2015-03-24, 11:27
Medlem
Jag har börjat jobba på ett företag som inte har kollektivavtal.
De använder sig av Fora till övriga anställda vad gäller försäkring och tjänstepension..

Fora är för "arbetare" och jag tillhör inte "arbetare" utan mer "tjänsteman"..
Ringde till Collectum där dom sa att om företaget saknar kollektivavtal så kan ja INTE anmälas hos dom.

Dom rekommenderade andra företag, swedban, spp osv som erbjuder liknande saker..
Det skulle rent tekniskt också kunna gå via Fora, bara det att det inte hade varit rättt eftersom jag inte är"arbetare" utifall att det skulle undersökas ang försäkringar.

För min del är det viktigaste att det blir inbetalt tjänstepension, och där var Fora och Collectum väldigt likvärdigt..
Nu till min fråga..

Ska jag säga till arbetsgivaren att köra mig också via Fora eller ska jag be dom kolla upp alternativ..?
Vad är för/nack delar ?
Citera
2015-03-24, 21:43
Medlem
kajolas avatar
Men är du första och enda tjänsteman på firman?

Att man har ett paket för arbetarna i Fora men inget på tjänstemännen låter lite udda.

Som tjänsteman är motsvarande ITP som viktigast innehåller en viss avsättning till pension och kompletterande sjukförsäkring utöver den ersättning som du har via försäkringskassan. Om de nu saknar kollektivavtal så kan liknande lösningar tecknas i många förs bolag. Men som sagt, finns det flera tjänstemän så bör någon lösning redan finnas och saknas detta så är det hög tid, tycker jag.
Citera
2015-03-25, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajola
Men är du första och enda tjänsteman på firman?

Att man har ett paket för arbetarna i Fora men inget på tjänstemännen låter lite udda.

Som tjänsteman är motsvarande ITP som viktigast innehåller en viss avsättning till pension och kompletterande sjukförsäkring utöver den ersättning som du har via försäkringskassan. Om de nu saknar kollektivavtal så kan liknande lösningar tecknas i många förs bolag. Men som sagt, finns det flera tjänstemän så bör någon lösning redan finnas och saknas detta så är det hög tid, tycker jag.

Antar att dom gjort det enkelt för sig och kör även den andra som ej är arbetare med Fora..

Frågan kvarstår.. Är det någon skillnad för mig att tjänstepensionen betalas via Fora eller är det samma sak som om det hade gått via något annat för just tjänstemän?

Tack för svar!
Citera
2015-03-26, 21:43
Medlem
Öh..
Vem frågade du på arbetsplatsen?
Fora bör inte ta in tjp-premier om kollektivavtal saknas.
Kolla en gång till.. Nån annan, typ lönetanten(?) kanske har bättre koll.

Det är inte så att du är för ung förresten?
Itp-pensionspremier sätts av från 25 års ålder först.

Och nej, arbetsgivaren skall INTE stoppa in en tjänsteman i Foras rullor. Det slutar bara med en lååång näsa för din del.

Alternativ via banker och annan icke kollektivavtalad lösning brukar vara rejält dyrare än kollektivavtalad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in