Citat:
Ursprungligen postat av
Snufflig
Vi har funderat på saken och tanken är att jag och hans fru ska köpa huset tillsammans. Hon går in med 800K som dom redan har och jag med 800K som jag fått från banken. Ägarskapet är alltså 50/50.
Han och hon betalar hyra och ränta. Som tack för hjälpen betalar min farbror delar av min nuvarande höga hyra. Han har mark i ett konfliktområde (läs IS), vilket tvingar honom till denna situation då han vill avvakta med försäljning. När situationen väl lugnat ned sig kommer priset troligtvis att normaliseras.
Kan man skriva ett separat kontrakt som skyddar mig från eventuella tråkigheter? När marken väl är såld har vi även talat om att de ska hjälpa mig med ett hyfsat lån när jag ska köpa lägenhet. Går även detta att få ned på papper?
Vad händer om den ena parten vill sälja sin del i bostaden?
Tack för hjälpen hittills.

Det är vanligt att arvingar, som syskon, inte kommer överens när de samäger en fastighet. Då kan någon av delägarna vända sig till tingsrätten och ansöka om en offentlig auktion enligt samägandelagen. Då får alla vara med och bjuda och priset blir vettigt!
Håller med de flesta i tråden, hjälp gärna dina släktingar med råd eller kontakter. Men skriv inte på borgen eller låna ut pengar. Det blir aldrig bra. Det är stor risk att du får slanta upp pengar. De enda jag skulle tänka mig göra det till är mina barn och då i relation till deras framtida arvslott. Ifall det krånglar får de inget arv! Ditt förslag på deal verkar vara trassligt och upplagt för fejd!
Mitt förslag: Köp farbroderns mark för 100 kkr och säg till farbrodern att han själv kan gå in i affären med dessa pengar och ta ett lån i en bank på 700 kkr som han kan betala med de pengar som han skulle betala din hyra.
Då kan dina släktingar göra affären, du slipper vara med. Din farbror får själv vara med. Du förlorar maximalt 100 kkr, men om kriget slutar så har du kanske en bra markplätt någonstans?
Alla nöjda!