2015-03-24, 02:04
Medlem
Ett universum av medvetenhet.

Vad sger emot?
Naturlagar?
Vad gr oss medvetna?
Spinoza tror jag hller med.
Att det r liv och tanke i allt.

Max Tegmark o andra sidan,
Sger att vi ger mening och liv till annat.
Inte att mening gav oss liv.

Religist?, nra viss teologi iaf.
Men, mer panteistiskt i tnk.

Vad gr mnniskan och liv?
Varfr gr det?
Citera
2015-03-24, 02:09
Medlem
Slump?

Visst r jag stor fresprkare av slump och sanno/o/likhet.
Men inget av det frklarar medvetande och uppskattning.
Citera
2015-03-24, 02:52
Medlem
Jag tror vi frsker skapa en mening med livet, precis som Max T sger. Den meningen blir alltid individuell.

Tittar man p hela universum s vill jag pst att hela universum r ett liv/lever, d det frndras och utvecklas utan att flja ngot specifikt mnster.

Vi mnniskor r smarta, och jag tror att det finns civilisationer dr ute som r genetiskt lika oss mnniskor. Med det sagt och vetskapen av att universum funnits i sisdr 16 miljarder r s finns garanterat smartare liv n oss dr ute. Civilisationer som kommit flera miljoner r lngre n oss.

Vra hjrnor r mekaniken fr liv. Det r dr allt hnder. Allt som sker i din kropp styrs frn din hjrna. Vi har en vilja, en instinkt. Nervtrdarna i vra hjrnor r sammankopplade p ett slende likt stt som galaxerna i universum. Och nr man tnker efter, s r det ju bara energi i olika former som flyter omkring i fast och energisk form. Som omvandlas, frn energi till materia, och tvrtom. Osv osv..

Nattligt filosoferande r alltid trevligt
Senast redigerad av PurpleBanana 2015-03-24 kl. 02:54.
Citera
2015-03-24, 11:07
Medlem
Kanske existerar det ett nt av medvetande igenom hela universum, och att vi enbart r medvetna eftersom att vi r uppkopplade till detta ntet - vilket innebr att vrt medvetande kanske inte sitter i oss utan vi sitter i det.

Citat:
Ursprungligen postat av PurpleBanana
Jag tror vi frsker skapa en mening med livet, precis som Max T sger. Den meningen blir alltid individuell.

Tittar man p hela universum s vill jag pst att hela universum r ett liv/lever, d det frndras och utvecklas utan att flja ngot specifikt mnster.

Vi mnniskor r smarta, och jag tror att det finns civilisationer dr ute som r genetiskt lika oss mnniskor. Med det sagt och vetskapen av att universum funnits i sisdr 16 miljarder r s finns garanterat smartare liv n oss dr ute. Civilisationer som kommit flera miljoner r lngre n oss.

Vra hjrnor r mekaniken fr liv. Det r dr allt hnder. Allt som sker i din kropp styrs frn din hjrna. Vi har en vilja, en instinkt. Nervtrdarna i vra hjrnor r sammankopplade p ett slende likt stt som galaxerna i universum. Och nr man tnker efter, s r det ju bara energi i olika former som flyter omkring i fast och energisk form. Som omvandlas, frn energi till materia, och tvrtom. Osv osv..

Nattligt filosoferande r alltid trevligt

Nu fljer det ju faktiskt ett specifikt mnster; gravitation.
Jag r av filosofin att det existerar civilisationer ngonstans i universum, men att frutsttningarna fr liv r samma gravitation som p jorden, det vill sga; planeten r ungefr lika stor som vr. Samtidigt tror jag att deras sol ligger ungefr p samma avstnd som vr och r ungefr lika stor tillsett massan och drfr r klimatet skert ngorlunda likt vilket kan innebra att allt medvetet liv och all natur som existerar i universum r identiskt vr - mjligheten existerar att vi mnniskor finns p mnga olika stllen i universum.

Det r precis samma 92 element som har skapat mjligheten till allt som existerar, dessa mnen r grundmnena i universum format av miljontals olika stjrnor beroende p vilka grundmnen dessa brnner och vilka kombinationer av andra grundmnen som skapas nr stjrnan r p vg att d, vilket enligt mig kar risken att frutsttningarna fr liv borde vara den samma i hela universum.

Nervkopplingarna i vr hjrna r mycket likt datorsimulationen av universum, mycket riktigt, detta betyder inte att universum r s men jag tror att det stmmer och att vr hjrna ser ut som den gr och fungerar som den gr, eftersom att den r en del av universum och precis som universum.
Senast redigerad av testocyp 2015-03-24 kl. 11:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in