• 3
  • 4
2015-04-09, 01:14
Medlem
Vi har funderat på saken och tanken är att jag och hans fru ska köpa huset tillsammans. Hon går in med 800K som dom redan har och jag med 800K som jag fått från banken. Ägarskapet är alltså 50/50.

Han och hon betalar hyra och ränta. Som tack för hjälpen betalar min farbror delar av min nuvarande höga hyra. Han har mark i ett konfliktområde (läs IS), vilket tvingar honom till denna situation då han vill avvakta med försäljning. När situationen väl lugnat ned sig kommer priset troligtvis att normaliseras.

Kan man skriva ett separat kontrakt som skyddar mig från eventuella tråkigheter? När marken väl är såld har vi även talat om att de ska hjälpa mig med ett hyfsat lån när jag ska köpa lägenhet. Går även detta att få ned på papper?

Vad händer om den ena parten vill sälja sin del i bostaden?

Tack för hjälpen hittills.
Citera
2015-04-09, 01:46
Medlem
Brokenbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snufflig
Vi har funderat på saken och tanken är att jag och hans fru ska köpa huset tillsammans. Hon går in med 800K som dom redan har och jag med 800K som jag fått från banken. Ägarskapet är alltså 50/50.

Han och hon betalar hyra och ränta. Som tack för hjälpen betalar min farbror delar av min nuvarande höga hyra. Han har mark i ett konfliktområde (läs IS), vilket tvingar honom till denna situation då han vill avvakta med försäljning. När situationen väl lugnat ned sig kommer priset troligtvis att normaliseras.

Kan man skriva ett separat kontrakt som skyddar mig från eventuella tråkigheter? När marken väl är såld har vi även talat om att de ska hjälpa mig med ett hyfsat lån när jag ska köpa lägenhet. Går även detta att få ned på papper?

Du försätter alla chanser du har att få ett eget boende. Äger du ett hus så behöver du ingen hyresrätt = du får ingen lägenhet (och har du otur blir du av med den du har idag). Du har dessutom ett hus du är betalningsansvarig för = du får inget lån för en lägenhet.

Kriget kan hålla på länge, vill du inte rå om dig själv snart?

Du förstör ditt ekonomiska liv, kanske för lång framtid. Gör det inte!
Citera
2015-04-09, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brokenback
Du försätter alla chanser du har att få ett eget boende. Äger du ett hus så behöver du ingen hyresrätt = du får ingen lägenhet (och har du otur blir du av med den du har idag). Du har dessutom ett hus du är betalningsansvarig för = du får inget lån för en lägenhet.

Kriget kan hålla på länge, vill du inte rå om dig själv snart?

Du förstör ditt ekonomiska liv, kanske för lång framtid. Gör det inte!

Jag har har suttit i bostadskö i två ynka år. Själv bor jag svart i andra hand. Tanken med ett eventuellt kontrakt är att säkra att lägenheten säljs om pengarna inte kommer från utlandet inom en viss tid så att jag kan lösas ut.
Citera
2015-04-09, 17:46
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Jag har har suttit i bostadskö i två ynka år. Själv bor jag svart i andra hand. Tanken med ett eventuellt kontrakt är att säkra att lägenheten säljs om pengarna inte kommer från utlandet inom en viss tid så att jag kan lösas ut.

Nu har vi problemet i ännu större omfattning.
Ska du med ditt kontrakt slänga ut dina släktingar på gatan om dom inte får fram pengarna i tid?
Du skapar helt absurda situationer med den här härvan, Ge dom pengarna eller strunta i hela saken.

Om du med konfliktområde menar tex Syrien så se den marken som en Trisslott.
Citera
2015-04-09, 19:48
Medlem
Citat:

Du kommer att ångra dig, men kom inte och säg att du inte blev varnad.

Marken kommer förmodligen aldrig få något större värde och kanske gäller andra ägarförhållanden efter konflikten. Det är en mycket dålig säkerhet, och konflikten kan i värsta fall pågå i decennier.
Senast redigerad av lindome 2015-04-09 kl. 19:50.
Citera
2015-04-10, 11:23
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:

Det är vanligt att arvingar, som syskon, inte kommer överens när de samäger en fastighet. Då kan någon av delägarna vända sig till tingsrätten och ansöka om en offentlig auktion enligt samägandelagen. Då får alla vara med och bjuda och priset blir vettigt!

Håller med de flesta i tråden, hjälp gärna dina släktingar med råd eller kontakter. Men skriv inte på borgen eller låna ut pengar. Det blir aldrig bra. Det är stor risk att du får slanta upp pengar. De enda jag skulle tänka mig göra det till är mina barn och då i relation till deras framtida arvslott. Ifall det krånglar får de inget arv! Ditt förslag på deal verkar vara trassligt och upplagt för fejd!

Mitt förslag: Köp farbroderns mark för 100 kkr och säg till farbrodern att han själv kan gå in i affären med dessa pengar och ta ett lån i en bank på 700 kkr som han kan betala med de pengar som han skulle betala din hyra.

Då kan dina släktingar göra affären, du slipper vara med. Din farbror får själv vara med. Du förlorar maximalt 100 kkr, men om kriget slutar så har du kanske en bra markplätt någonstans?

Alla nöjda!
Citera
2015-04-10, 22:27
Medlem
Vi kan säga så här; ett par jag känner fick lån på mer eller mindre "det är troligt att den ena får jobb om 3 månader och den andre har en 8mån visstidsanställning. Det är faktiskt inte så svårt att få lån så länge man kan betala insatsen utan topplån. Vill banken inte låna ut finns det anledningar till det, och att det finns historik med trasslig ekonomi är ett extremt stort varningstecken!

