2015-03-23, 22:51
Bannlyst
Nånstans därute, kanske t o m i samma galax som oss, och sen antar vi att Gud existerar, har den utomjordiska civilisationen en annan Gud än vår eller är det samma 'mäktiga kraft/gubbe/whatever' som styr och ställer i deras värld? om ni förstår min fråga

Nu har jag inte läst bibeln eller nån annan helig bok, så jag vet inte om de nämner nåt om andra världar och civilisationer..
Citera
2015-03-23, 23:05
Medlem
Fallmans avatar
Jag vet inte
Citera
2015-03-23, 23:12
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerEvertt
Nånstans därute, kanske t o m i samma galax som oss, och sen antar vi att Gud existerar, har den utomjordiska civilisationen en annan Gud än vår eller är det samma 'mäktiga kraft/gubbe/whatever' som styr och ställer i deras värld? om ni förstår min fråga

Nu har jag inte läst bibeln eller nån annan helig bok, så jag vet inte om de nämner nåt om andra världar och civilisationer..

Det är samma Gud.
Citera
2015-03-23, 23:30
Medlem
FISKISCHs avatar
Tror väl knappast någon av de större religionerna säger att Gud bara skapade jorden, utan snarare universum. Universum inkluderar även andra planeter
Citera
2015-03-23, 23:31
Medlem
Anklagares avatar
Citat:

Beror ju självklart helt och hållet på vilken gud du talar om. Utan vidare definition är begreppet "gud" värdelöst i det här sammanhanget.
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Det är samma Gud.

Inte om vi utgår från mormonsk lära för att ge ett exempel.
Citera
2015-03-24, 09:40
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:

Du gör ett fel när du definierar en gudsbild och låter den definitionen få tolkningsföreträde.

Men inte många religioner hade hållit med di om den gudsbilden du pratar om. Du hade väl egentligen bara haft rätt om man pratade om sk lekmanna-uppfatttningar". Dvs så som teologiskt okunniga personer, utanför religionen, spekulerar i saken.

Inga av de traditionella religionerna tex menar att Gud är nån gubbe som styr och ställer. Det enda de egentligen har gemensamt är att Gud är bortom alla våra tolkningsförsök, i stil med "Gud är större".

Och enligt det så går det att svara på din fråga - det innebär alltså att alla, även utomjordingar delar på samma Gud.

Sen så kommer det finnas väldiga Religiösa skillnader, både skillnader mellan planeter, som inom planeter. Ungefr som på Jorden med alla olika religioner som finns och hur dessa uttrycks.
Citera
2015-03-25, 13:53
Medlem
Golachabs avatar
Santana dharmas skrifter nämner ofta andra planeter och vad som händer där. Det är samma Gud som de är hängivna till även om det kan vara olika delaspekter av denne. Precis så som det är på jorden.
Citera
2015-03-25, 14:44
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Santana dharmas skrifter nämner ofta andra planeter och vad som händer där. Det är samma Gud som de är hängivna till även om det kan vara olika delaspekter av denne. Precis så som det är på jorden.

Spännande, vilka planeter då och hur vet Santana det? Är inte han upptagen med att spela grym gitarr förresten?
Citera
2015-03-25, 16:53
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit
Spännande, vilka planeter då och hur vet Santana det? Är inte han upptagen med att spela grym gitarr förresten?
Sanatana dharma är vad som här kallas för "hinduism". Det blev ett smärre stavfel i inlägget ovan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in