2015-04-04, 08:49
Medlem
Du ska inte köpa något hus åt dem och hyra ut. Det påverkar, som tidigare nämnts, dina egna möjligheter att köpa något senare. Får du idag låna 3 miljoner, lånar 2 till ett hus åt släkten, ja då återstår bara 1 miljon i låneutrymme. Förmodligen mycket mindre, eftersom du i värsta fall måste hantera kostnaderna för dubbelt boende.

Åtta år i bostadskön bör räcka till en nyproducerad hyresrätt i en förort till Stockholm eller en grannkommun. Däremot ställer man oftast höga krav på inkomst (fyra gånger årshyran) för att få hyra, och de privata hyresvärdarna accepterar inga betalningsanmärkningar (kommunala bolag har oftast lägre inkomstkrav och är ibland förhandlingsbara med betalningsanmärkningar).
Citera
2015-04-04, 10:45
Medlem
Joburgs avatar
Instammer med i princip alla andra. Gor det inte!

OM du kanner dig pressad sa samla in mer, mycket mer, information kring din slakting och hans ekonomiska forehavanden. Det har ar ett av de storsta ekonomiska beslut du kommer att ta, och du borde ha alla fakta pa bordet. (och utredda, liksom extern radgivning fran t.ex bank kring forutsattningarna) Skiter det har sig, och mycket pekar pa att det ligger en hund begravning, kan det blir en lang foljetang dar din ekonomi kollapsar, liksom din relation med din slakting.

Edit: Hur stor ar familjen? For en knapp miljon kan man, efter en del bok, hitta en mellanklasslagenhet pa typ 70-80 m2, i nagon av stockholms ytteromraden. Hus ar dyrt. Jakligt dyrt.
Senast redigerad av Joburg 2015-04-04 kl. 10:55.
Citera
2015-04-04, 21:01
Medlem
NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ!

Säg att lånet är på 3 mille, och du tjänar 300 k om året. Att gå i borgen för din släkting är att säga till banken att du lovar att jobba i 20 år och ge banken hälften av allt du tjänar om din släkting slutar betala.
Citera
2015-04-04, 21:10
Medlem
GunsAndHorsess avatar
Det här skulle jag aldrig göra, spelar ingen roll hur mycket pengar de har, det finns inga garantier för nåt.
Citera
2015-04-06, 23:04
Medlem
Megaforces avatar
Är släktingen ensamstående? Om han är gift så kan hans fru stå på lägenheten och lånen. Även om maken har betalningsanmärkningar så har hon vissa möjligheter till lån och köp beroende på belopp. Men frågan är om släktingen fortfarande har några obetalda skulder kvar hos kronofogden. Om isåfall så kommer TS att kanske få betala dem om han blir borgensman och får betala in amorteringar på en bostad som kronofogden kanske mäter ut om släktingen inte betalar för sig.
Citera
2015-04-07, 03:04
Medlem
Tack för er hjälp. Jag har sagt som det är till min släkting. Han och hans fru får helt enkelt vända sig till Blue Step (finns det fler?), och sen amortera som galningar. För att visa mina goda vilja kommer jag att låna ut 100k för att hela enkelt få ner räntekostnaden.

Good?
Citera
2015-04-07, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snufflig
Tack för er hjälp. Jag har sagt som det är till min släkting. Han och hans fru får helt enkelt vända sig till Blue Step (finns det fler?), och sen amortera som galningar. För att visa mina goda vilja kommer jag att låna ut 100k för att hela enkelt få ner räntekostnaden.

Good?

Acceptera att du kanske aldrig mer får se de där 100k, då är det good
Citera
2015-04-07, 21:07
Medlem
svengörans avatar
Citat:

Good?

Antingen ger du din släkting 100 K eller så lånar du inte ut dom för du kommer troligtvis aldrig få tillbaka dom eller så får du vänta 20år.
Nu har jag ingen aning om din ålder men är du under 40 så glöm det där med att låna ut pengar du kommer att behöva dom själv.

Inte många har disciplinen att amortera mycket under någon längre tid
Citera
2015-04-08, 14:33
Medlem
Ett alternativ är att du köper bostaden och sen hyr ut den till din släkting.

Men du kommer, om släktingen inte betalar bli tvungen att processa juridiskt mot honom oavsett.

Edit: Eller att de använder en del av de 800'000 till att köpa ett hyreskontrakt
Senast redigerad av Austrianschool 2015-04-08 kl. 14:45.
Citera
2015-04-08, 14:45
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Förövrigt säger fadern i familjen att det var runt 2002 som saker och ting sket sig som gör att han inte får lån. Det låter ju knappast som en skuld hos biblioteket som skapar den typ av problem.

Citat:

Good?

Nej, inte "good". Innan du blandar din ekonomi med deras begär pappren på bordet gällande deras ekonomi, varför något från 2002 påverkar deras kreditvärdighet idag etc.

Varför finns det ingen annan i släkten som ställer upp med pengar?
Citera
2015-04-08, 15:35
Medlem
Sereenas avatar
1: Gå ALDRIG i borgen får nåt, kan lika gärna kasta pengarna i sjön. (Och familjen är värst på att inte betala).
2: Låna aldrig ut pengar privat (framförallt inte till familj), antingen skänker du pengaran eller så ger du fan i helt.

Finns få saker som orsakar så mycket bråk i familjer som borgensåtaganden och privatlån.
Citera
2015-04-08, 15:44
Medlem
Citat:

Good?

Det räddade förmodligen din framtida välfärd att inte ta ansvar för deras lån.

Är man inte själv i vuxen ålder betrodd att ta lån till en bostad utan borgensman så finns det en anledning till det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in