Sedan måste jag tyvärr säga att det är dörrmattavarning på dig. Du är alldeles för snäll! Det är klart att man lovar guld och gröna skogar nu när du ska hjälpa dem, hur det ser ut när du själv behöver hjälp är en helt annan fråga. Troligen ser det ut ungefär som det gör på den mark din farbror äger. Konflikten är INTE över om 2 år, det är oerhört naïvt att tro det.

Så här är det meningen att systemet ska fungera:

Ung person tar hjälp av föräldrar eller äldre släktingar som redan har volvo, villa, och vovve. Majoriteten av deras lån är betalda och de har besparingar för de svåra åren. De har råd att gå in som medlåntagare. (Medlåntagare är det man kör med nu. Medlåntagaren står med som medansvarig för lånet men inte nödvändigtvis har ett ägande i fastigheten)

Person i 30-års åldern har äntligen fått sitt stabila jobb, byggt upp en liten buffert och kan ta sina lån själv eller tillsammans med partnern. Ingen borgensman eller medlåntagare utöver dem behövs.

Medelålders person har betalat av mycket av sina lån, hunnit bygga upp ett kapital och får frågan av sitt barn eller yngre släkting om denne kan hjälpa till.

Om du som ungdom sitter som medlåntagare till ett hus du inte ens bor i för personer som är äldre än dig men ändå inte kapabla till att stå på egna ben kommer man titta konstigt på dig. Du har redan bevisat att du inte riktigt förstår vad du har gett dig in i och ingen vill låna ut pengar till någon som redan står med lån på fastighet de inte bor i, och nu vill låna till en ny.

Sedan har vi ju problematiken som redan nämns att även om du äger halva huset så kan du ju inte bara kasta ut dina släktingar på gatan om de inte betalar. Det vet vi främst från att du inte ens kan säga nej till att bli utnyttjad av personer som inte kan sköta sin ekonomi tillräckligt för att få lån alt bara vill utnyttja dig för att köpa hus på ett ställe där de inte har råd att köpa boende egentligen. När de inte kan hålla vad de lovar kommer du få sitta på pottan och betala hela lånet ändå men ändå bara ha 50% ägandeskap. Visst kan du - om ni har skrivit avtal på hur lånet ska betalas av - kräva släktingarna på värdet av deras lånehalva, men om du hamnar i sitsen att du måste betala hela lånet har de ju givetvis inga pengar att betala dig...

Dessutom är det inte ens syskon/förälder du ska hjälpa utan ännu lägre bort i släktledet med ingift släkt som i princip kan fucka upp ekonomin totalt.

Du är för ung för att sätta dig själv i den här fällan. Gör inte dig själv en björntjänst bara för att du är för snäll.
Citera
2015-04-11, 18:10
Medlem
Det finns alternativ till att borga som är mkt bättre. Du kan t.ex. köpa en del av de pantbrev som kommer finnas på lägenheten till motsvarande värde av 800 000kr. Då behöver du inte stå med som borgenär, men likfullt sponsrar du köpet av lägenheten och får även tillbaka minst de 800 000kr som du gått in med. Om han betalar en del av din hyra etc för att du gör det och betalar alla räntor etc är det en bra investering. I värsta fall säljer du pantbreven om deras äktenskap skulle spricka och får minst tillbaka allting du gick in med.

Att gå i borgen är att gå i sorgen och det ska man aldrig göra för någon annan än sina egna barn (om de är bra investeringar).
Citera
2015-04-12, 04:13
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HannaLee
det finns en anledning till att banken inte vill låna ut pengar åt dem.
Mjah, men du missar att vi bor i ett av världens mest ekonomiskt efterblivna I-länder. Kreditvärdighet har inget som helst värde i det här landet, det handlar istället tex om prickar.

Det är bara ett i raden av alla efterblivenheter man får dras med som svensk medborgare och jag har stor sympati för de ordningssamma individer som råkar ha haft otur med något, typ kommit ikläm av otympliga system etc. Det finns säkerligen en hel bunt av dem - kreditvärdiga nogranna medborgare som råkat utan för något random skit av ett gammalt otympligt system - eftersom vi som sagt inte bryr oss om kreditvärdighet utan istället väljer en oerhört mycket mer godtycklig referens.

(har själv undsluppit efterblivenhetens långa arm än så länge, men någon gång med andan i halsen då det här landet verkligen inte är byggt för folk som tex flyttar mycket)
Citera
2015-04-12, 12:29
Medlem
Brokenbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekiekipartang
Det finns alternativ till att borga som är mkt bättre. Du kan t.ex. köpa en del av de pantbrev som kommer finnas på lägenheten till motsvarande värde av 800 000kr. Då behöver du inte stå med som borgenär, men likfullt sponsrar du köpet av lägenheten och får även tillbaka minst de 800 000kr som du gått in med. Om han betalar en del av din hyra etc för att du gör det och betalar alla räntor etc är det en bra investering. I värsta fall säljer du pantbreven om deras äktenskap skulle spricka och får minst tillbaka allting du gick in med.

Att gå i borgen är att gå i sorgen och det ska man aldrig göra för någon annan än sina egna barn (om de är bra investeringar).

Hur menar du? Det finns inga pantbrev i den bemärkelsen på en bostadsrätt.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in