mobiler vi testat har haft färre funktioner än t.ex. Nokia har.
Du kanske skulle titta på Nokia Lumia 630 Dual SIM, eller om du hittar nån LG Dual SIM. Nokian säljs i Sverige, men det är svårt att hitta LGs Dual SIM.

Om du vill ha mer info om mobilen du undrade över så kolla här
http://www.gsmarena.com/samsung_gala...s7562-4883.php
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här