Citat:
Ursprungligen postat av
PerEvertt
Nånstans därute, kanske t o m i samma galax som oss, och sen antar vi att Gud existerar, har den utomjordiska civilisationen en annan Gud än vår eller är det samma 'mäktiga kraft/gubbe/whatever' som styr och ställer i deras värld? om ni förstår min fråga
Nu har jag inte läst bibeln eller nån annan helig bok, så jag vet inte om de nämner nåt om andra världar och civilisationer..
Du gör ett fel när du definierar en gudsbild och låter den definitionen få tolkningsföreträde.
Men inte många religioner hade hållit med di om den gudsbilden du pratar om. Du hade väl egentligen bara haft rätt om man pratade om sk lekmanna-uppfatttningar". Dvs så som teologiskt okunniga personer, utanför religionen, spekulerar i saken.
Inga av de traditionella religionerna tex menar att Gud är nån gubbe som styr och ställer. Det enda de egentligen har gemensamt är att Gud är bortom alla våra tolkningsförsök, i stil med "Gud är större".
Och enligt det så går det att svara på din fråga - det innebär alltså att alla, även utomjordingar delar på samma Gud.
Sen så kommer det finnas väldiga Religiösa skillnader, både skillnader mellan planeter, som inom planeter. Ungefr som på Jorden med alla olika religioner som finns och hur dessa uttrycks.